Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N2)
specjalność: technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Rolnictwo zrównoważone i ekologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rolnictwo zrównoważone i ekologiczne
Specjalność informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu rolnictwa (botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, uprawy roli, techniki rolniczej, itp.)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami rolnictwa ekologicznego i zrównoważonego oraz teoretyczne przygotowanie do zasad uprawy roślin w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Stan rolnictwa ekologicznego i zrównoważonego w Polsce i na świecie1
T-W-2Płodozmian i zmianowanie w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym1
T-W-3Podstawy agrotechniki w rolnictwie ekologicznym2
T-W-4Podstawy agrotechniki w rolnictwie zrównoważonym2
T-W-5Gospodarka nawozowa w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym1
T-W-6Ochrona roślin w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów8
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D06id_W01
Student powinien określić kryteria rolnictwa ekologicznego i zrównoważonego, określać różnice w konwencjonalnym, zrównoważonym i ekologicznym sposobie gospodarowania oraz scharakteryzować podstawy produkcji roślinnej w gospodarstwie ekologicznym i zrównoważonym
TRL_2A_W14, TRL_2A_W01, TRL_2A_W18R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D06id_U01
Student rozumie uwarunkowania rolnictwa ekologicznego i zrównoważonego, potrafi wskazać na różnice w sposobie gospodarowania w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego oraz potrafi omówić technologie produkcji roślinnej w tych systemach gospodarowania
TRL_2A_U04, TRL_2A_U19, TRL_2A_U15R2A_U01, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D06id_K01
Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zachowania równowagi w środowisku oraz zachowaniu bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym i rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości
TRL_2A_K05, TRL_2A_K06, TRL_2A_K04R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D06id_W01
Student powinien określić kryteria rolnictwa ekologicznego i zrównoważonego, określać różnice w konwencjonalnym, zrównoważonym i ekologicznym sposobie gospodarowania oraz scharakteryzować podstawy produkcji roślinnej w gospodarstwie ekologicznym i zrównoważonym
2,0Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach
3,0Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich
3,5Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi odróżnić rolnictwo ekologiczne i zrównoważone od rolnictwa konwencjonalnego (intensywnego)
4,0Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać i wymienić różnice pomiędzy rolnictwem ekologicznym, zrównoważonym i rolnictwem konwencjonalnym (intensywnym)
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać i wymienić główne różnice pomiędzy rolnictwem ekologicznym, zrównoważonym i rolnictwem konwencjonalnym (intensywnym)
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać i wymienić wszystkie różnice pomiędzy rolnictwem ekologicznym, zrównoważonym i rolnictwem konwencjonalnym (intensywnym) i wskazać główne różnice w technologii uprawy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D06id_U01
Student rozumie uwarunkowania rolnictwa ekologicznego i zrównoważonego, potrafi wskazać na różnice w sposobie gospodarowania w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego oraz potrafi omówić technologie produkcji roślinnej w tych systemach gospodarowania
2,0Student nie potrafi określić różnic, zalet i wad dotyczących rolnictwa konwencjonalnego, zrównoważonego i ekologicznego
3,0Student potrafi określić bardzo ogólnie różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa konwencjonalnego, zrównoważonego i ekologicznego
3,5Student potrafi określić podstawowe różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa konwencjonalnego, zrównoważonego i ekologicznego
4,0Student potrafi określić i ocenić ogólnie różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa zrównoważonego i ekologicznego w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego
4,5Student potrafi określić i ocenić dokładnie różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa zrównoważonego i ekologicznego oraz omówić bardzo ogólnie oddziaływanie tych sposobów gospodarowania na środowisko przyrodnicze i jakość produktów
5,0Student potrafi określić i ocenić różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa zrównoważonego i ekologicznego w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego i uzasadnić oddziaływanie tych sposobów gospodarowania na środowisko przyrodnicze i jakość produktów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D06id_K01
Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zachowania równowagi w środowisku oraz zachowaniu bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym i rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości
2,0Student nie rozumie ważności i potrzeby ochrony środowiska przyrodniczego i nie rozróżnia rolnictwa ekologicznego od zrównoważonego
3,0Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska i zachowania bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym
3,5Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska i zachowania równowagi w środowisku oraz jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym oraz rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości
