Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Ratownictwo wodne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ratownictwo wodne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Dziaman <Robert.Dziaman@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Dziaman <Robert.Dziaman@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | - anatomia człowieka - fizjologia człowieka - biologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy o stanach wymagających natychmiastowej interwencji w wybranych jednostkach chorobowych. Kształcenie odpowiednich postaw społeczno-moralnych uczniów wobec napotkanej sytuacji zagrożenia życia i zdrowia własnego i innych. Nauka szybkiego i prawidłowego sposobu wzywania pomocy. Poznawanie bezpiecznych sposobów udzielania pomocy przedmedycznej do momentu przyjazdu lekarza; Przygotowanie studenta do samodzielnego bezprzyrządowego postępowania ratowniczego na miejscu wypadku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pierwsza pomoc, podstawowy algorytm postępowania. Ocena stanu pacjenta. Ustalenie postępowania i decyzji o podjęciu czynności ratunkowych. Układanie pacjenta w pozycji właściwej dla stanu pacjenta lub odniesionych obrażeń. Podjęcie i prowadzenie podstawowej i zaawansowanej resuscytacji krążeniowo-oddechowej u dorosłych. Podjęcie i prowadzenie podstawowej i zaawansowanej resuscytacji krążeniowo-oddechowej u dzieci. Przywracanie drożności dróg oddechowych. Umiejętnośc wykorzystania defibrylacji manualnej. Wykonanie defibrylacji zautomatyzowanej. EKG. Style pływania stosowane w ratownictwie wodnym, holowanie osoby zmęczonej, bezpośrednia akcja ratownicza w wodzie. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Obowiązujące akta prawa i podstawowe pojęcia ratownicze z zakresu pierwszej pomocy. Sprzęt pierwszej pomocy. Podstawowe wiadomości z Anatomii człowieka. Podstawowe wiadomości z fizjologi człowieka: układ nerwowego, układ krążenia, oddychania. Opanowanie podstawowych elementów ratownictwa wodnego. Opanowanie zachowań w środowisku wodnym. Zasady organizowania akcji ratunkowych. Standardy i procedury ratownicze stosowane przez ratowników WOPR-u innych jednostek ratowniczych. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury | 10 |
A-L-3 | zaliczenie przedmiotu | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-W-3 | uczestnictwo w konsultacjach | 8 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład, pogadanka, referat, filmy szkoleniowo-dydaktyczne, prezentacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Umiejętności praktyczne - umiejętność prowadzenia resuscytacji bezprzyrządowej na fantomach, Zaliczenie - obecność na wszystkich zajęciach ujętych planem nauczania, zaliczenie praktycznego wykonania resuscytacji bezprzyrządowej, kolokwium zaliczeniowe. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO5-2_W01 wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Potrafi myslec i działac w sposób przedsiebiorczy. | GW_1A_W10 | R1A_W09 | InzA_W04 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO5-2_U01 wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | GW_1A_U10 | R1A_U06 | InzA_U05 | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO5-2_K01 wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | GW_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO5-2_W01 wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Potrafi myslec i działac w sposób przedsiebiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO5-2_U01 wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO5-2_K01 wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. 50-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jakubaszko J. red., Ratownik Medyczny, Wyd. Górnicki, Wrocław, 2003
- Jakubaszko J. red., Medycyna ratunkowa. Nagłe zagrożenia pochodzenia wewnętrznego., Wyd. Górnicki, Wrocław, 2003
- Kołodziej R., Tabaczek - Bejster I., Dudziak A., Ratownictwo wodne: wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2012
Literatura dodatkowa
- Kózka M., Stany zagrożenia życia., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2001