Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Parazytologiczne problemy w hodowli zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Parazytologiczne problemy w hodowli zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z parazytozami zwierząt hodowlanych |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania oraz skutkami inwazji pasożytniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadenie. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela, siedliska pasożytów w organizmie żywiciela | 2 |
T-A-2 | Zapobieganie inwazjom. Etapy choroby, środki zapobiegawcze | 1 |
T-A-3 | Inwazje u przeżuwaczy | 6 |
T-A-4 | Parazytozy swiń | 4 |
T-A-5 | Choroby pasożytnicze koni | 4 |
T-A-6 | Choroby zwierząt domowych | 6 |
T-A-7 | Parazytozy ryb | 3 |
T-A-8 | Pasożyty zwierząt laboratoryjnych | 3 |
T-A-9 | Zoonozy | 1 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie wybranych gatunków pasozytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane | 13 |
T-L-2 | Diagnostyka parazytologiczna | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do laboratoriów | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia audytoryjne w formie prezentacji multimedialnej |
M-2 | Krótkie filmy dydaktyczne |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO7-1_W01 Student charakteryzuje inwazje u zwierząt hodowlanych. Zna drogi zarażenia, omawia sposoby zapobiegania i zwalczania parazytoz. | MS_2A_W05 | R2A_W05, R2A_W07 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO7-1_U01 Student proponuje sposoby/metody diagnostyki, zapobiegania i zwalczania określonych parazytoz w hodowli i chowie zwierząt. | MS_2A_U03 | R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO7-1_K01 Student potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystapienia inwazji pasożytniczych; docenia potrzebę stałego dokształcania się. | MS_2A_K01 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K07 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO7-1_W01 Student charakteryzuje inwazje u zwierząt hodowlanych. Zna drogi zarażenia, omawia sposoby zapobiegania i zwalczania parazytoz. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje dostateczne zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO7-1_U01 Student proponuje sposoby/metody diagnostyki, zapobiegania i zwalczania określonych parazytoz w hodowli i chowie zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować, zinterpretować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi problemami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO7-1_K01 Student potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystapienia inwazji pasożytniczych; docenia potrzebę stałego dokształcania się. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość zagrożeń wywołanych chorobami pasożytniczymi oraz ich skutków ekonomicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gundłach J.L., Sadzikowski A.B., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004
- D.D. Bowman, Parazytologia weterynaryjna, Elsevier, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2011, 1
Literatura dodatkowa
- Elsheikha H.M., Patterson J.S., Veterinary parasitology, Manson Publishing Ltd, 2013
- Antychowicz J., Choroby i zatrucia ryb, SGGW, Warszawa, 1996, 1
- Dyce K.M. Sack W.O. Wensing C.J.G., Anatomia weterynaryjna, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław, 2011, 1