Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TRL_1A_O02-1_U01 | Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane eksploatacją obiektów technicznymi stosowanych w rolnictwie i leśnictwie oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TRL_1A_U19 | potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej; |
---|
TRL_1A_U21 | w sposób ogólny analizuje i ocenia pod względem prawnym funkcjonowanie prostych systemów oraz procesów typowych dla obszaru techniki rolniczej i leśnej, potrafi zaprojektować i ocenić pod względem organizacyjnym proste procesy produkcyjno-usługowe występujące w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej oraz zarządzać nimi, a także przeprowadzić dla nich wstępną analizę ekonomiczną, posiada zdolność prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze produkcji roślinnej i gospodarki leśnej; |
TRL_1A_U03 | ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się; |
TRL_1A_U24 | potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - dostrzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze; |
TRL_1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski; |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne |
---|
C-2 | Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne podczas procesu eksploatacji |
Treści programowe | T-W-6 | Kierunki rozwoju metod ograniczania ujemnego wpływu mechanizacji rolnictwa na środowisko przyrodnicze. |
---|
T-W-3 | Zagrożenia środowiska wywoływane przez mechanizację produkcji zwierzęcej oraz mechanizację uprawy gleby - zanieczyszczenia pyłowe, gazowe, mikrobiologiczne, stałe, degradacja gleb, monokulturyzm, nawożenie i ochrona chemiczna. |
T-W-1 | Zagrożenia związane z emisją związków toksycznych w spalinach silników pojazdów rolniczych, sposoby ograniczania szkodliwego oddziaływania spalin na środowisko przyrodnicze, rozwiązania konstrukcyjne i eksploatacyjne |
T-W-2 | Zagrożenia ekosystemów spowodowane oddziaływaniami wibroakustycznymi infrastruktury technicznej. Emisja hałasu przez pojazdy rolnicze, maszyny, linie technologiczne przetwórstwa. Sposoby eliminowania hałasu (rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne, itp. |
T-W-5 | Wycofywanie maszyn i obiektów z eksploatacji, zagrożenia wynikające z utylizacji i przetwórstwa, metody zagospodarowania - recykling maszyn i pojazdów, recykling materiałów. |
T-W-4 | Degradacja środowiska przyrodniczego spowodowana obsługą techniczną infrastruktury rolniczej (budynki, maszyny, pojazdy itp.). Ochrona: bieżąca, czasowa, sezonowa obiektów technicznych (procesy mycia i konserwacji). Procesy naprawcze jako źródło zanieczyszczeń |
Metody nauczania | M-3 | Wykład problemowy |
---|
M-5 | Ćwiczenia projektowe |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-1 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena formująca: Wykonanie projektu |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez eksploatowane obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technik zmniejszających występowanie zagrożeń |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |