Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie zasobami wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie zasobami wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>, Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość ekonomiki i metod zarządzania, oraz biologii i geografii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauczenie studentów i podejmowania racjonalnych decyzji w zakresie kształtowania, wykorzystania i ochrony zasobów wodnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja zarządzania zasobami wodnymi w Polsce i na świecie | 2 |
T-A-2 | Ramowa Dyrektywa Wodna - definicje, cele, zobowiązania | 3 |
T-A-3 | Regulacje gospodarowania wodami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Ustawa Prawo Wodne. | 3 |
T-A-4 | Pozwolenia wodnoprawne | 4 |
T-A-5 | Elementy prawne w zarządzaniu zasobami ryb w wodach śródlądowych | 2 |
T-A-6 | Elementy prawne w zarzadzaniu zasobami ryb w wodach morskich | 1 |
T-A-7 | Analiza statystyk połowowych jako narzędzie do prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej | 4 |
T-A-8 | Analiza "stada" - szacowanie wielkości populacj, ocena struktury stada | 5 |
T-A-9 | Ocena selektyeności narzędzi połowowych | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia w nauce o zarządzaniu środowiskiem wodnym. Koncepcja systemu zarządzania wodami. | 3 |
T-W-2 | Zintegrowane zarządzanie zasobami wodnymi. Elementy teorii zarządzania. Cele, zadania i metod działania w zintegrowanym podejściu do zarządzania zasobami wodnymi. | 2 |
T-W-3 | Instrumenty zarządzania zasobami wodnymi | 2 |
T-W-4 | Podział państwa na obszary dorzeczy i regiony wodne. | 2 |
T-W-5 | Kontrola w zarządzaniu i gospodarowaniu wodami | 2 |
T-W-6 | Prawne aspekty zagospodarowania rybackiego wód. Ustawa o Rybactwie Śródlądowym, oraz rozporządzenia wykonawcze | 4 |
T-W-7 | Podział Świata na obszary połowowe, instytucje zarządzające i kontrolujące | 2 |
T-W-8 | Podstawowe zagadnienia z zakresu "analizy stad" stosowanych w zarządzaniu rybołówstwem | 4 |
T-W-9 | MSY | 2 |
T-W-10 | Selektywność narzędzi połowowych jako narzędzie do zarządzania populacjami ryb | 2 |
T-W-11 | Instytucje certyfikujące | 2 |
T-W-12 | Elementy prawne w rybołówstwie światowym | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć | 30 |
A-A-3 | Przygotowanie konspetów prac | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Stiudiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Samodzielne przygotowanie do egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prelekcja, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne i pisemne, konspekty z ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C16_W01 W wyniku pzeprowadzonych zajęć student oiwinien być w stanie definiować pojęcia związane z zarządzaniem zasobami wodnymi, mieć wiedzę na temat rozmieszczenia zasobów wodnych w Polsce i Europie, oraz znać podstawowe metody zarządzania zasobami wodnymi | GW_1A_W03, GW_1A_W05, GW_1A_W06, GW_1A_W09, GW_1A_W15 | R1A_W02, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W08, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C16_U01 Student nabywa zdolnosci zastosowania i wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w zarzadzaniu zasobami wodnymi | GW_1A_U03, GW_1A_U09, GW_1A_U16 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U08 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U08 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C16_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabedzie następujące postawy: chętny do pomocy i współpracy, otwarty na nowe problemy badawcze. Postępuje zgodnie z zasadami etyli, ma świadomość w jaki sposób należy racjonalnie wykorzystywać zasoby wodne | GW_1A_K01, GW_1A_K02, GW_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C16_W01 W wyniku pzeprowadzonych zajęć student oiwinien być w stanie definiować pojęcia związane z zarządzaniem zasobami wodnymi, mieć wiedzę na temat rozmieszczenia zasobów wodnych w Polsce i Europie, oraz znać podstawowe metody zarządzania zasobami wodnymi | 2,0 | Student nie zna metod zarzadzania zasobami wodnymi, rozmieszczenia zasobów wodnych w Polsce i Europie, nie zna podstawowych definicji związanych z zasobami wodnymi |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat wybranych metod zarzadzania zasobami wodnymi, rozmieszczenia zasobów wodnych w Polsce i Europie, zna podstawowe definicje związane z zasobami wodnymi | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat metod zarzadzania zasobami wodnymi, rozmieszczenia zasobów wodnych w Polsce i Europie, zna podstawowe definicje związane z zasobami wodnymi w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat metod zarzadzania zasobami wodnymi, rozmieszczenia zasobów wodnych w Polsce i Europie, zna podstawowe definicje związane z zasobami wodnymi w stopniu dobrym | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat metod zarzadzania zasobami wodnymi, rozmieszczenia zasobów wodnych w Polsce i Europie, zna podstawowe definicje związane z zasobami wodnymi w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat metod zarzadzania zasobami wodnymi, rozmieszczenia zasobów wodnych w Polsce i Europie, zna podstawowe definicje związane z zasobami wodnymi w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C16_U01 Student nabywa zdolnosci zastosowania i wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w zarzadzaniu zasobami wodnymi | 2,0 | Student nie nabył zdolnosci zastosowania i wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w zarzadzaniu zasobami wodnymi |
3,0 | Student nabył zdolnosc zastosowania i wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w zarzadzaniu zasobami wodnymi w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student nabył zdolnosc zastosowania i wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w zarzadzaniu zasobami wodnymi w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student nabył zdolnosc zastosowania i wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w zarzadzaniu zasobami wodnymi w stopniu dobrym | |
4,5 | Student nabył zdolnosc zastosowania i wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w zarzadzaniu zasobami wodnymi w stopniu ponad dorym | |
5,0 | Student nabył zdolnosc zastosowania i wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w zarzadzaniu zasobami wodnymi w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C16_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabedzie następujące postawy: chętny do pomocy i współpracy, otwarty na nowe problemy badawcze. Postępuje zgodnie z zasadami etyli, ma świadomość w jaki sposób należy racjonalnie wykorzystywać zasoby wodne | 2,0 | Student nie nabył następujących postaw: chętny do pomocy i współpracy, otwarty na nowe problemy badawcze. Nie postępuje zgodnie z zasadami etyli, nie ma świadomości w jaki sposób należy racjonalnie wykorzystywać zasoby wodne |
3,0 | Student nabył następujące postawy: chętny do pomocy i współpracy, otwarty na nowe problemy badawcze. Postępuje zgodnie z zasadami etyli, ma świadomość w jaki sposób należy racjonalnie wykorzystywać zasoby wodne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student nabył następujące postawy: chętny do pomocy i współpracy, otwarty na nowe problemy badawcze. Postępuje zgodnie z zasadami etyli, ma świadomość w jaki sposób należy racjonalnie wykorzystywać zasoby wodne w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student nabył następujące postawy: chętny do pomocy i współpracy, otwarty na nowe problemy badawcze. Postępuje zgodnie z zasadami etyli, ma świadomość w jaki sposób należy racjonalnie wykorzystywać zasoby wodne w stopniu dobrym | |
4,5 | Student nabył następujące postawy: chętny do pomocy i współpracy, otwarty na nowe problemy badawcze. Postępuje zgodnie z zasadami etyli, ma świadomość w jaki sposób należy racjonalnie wykorzystywać zasoby wodne w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student nabył następujące postawy: chętny do pomocy i współpracy, otwarty na nowe problemy badawcze. Postępuje zgodnie z zasadami etyli, ma świadomość w jaki sposób należy racjonalnie wykorzystywać zasoby wodne w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Słota H, Zarządzanie zasobami wodnymi, IMGW, Warszawa, 1997
- Poskrobko B., Poskrobko T., Zarządzanie środowiskiem w Polsce, PWE, Warszawa, 2012, 1
- Ustawa Prawo Wodne, 2014
- Ramowa Dyrektywa wodna - elementy wybrane
- Ustawa o Rybactwie Śródlądowym
Literatura dodatkowa
- Ma!ecki Z., Ochrona i zarzadzanie srodowiskiem, Tom II, Elementy zarzadzania srodowiskiem naturalnym, Wydawnictwo Slaskiej Wyzszej Szkoly Zarzadzania, Katowice, 1998