Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Praktyka zawodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka zawodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR6 6 6,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu techniki rolniczej i leśnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabywanie, rozszerzanie i wzbogacanie doświadczeń zawodowych niezbędnych na stanowisku inżyniera techniki rolniczej i leśnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Uwarunkowania i zasady działania maszyn i urządzeń1
T-PR-2Eksploatacja sprzętu technicznego1
T-PR-3Nadzorowanie systemów użytkowania i utrzymania maszyn1
T-PR-4Bilansowanie energii i racjonalizacja jej użytkowania1
T-PR-5Organizacja i realizacja produkcji i usług1
T-PR-6Istota oraz metody zarządzania produkcją i usługami1
T-PR-7Udział w planowaniu i realizacji przedsięwzięć0
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Uczestnictwo w zajęciach180
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (objaśnienie wykonywanych czynności)
M-2Metody praktyczne (pokaz w gospodarstwach)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian praktyczny z wykonywanych czynności
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin praktyczny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_P01_W01
ma ogólną wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich
TRL_1A_W26R1A_W06, R1A_W07InzA_W01C-1T-PR-6, T-PR-2, T-PR-1, T-PR-3, T-PR-4, T-PR-5, T-PR-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_P01_U01
potrafi pracować samodzielnie oraz realizować harmonogram przyjętych zadań
TRL_1A_U04R1A_U02InzA_U06C-1T-PR-6, T-PR-2, T-PR-1, T-PR-3, T-PR-4, T-PR-5, T-PR-7M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_P01_K01
potrafi myśleć samodzielnie i organizować pracę w zespole
TRL_1A_K07, TRL_1A_K08R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-PR-6, T-PR-2, T-PR-1, T-PR-3, T-PR-4, T-PR-5, T-PR-7M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_P01_W01
ma ogólną wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich
2,0nie ma wiedzy w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich
3,0ma ograniczoną wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich
3,5ma wystarczającą wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich
4,0ma wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich
4,5ma ogólną wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich
5,0ma wszechstronną wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_P01_U01
potrafi pracować samodzielnie oraz realizować harmonogram przyjętych zadań
2,0nie potrafi pracować samodzielnie oraz nie realizuje harmonogramu przyjętych zadań
3,0potrafi pracować z pomocą innych oraz realizować z nimi harmonogram przyjętych zadań
3,5potrafi wystarczająco pracować samodzielnie oraz realizować harmonogram przyjętych zadań
4,0potrafi dobrze pracować oraz realizować harmonogram przyjętych zadań
4,5potrafi pracować samodzielnie oraz realizować harmonogram przyjętych zadań
5,0potrafi pracować kreatywnie oraz doskonale realizować harmonogram przyjętych zadań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_P01_K01
potrafi myśleć samodzielnie i organizować pracę w zespole
2,0nie potrafi myśleć samodzielnie i nie umie organizować pracy w zespole
3,0potrafi myśleć wystarczająco samodzielnie i organizować pracę w zespole
3,5potrafi myśleć samodzielnie i organizować pracę w zespole z drobną pomocą innych
4,0potrafi myśleć samodzielnie i organizować pracę w zespole
4,5potrafi myśleć samodzielnie i kreatywnie i organizować pracę w zespole
5,0potrafi myśleć samodzielnie i kreatywnie i doskonale organizować pracę w zespole

Literatura podstawowa

  1. Wasilewski J. i inni, Przewodnik do praktyk dla studentów TRiL, 2011

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Uwarunkowania i zasady działania maszyn i urządzeń1
T-PR-2Eksploatacja sprzętu technicznego1
T-PR-3Nadzorowanie systemów użytkowania i utrzymania maszyn1
T-PR-4Bilansowanie energii i racjonalizacja jej użytkowania1
T-PR-5Organizacja i realizacja produkcji i usług1
T-PR-6Istota oraz metody zarządzania produkcją i usługami1
T-PR-7Udział w planowaniu i realizacji przedsięwzięć0
6