4,0Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz zachowania bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym i rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości, potrafi określić i ocenić ogólnie różnice, zalety i wady dotyczące wpływu rolnictwa zrównoważonego i ekologicznego na środowisko przyrodnicze
4,5Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz zachowania bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym i rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości, potrafi określić i ocenić podstawowe różnice, zalety i wady dotyczące wpływu rolnictwa zrównoważonego i ekologicznego na środowisko przyrodnicze
5,0Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz zachowania bioróżnorodności i potrafi uzasadnić oddziaływanie ekologicznego i zrównoważonego sposobu gospodarowania na środowisko przyrodnicze i jakość produktów i żywności

Literatura podstawowa

  1. Siebeneicher G. E, Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
  2. Tyburski J., Żakowska-Biemans S., Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego, Wyd. SGGW, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa o rolnictwie ekologicznym z dnia 20 kwietnia 2004. Dz. U. nr 93, poz. 898 iz późn. zmianami, Dziennik ustaw, Warszawa, 2004
  2. Rozporządzenie Rady nr 2092/91/EWG z dnia 24 czerwca 1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych i dalsze Rozporz., Bruksela - Warszawa, 1991

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan rolnictwa ekologicznego i zrównoważonego w Polsce i na świecie1
T-W-2Płodozmian i zmianowanie w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym1
T-W-3Podstawy agrotechniki w rolnictwie ekologicznym2
T-W-4Podstawy agrotechniki w rolnictwie zrównoważonym2
T-W-5Gospodarka nawozowa w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym1
T-W-6Ochrona roślin w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym1
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów8
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D06id_W01Student powinien określić kryteria rolnictwa ekologicznego i zrównoważonego, określać różnice w konwencjonalnym, zrównoważonym i ekologicznym sposobie gospodarowania oraz scharakteryzować podstawy produkcji roślinnej w gospodarstwie ekologicznym i zrównoważonym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W14ma określony zasób wiedzy w zakresie agroekologii i forestekologii, obejmujący m.in. wymianę materii i energii w ekosystemach, abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska, sposoby zwiększenia tolerancji roślin na niesprzyjające czynniki środowiska, zrównoważony rozwoju gospodarki rolnej i leśnej, gospodarcze i klimatyczne znaczenie ekosystemów leśnych, globalne zagrożenia środowiska i ich wpływ na funkcjonowanie ekosystemów rolnych i leśnych, metody badawcze stanu środowiska rolniczego i leśnego, możliwości oddziaływania na rzecz ochrony środowiska, przydatną do: 1) zrozumienia związków między rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosystemów rolniczych i leśnych, 2) docenienia znaczenia zrównoważonego i ekologicznego rozwoju rolnictwa oraz planowej gospodarki leśnej, 3) uświadomienia możliwości oceny zagrożeń ekosystemów rolniczych i leśnych oraz możliwości skutecznego przeciwdziałania ich degradacji;
TRL_2A_W01ma wiedzę w zakresie doboru i zastosowania roślin ogrodniczych w gospodarstwie agroturystycznym, obejmującą m.in. wymagania i sposoby zastosowania wybranych gatunków roślin ozdobnych, warzyw, ziół i roślin sadowniczych, przydatną do podwyższenia atrakcyjności gospodarstwa agroturystycznego;
TRL_2A_W18ma wiedzę w zakresie technologii wstępnego przetwarzania produktów roślinnych i zwierzęcych, obejmującą obróbkę surowców roślinnych przeznaczonych na produkty żywnościowe dla ludzi i zwierząt oraz wstępną obróbkę surowca mięsnego i mleka, a także sposoby oceny jakości wybranych surowców i kontroli jakości produktów;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami rolnictwa ekologicznego i zrównoważonego oraz teoretyczne przygotowanie do zasad uprawy roślin w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym
Treści programoweT-W-1Stan rolnictwa ekologicznego i zrównoważonego w Polsce i na świecie
T-W-5Gospodarka nawozowa w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym
T-W-6Ochrona roślin w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym
T-W-4Podstawy agrotechniki w rolnictwie zrównoważonym
T-W-3Podstawy agrotechniki w rolnictwie ekologicznym
T-W-2Płodozmian i zmianowanie w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach
3,0Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich
3,5Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi odróżnić rolnictwo ekologiczne i zrównoważone od rolnictwa konwencjonalnego (intensywnego)
4,0Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać i wymienić różnice pomiędzy rolnictwem ekologicznym, zrównoważonym i rolnictwem konwencjonalnym (intensywnym)
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać i wymienić główne różnice pomiędzy rolnictwem ekologicznym, zrównoważonym i rolnictwem konwencjonalnym (intensywnym)
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać i wymienić wszystkie różnice pomiędzy rolnictwem ekologicznym, zrównoważonym i rolnictwem konwencjonalnym (intensywnym) i wskazać główne różnice w technologii uprawy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D06id_U01Student rozumie uwarunkowania rolnictwa ekologicznego i zrównoważonego, potrafi wskazać na różnice w sposobie gospodarowania w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego oraz potrafi omówić technologie produkcji roślinnej w tych systemach gospodarowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U04rozumie uwarunkowania uprawy roślin stosowanych na cele energetyczne i potrafi dobrać właściwe gatunki roślin do warunków glebowych, potrafi określić różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa konwencjonalnego, zrównoważonego i ekologicznego;
