Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy melioracji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy melioracji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>, Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć z matematyki, hydrochemii, meteorologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z zagadnieniami dotyczącymi regulacji stosunków wodnych w różnych warunkach środowiskowych, oraz uświadomienie znaczenia i konieczności oraz umijętność praktycznego zastosowania wiedzy w terenie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody odwadniania (systemy odwadniania, układ drenaży). Odwodnienia powierzchniowe i pionowe. System irygacyjny. Zakładanie sieci pizometrów w zróźnicowanym terenie w celu analizy chemicznej wód gruntowych. Pomiary przepływów w rzekach w celu wyznaczenia: przepływu nienaruszalnego przepływu gwarantowanego przepływu powodziowego przepływu katastrofalnego przepływu wyprzedzającego. Metody określania przepływu nienaruszalnego. Oznaczanie zmeliorowania rowu. Ocena stanu infrastruktury wodno-melioracyjnej. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zadania melioracji wodnych. Typy i rodzaje melioracji. Regulacje stosunków wodnych na trenach leśnych, regulacje rzeczne a ochrona przeciwpowodziowa. Podstawy prawne prowadzenia prac odwodnieniowych. Pozwolenia wodno-prawne. Operat wodno-prawny. Rozbieżności między obowiązujacymi przepisami unijnymi a rolą i zadaniami melioracji wodnych. Wpływ warunków geologicznych na warunki odwadniania. Zabiegi agrotechniczne a melioracyjne. Agrosystemy a zachowanie bioróżnorodności. Zagrożenie i ochrona ekosystemów jeziornych i rzecznych. Funkcje małej retencji. Wpływ urządzeń wodnych na środowisko wodne. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Wykonanie prac terenowych | 5 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdania | 5 |
A-L-4 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w kosultacjach | 9 |
A-W-3 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 15 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny. |
M-2 | Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia terenowe, wykonanie rysunków i dokumentacji technicznej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji technicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C11_W01 Ma wiedzę o oddziaływania systemów i urządzeń melioracyjnych na środowisko, oraz o podstawowych procesach fizycznych zachodzących w hydrosferze. | GW_1A_W04, GW_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C11_U01 Umie praktycznie wykorzystać informacje dotyczące stosunków wodnych w planowaniu zabiegów melioracyjnych oraz potrafi wykonać wstępny projekt melioracji terenu. | GW_1A_U11, GW_1A_U15 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C11_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | GW_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
GW_1A_C11_K02 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | GW_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04 | InzA_K01 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C11_W01 Ma wiedzę o oddziaływania systemów i urządzeń melioracyjnych na środowisko, oraz o podstawowych procesach fizycznych zachodzących w hydrosferze. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę na temat rodzaju melioracji a typem środowiska, zna przepisy prawne dotyczące prac melioracyjnych oraz wie jaki jest wpływ urządzeń wodnych na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C11_U01 Umie praktycznie wykorzystać informacje dotyczące stosunków wodnych w planowaniu zabiegów melioracyjnych oraz potrafi wykonać wstępny projekt melioracji terenu. | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejętność pomiarów różnych typów przepływów w ciekach wodnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C11_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_C11_K02 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Somorowski Cz. (red.), Współczesne problemy melioracji, Wyd. SGGW, Warszawa, 1993
- Prochal P. (red.), Podstawy melioracji rolnych. t. I i II, PWRiL, Warszawa, 1987
- Ostromęcki J., Wstęp do melioracji rolnych, PWRiL, Warszawa, 1964
- Ostromęcki J., Podstawy melioracji nawadniających, PWN, Warszawa, 1973
Literatura dodatkowa
- Kowalik P., Ochrona środowiska glebowego, PWN, Warszawa, 2001
- Kędziora A., Przyrodnicze podstawy gospodarowania woda w Polsce. W: Ochrona środowiska w gospodarce przestrzennej, ZBŚRiL, PAN, Poznań, 2005
- Mosiej, J. Pierzgalski E., Jeznach J., Współczesne uwarunkowania gospodarowania wodą na obszarach wiejskich, Postępy Nauk Rolniczych, Warszawa, 2011
- Byczkowski A., Hydrologiczne podstawy projektów wodnomelioracyjnych, PWLiR, Warszawa, 1979