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Uczestnictwo w zajęciach180
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_P01_W01ma ogólną wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W26ma podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, obejmującą ocenę jej obecnego stanu i perspektyw rozwoju w Polsce i krajach europejskich, kształtowanie zabudowy osiedli wiejskich, gospodarkę mediami komunalnymi, ściekami i odpadami, obiektami wodno-melioracyjnymi oraz turystycznymi i rekreacyjnymi, w tym przydatną i niezbędna dla dostrzegania i rozumienia aktualnych problemów i związków występujących w procesie rozwoju obszarów wiejskich, również z uwzględnieniem zagadnień związanych z ochroną środowiska naturalnego;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Nabywanie, rozszerzanie i wzbogacanie doświadczeń zawodowych niezbędnych na stanowisku inżyniera techniki rolniczej i leśnej
Treści programoweT-PR-6Istota oraz metody zarządzania produkcją i usługami
T-PR-2Eksploatacja sprzętu technicznego
T-PR-1Uwarunkowania i zasady działania maszyn i urządzeń
T-PR-3Nadzorowanie systemów użytkowania i utrzymania maszyn
T-PR-4Bilansowanie energii i racjonalizacja jej użytkowania
T-PR-5Organizacja i realizacja produkcji i usług
T-PR-7Udział w planowaniu i realizacji przedsięwzięć
Metody nauczaniaM-1Metody podające (objaśnienie wykonywanych czynności)
M-2Metody praktyczne (pokaz w gospodarstwach)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin praktyczny
S-1Ocena formująca: sprawdzian praktyczny z wykonywanych czynności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich
3,0ma ograniczoną wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich
3,5ma wystarczającą wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich
4,0ma wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich
4,5ma ogólną wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich
5,0ma wszechstronną wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_P01_U01potrafi pracować samodzielnie oraz realizować harmonogram przyjętych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabywanie, rozszerzanie i wzbogacanie doświadczeń zawodowych niezbędnych na stanowisku inżyniera techniki rolniczej i leśnej
Treści programoweT-PR-6Istota oraz metody zarządzania produkcją i usługami
T-PR-2Eksploatacja sprzętu technicznego
T-PR-1Uwarunkowania i zasady działania maszyn i urządzeń
T-PR-3Nadzorowanie systemów użytkowania i utrzymania maszyn
T-PR-4Bilansowanie energii i racjonalizacja jej użytkowania
T-PR-5Organizacja i realizacja produkcji i usług
T-PR-7Udział w planowaniu i realizacji przedsięwzięć
Metody nauczaniaM-1Metody podające (objaśnienie wykonywanych czynności)
M-2Metody praktyczne (pokaz w gospodarstwach)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi pracować samodzielnie oraz nie realizuje harmonogramu przyjętych zadań
3,0potrafi pracować z pomocą innych oraz realizować z nimi harmonogram przyjętych zadań
3,5potrafi wystarczająco pracować samodzielnie oraz realizować harmonogram przyjętych zadań
4,0potrafi dobrze pracować oraz realizować harmonogram przyjętych zadań
4,5potrafi pracować samodzielnie oraz realizować harmonogram przyjętych zadań
5,0potrafi pracować kreatywnie oraz doskonale realizować harmonogram przyjętych zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_P01_K01potrafi myśleć samodzielnie i organizować pracę w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
TRL_1A_K08ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systematycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabywanie, rozszerzanie i wzbogacanie doświadczeń zawodowych niezbędnych na stanowisku inżyniera techniki rolniczej i leśnej
Treści programoweT-PR-6Istota oraz metody zarządzania produkcją i usługami
T-PR-2Eksploatacja sprzętu technicznego
T-PR-1Uwarunkowania i zasady działania maszyn i urządzeń
T-PR-3Nadzorowanie systemów użytkowania i utrzymania maszyn
T-PR-4Bilansowanie energii i racjonalizacja jej użytkowania
T-PR-5Organizacja i realizacja produkcji i usług
T-PR-7Udział w planowaniu i realizacji przedsięwzięć
Metody nauczaniaM-1Metody podające (objaśnienie wykonywanych czynności)
M-2Metody praktyczne (pokaz w gospodarstwach)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin praktyczny
S-1Ocena formująca: sprawdzian praktyczny z wykonywanych czynności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi myśleć samodzielnie i nie umie organizować pracy w zespole
3,0potrafi myśleć wystarczająco samodzielnie i organizować pracę w zespole
3,5potrafi myśleć samodzielnie i organizować pracę w zespole z drobną pomocą innych
4,0potrafi myśleć samodzielnie i organizować pracę w zespole
4,5potrafi myśleć samodzielnie i kreatywnie i organizować pracę w zespole
5,0potrafi myśleć samodzielnie i kreatywnie i doskonale organizować pracę w zespole