Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z samooczyszczania wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z samooczyszczania wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 6 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomosc chemii, fizyki i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z procesami samooczyszczania wód oraz z czynnikami wpływającymi na tempo tych procesów, a także z biologicznymi i chemicznymi wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Definicja i rodzaje zanieczyszczeń wód. Podstawowe procesy składające się na samooczyszczanie wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja.3
T-W-2Czynniki sprzyjające intensywności samooczyszczania wód. Sukcesja allogeniczna. Strefy saprobowości.3
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego12
A-W-3Przygotowanie wiedzy podstawowej do wykładów12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z teorii omawianych na wykładach. Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście, 100% odpowiada ocenie bardzo dobrej, a 60% ocenie dostatecznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A12_W01
Słuchacz Studiów Podyplomowych zna podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód
UWOS_10A_W03, UWOS_10A_W05C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A12_U01
Słuchacz Studiów Podyplomowych umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód, na podstawie wybranych biologicznych i chemicznych wskaźników jakości wody potrafi sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania.
UWOS_10A_U04C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A12_K01
Słuchacz Studiów Podyplomowych jest świadomy możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania,
UWOS_10A_K01C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A12_W01
Słuchacz Studiów Podyplomowych zna podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód
2,0
3,0Słuchacz Studiów Podyplomowych zna w niewielkim zakresie podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A12_U01
Słuchacz Studiów Podyplomowych umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód, na podstawie wybranych biologicznych i chemicznych wskaźników jakości wody potrafi sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania.
2,0
3,0Słuchacz Studiów Podyplomowych w niewielkim stopniu umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód oraz sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A12_K01
Słuchacz Studiów Podyplomowych jest świadomy możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania,
2,0
3,0Słuchacz Studiów Podyplomowych ma niewielka świadomsc możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania,
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lampert W. Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Kajak Z, Hydrobiologia-Limnologia, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i rodzaje zanieczyszczeń wód. Podstawowe procesy składające się na samooczyszczanie wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja.3
T-W-2Czynniki sprzyjające intensywności samooczyszczania wód. Sukcesja allogeniczna. Strefy saprobowości.3
6

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego12
A-W-3Przygotowanie wiedzy podstawowej do wykładów12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A12_W01Słuchacz Studiów Podyplomowych zna podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_W03Potrafi omówić fizykochemiczne i chemiczne własności wody, scharakteryzować wody powierzchniowe, podziemne i morskie w oparciu o aktualne ustawy i rozporządzenia, objaśniać zasady dotyczące podstawowych procesów fizykochemicznych stosowanych przy uzdatnianiu wody.
UWOS_10A_W05Zna podstawowe zagadnienia dotyczące wykorzystania mikroorganizmów do oczyszczania ścieków.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z procesami samooczyszczania wód oraz z czynnikami wpływającymi na tempo tych procesów, a także z biologicznymi i chemicznymi wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód
Treści programoweT-W-1Definicja i rodzaje zanieczyszczeń wód. Podstawowe procesy składające się na samooczyszczanie wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja.
T-W-2Czynniki sprzyjające intensywności samooczyszczania wód. Sukcesja allogeniczna. Strefy saprobowości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z teorii omawianych na wykładach. Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście, 100% odpowiada ocenie bardzo dobrej, a 60% ocenie dostatecznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz Studiów Podyplomowych zna w niewielkim zakresie podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A12_U01Słuchacz Studiów Podyplomowych umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód, na podstawie wybranych biologicznych i chemicznych wskaźników jakości wody potrafi sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_U04Posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej technologii oczyszczania ścieków i utylizacji osadów, i stosowania odpowiednich urządzeń technologicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z procesami samooczyszczania wód oraz z czynnikami wpływającymi na tempo tych procesów, a także z biologicznymi i chemicznymi wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód
Treści programoweT-W-1Definicja i rodzaje zanieczyszczeń wód. Podstawowe procesy składające się na samooczyszczanie wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja.
T-W-2Czynniki sprzyjające intensywności samooczyszczania wód. Sukcesja allogeniczna. Strefy saprobowości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z teorii omawianych na wykładach. Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście, 100% odpowiada ocenie bardzo dobrej, a 60% ocenie dostatecznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz Studiów Podyplomowych w niewielkim stopniu umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód oraz sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A12_K01Słuchacz Studiów Podyplomowych jest świadomy możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_K01Wie o konieczności stałego śledzenia rozwoju technologii uzdatniania wody i kontroli różnorodności pojawiających się zanieczyszczeń.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z procesami samooczyszczania wód oraz z czynnikami wpływającymi na tempo tych procesów, a także z biologicznymi i chemicznymi wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód
Treści programoweT-W-1Definicja i rodzaje zanieczyszczeń wód. Podstawowe procesy składające się na samooczyszczanie wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja.
T-W-2Czynniki sprzyjające intensywności samooczyszczania wód. Sukcesja allogeniczna. Strefy saprobowości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z teorii omawianych na wykładach. Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście, 100% odpowiada ocenie bardzo dobrej, a 60% ocenie dostatecznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz Studiów Podyplomowych ma niewielka świadomsc możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania,
3,5
4,0
4,5
5,0