TRL_2A_U19potrafi opracować technologie wstępnej obróbki surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego przeznaczonych na produkty żywnościowe dla ludzi i zwierząt;
TRL_2A_U15wykazuje orientację w zakresie związków zachodzących między rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosystemów rolniczych i leśnych, a tym samym właściwie ocenia zagrożenia dla tych ekosystemów oraz możliwości skutecznego przeciwdziałania ich degradacji, a także docenia znaczenie zrównoważonego rozwoju rolnictwa i leśnictwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami rolnictwa ekologicznego i zrównoważonego oraz teoretyczne przygotowanie do zasad uprawy roślin w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym
Treści programoweT-W-1Stan rolnictwa ekologicznego i zrównoważonego w Polsce i na świecie
T-W-5Gospodarka nawozowa w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym
T-W-6Ochrona roślin w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym
T-W-4Podstawy agrotechniki w rolnictwie zrównoważonym
T-W-3Podstawy agrotechniki w rolnictwie ekologicznym
T-W-2Płodozmian i zmianowanie w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić różnic, zalet i wad dotyczących rolnictwa konwencjonalnego, zrównoważonego i ekologicznego
3,0Student potrafi określić bardzo ogólnie różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa konwencjonalnego, zrównoważonego i ekologicznego
3,5Student potrafi określić podstawowe różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa konwencjonalnego, zrównoważonego i ekologicznego
4,0Student potrafi określić i ocenić ogólnie różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa zrównoważonego i ekologicznego w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego
4,5Student potrafi określić i ocenić dokładnie różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa zrównoważonego i ekologicznego oraz omówić bardzo ogólnie oddziaływanie tych sposobów gospodarowania na środowisko przyrodnicze i jakość produktów
5,0Student potrafi określić i ocenić różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa zrównoważonego i ekologicznego w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego i uzasadnić oddziaływanie tych sposobów gospodarowania na środowisko przyrodnicze i jakość produktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D06id_K01Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zachowania równowagi w środowisku oraz zachowaniu bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym i rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K05ma świadomość ważności roli społecznej absolwenta zawodowo ukierunkowanego do działania w obszarze gospodarki żywnościowej i leśnej, rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości i ważność działania w sposób profesjonalny;
TRL_2A_K06rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności, ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko i ma świadomość konieczności eliminowania lub ograniczania tego wpływu.
TRL_2A_K04jest otwarty na poznawanie nowych technik i technologii przeznaczonych do stosowania w gospodarce żywnościowej i leśnej, jest wyczulony na techniki i technologie przyczyniające się do mniejszego obciążenia środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami rolnictwa ekologicznego i zrównoważonego oraz teoretyczne przygotowanie do zasad uprawy roślin w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym
Treści programoweT-W-5Gospodarka nawozowa w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym
T-W-6Ochrona roślin w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym
T-W-4Podstawy agrotechniki w rolnictwie zrównoważonym
T-W-3Podstawy agrotechniki w rolnictwie ekologicznym
T-W-2Płodozmian i zmianowanie w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie ważności i potrzeby ochrony środowiska przyrodniczego i nie rozróżnia rolnictwa ekologicznego od zrównoważonego
3,0Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska i zachowania bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym
3,5Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska i zachowania równowagi w środowisku oraz jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym oraz rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości
4,0Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz zachowania bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym i rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości, potrafi określić i ocenić ogólnie różnice, zalety i wady dotyczące wpływu rolnictwa zrównoważonego i ekologicznego na środowisko przyrodnicze
4,5Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz zachowania bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym i rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości, potrafi określić i ocenić podstawowe różnice, zalety i wady dotyczące wpływu rolnictwa zrównoważonego i ekologicznego na środowisko przyrodnicze
5,0Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz zachowania bioróżnorodności i potrafi uzasadnić oddziaływanie ekologicznego i zrównoważonego sposobu gospodarowania na środowisko przyrodnicze i jakość produktów i żywności