Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Systemy gospodarowania na gruntach ornych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy gospodarowania na gruntach ornych | ||
Specjalność | Doradztwo rolnicze | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>, Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl>, Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę z botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii rolnej, uprawy roślin rolniczych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad funcjonowania współczesnych systemów gospodarowania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów. |
C-2 | Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej. |
C-3 | Opanowanie umiejętności sporządzania zmianowań roślin rolniczych i doboru agrotechniki w zależności od systemu gospodarowania i warunków siedliskowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Optymalizacjia fizyczno-chemicznych właściwości gleb w ochronie przed degradacją środowiska wywołaną działalnością rolniczą. | 6 |
T-A-2 | Źródła i rola masy organicznej w ochronie potencjału produkcyjnego gleb. | 3 |
T-A-3 | Projeky zmianowania roślin i doboru agrotechniki w określonych warunkach siedliskowych i systemie gospodarowania z uwzgędnieniem oddziałwania na środowisko glebowe. | 11 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka współczesnych systemów rolniczych. | 2 |
T-W-2 | Rolnictwo ekologiczne na świecie w UE i Polsce -perspektywy rozwoju. | 2 |
T-W-3 | Uprawa roli, nawożenie i kształtowanie żyzności gleby w zależnosci od systemu gospodarowania. | 2 |
T-W-4 | Zasady ochrony roślin w zależności od sposobu gospodarowania. | 2 |
T-W-5 | Regulacje prawne i atestacja rolnictwa ekologicznego. | 2 |
T-W-6 | Jakość płodów rolnych w zależności od sposobu gospodarowania -rynek żywności ekologicznej. | 3 |
T-W-7 | Systemy gospodarowania a bioróżnorodność środowiska. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczenich audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Opracowywanie projektów. | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych ćwiczeń. | 5 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach przedmiotowych. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 5 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach przedmiotowych. | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych wykładów. | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D01_W01 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć obejmujacych proekologiczne technologie produkcji roślinnej do praktyki rolniczej w różnych systemach gospodarowania. | ROL_2A_W06, ROL_2A_W10 | R2A_W01, R2A_W06, R2A_W07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D01_U01 Samodzielnie analizuje i krytycznie ocenia problemy związane z produkcją roślinną w różnych systemach gospodarowania, potrafi opracować projekt zmianowania i agrotechniki roślin rolniczych w różnych siedliskach dostosowując go do sposobu gospodarowania. | ROL_2A_U03, ROL_2A_U04, ROL_2A_U05 | R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D01_K01 Ma świadomość ryzyka i znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej i zwiaznej z tym ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w zależności od systemu gospodarowania. | ROL_2A_K01, ROL_2A_K02, ROL_2A_K03, ROL_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K03, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D01_W01 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć obejmujacych proekologiczne technologie produkcji roślinnej do praktyki rolniczej w różnych systemach gospodarowania. | 2,0 | Student nie posiada rozszerzonej wiedzy z zakresu zwiększania produktywności roślin ani proekologicznej produkcji roślinnej. |
3,0 | Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu niektórych metod zwiekszania produktywności roślin lecz nie potrafi jej wdrażać do praktyki rolniczej. | |
3,5 | Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać najnowsze osiągnięcia tylko w jednym z systemów gospodarowania. | |
4,0 | Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać niektóre najnowsze osiągnięcia obejmujące proekologiczne technologie produkcji w dwóch systemach gospodarowania. | |
4,5 | Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać niektóre najnowsze osiągnięcia obejmujące proekologiczne technologie produkcji w każdym systemie gospodarowania. | |
5,0 | Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać najnowsze osiągnięcia obejmujące proekologiczne technologie produkcji w systemie konwencjonalnych, zintegrowanych i ekologicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D01_U01 Samodzielnie analizuje i krytycznie ocenia problemy związane z produkcją roślinną w różnych systemach gospodarowania, potrafi opracować projekt zmianowania i agrotechniki roślin rolniczych w różnych siedliskach dostosowując go do sposobu gospodarowania. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemów związanych z produkcją roślinną w różnych systemach gospodarowania. |
3,0 | Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną tylko w jednym systemie gospodarowania opracowując dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną tylko w dwóch systemach gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną w każdym systemie gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną w każdym systemie gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach oraz uprawę roli i nawożenie. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną w każdym systemie gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach oraz uprawę roli, nawożenie i pielegnację uprawianych gatunków roślin. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D01_K01 Ma świadomość ryzyka i znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej i zwiaznej z tym ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w zależności od systemu gospodarowania. | 2,0 | Student nie posiada świadomości ryzyka i znaczenia odpowiedzialności z wykonywanej działaności rolniczej i tym samym z ważności dokształcania i samodoskonalenia. |
3,0 | Student posiada świdomość ryzyka z działalności rolniczej w każdym zsystemie gospodarowania. | |
3,5 | Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania. | |
4,0 | Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania i związnej z tym ważności okresowgo dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w jednym z wybranych systemów gospodarowania. | |
4,5 | Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania i związnej z tym ważności okresowgo dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w dwóch wybranych systemach gospodarowania. | |
5,0 | Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania i związnej z tym ważności okresowgo dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w każdym systemie gospodarowania. |
Literatura podstawowa
- Dzienia S., Systemy rolnicze a ochrona srodowiska., AR Szczecin, Szczecin, 1995
- Dzienia S., Współczesne systemy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1995
- Więckowski S.K., Gospodarka żywnościowa a środowisko, PWN Warszawa, Warszawa, 1992
- Żakowska-Biemans S., Gutkowska K., Rynek żywności ekologicznej w Posce i w krajach Unii Europejskiej., SGGW Warszawa, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Kuś J., Systemy gospodarowania w rolnictwie, IUNG Puławy, Puławy, 1995, 42/95, Materiały szkoleniowe
- Zbytek Z., Wybrane zagadnienia ekologiczne we współczesnym rolnictwie., PIMR Poznań, Poznań, 2003, Monografia