Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie

Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioklimatologia
Specjalność Doradztwo w agroturyźmie
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 25 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z biologii
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem
C-2Metody badania związków: człowiek - atmosfera
C-3Sposoby oceny warunków biometeorologicznych w zróżniciwanym krajobrazie geograficznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych4
T-A-2Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.2
T-A-3Ocena przestrzennego rozkładu entalpii powietrza w Polsce w wybranych miesiącach2
T-A-4Ocena uciążliwości warunków pogodowych przy zastosowaniu programu BioKlima.4
T-A-5Ocena wybranych regionów bioklimatycznych. 32
T-A-6Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.2
T-A-7Przewietrzanie efektywne dolin i napromieniowanie zboczy2
T-A-8Wskaźnik klimatyczno-turystyczny TCI2
T-A-9Warunki bioklimatyczne wybranego regionu kraju a możliwość rekreacji i turystyki - przydatność pogody do różnych form rekreacji5
25
wykłady
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne.2
T-W-2Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce biologiczne i chemiczne.2
T-W-3Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla2
T-W-4Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych2
T-W-5Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych2
T-W-6Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych2
T-W-7Meteoropatia. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.2
T-W-8Klimatyczno-fizjologiczna typologia klimatów lokalnych2
T-W-9Bioklimat Polski. Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Czynniki cyrkulacyjne kształtujące warunki bioklimatyczne.2
T-W-10Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne. Przykłady bioklimatycznych uwarunkowań miejscowości położonych w różnych regionach kraju.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach, wykonanie opracowań i zaliczenie każdego opracowania25
A-A-2Studiowanie literatury3
A-A-3Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach20
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Opanowanie wiedzy wiedzy zdobytej podczas zajęć audytoryjnych7
A-W-4Zaliczenie pisemne treści programowych zdobytych na wykładach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-3Cwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań obliczeniowych,
M-4Cwiczenia z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego opracowania na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D05A_W01
Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
ROL_2A_W07R2A_W03, R2A_W07C-1T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D05A_U01
Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji
ROL_2A_U03R2A_U04, R2A_U05C-3T-A-7, T-A-8, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-9M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D05A_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki
ROL_2A_K07, ROL_2A_K02R2A_K03, R2A_K08C-3T-A-8, T-A-5, T-A-6M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D05A_W01
Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
2,0
3,0Potrafi zdefiniować rodzajów bodźców działających na człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D05A_U01
Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji
2,0
3,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując pojedyńcze czynniki meteorologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D05A_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki
2,0
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koźmiński C., Michalska B., Szczepanowska E., Górnik K., Marks R., Turystyka zdrowotna, uzdrowiskowa i uwarunkowania bioklimatyczne, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2015, drugie, poszerzone
  2. Błażejczyk Krzysztof, Kunert Anna, Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, PAN IGiPZ, Warszawa, 2011, I
  3. Koźmiński C., Michalska B., Ćwiczenia z bioklimatologii. Wybrane metody opracowań bioklimatu dla potrzeb turystyki i rekreacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2013, II, wydanie poszerzone
  4. Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN, IGiPZ, Warszawa, 2004, monografie 4

Literatura dodatkowa

  1. Bogucki J., Biometeorologia turystyki i rekreacji, AWF, Poznań, Poznań, 1999
  2. Kozłowska-Szczęsna B. Błażejczyk K., Krawczyk B., Bioklimatologia człowieka, PAN IGiPZ, Warszawa, 1997, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych4
T-A-2Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.2
T-A-3Ocena przestrzennego rozkładu entalpii powietrza w Polsce w wybranych miesiącach2
T-A-4Ocena uciążliwości warunków pogodowych przy zastosowaniu programu BioKlima.4
T-A-5Ocena wybranych regionów bioklimatycznych. 32
T-A-6Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.2
T-A-7Przewietrzanie efektywne dolin i napromieniowanie zboczy2
T-A-8Wskaźnik klimatyczno-turystyczny TCI2
T-A-9Warunki bioklimatyczne wybranego regionu kraju a możliwość rekreacji i turystyki - przydatność pogody do różnych form rekreacji5
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne.2
T-W-2Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce biologiczne i chemiczne.2
T-W-3Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla2
T-W-4Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych2
T-W-5Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych2
T-W-6Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych2
T-W-7Meteoropatia. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.2
T-W-8Klimatyczno-fizjologiczna typologia klimatów lokalnych2
T-W-9Bioklimat Polski. Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Czynniki cyrkulacyjne kształtujące warunki bioklimatyczne.2
T-W-10Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne. Przykłady bioklimatycznych uwarunkowań miejscowości położonych w różnych regionach kraju.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach, wykonanie opracowań i zaliczenie każdego opracowania25
A-A-2Studiowanie literatury3
A-A-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach20
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Opanowanie wiedzy wiedzy zdobytej podczas zajęć audytoryjnych7
A-W-4Zaliczenie pisemne treści programowych zdobytych na wykładach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D05A_W01Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu klimatycznych uwarunkowań produkcji roślinnej, wykorzystania klimatu w celach leczniczych i rekreacyjnych oraz prognozowania optymalnych warunków bioklimatu dla potrzeb projektowania miejscowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem
Treści programoweT-W-3Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla
T-W-5Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych
T-W-4Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne.
Metody nauczaniaM-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdefiniować rodzajów bodźców działających na człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D05A_U01Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-3Sposoby oceny warunków biometeorologicznych w zróżniciwanym krajobrazie geograficznym
Treści programoweT-A-7Przewietrzanie efektywne dolin i napromieniowanie zboczy
T-A-8Wskaźnik klimatyczno-turystyczny TCI
T-A-3Ocena przestrzennego rozkładu entalpii powietrza w Polsce w wybranych miesiącach
T-A-2Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.
T-A-5Ocena wybranych regionów bioklimatycznych. 3
T-A-6Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.
T-A-4Ocena uciążliwości warunków pogodowych przy zastosowaniu programu BioKlima.
T-A-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych
T-A-9Warunki bioklimatyczne wybranego regionu kraju a możliwość rekreacji i turystyki - przydatność pogody do różnych form rekreacji
Metody nauczaniaM-4Cwiczenia z użyciem komputera
M-3Cwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań obliczeniowych,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego opracowania na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując pojedyńcze czynniki meteorologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D05A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie realizacji zadań związanych z produkcją rolniczą i organizacją agroturystyki
ROL_2A_K02Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Sposoby oceny warunków biometeorologicznych w zróżniciwanym krajobrazie geograficznym
Treści programoweT-A-8Wskaźnik klimatyczno-turystyczny TCI
T-A-5Ocena wybranych regionów bioklimatycznych. 3
T-A-6Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.
Metody nauczaniaM-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-3Cwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań obliczeniowych,
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego opracowania na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0