Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Parazytologia zwierząt hodowlanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologia zwierząt hodowlanych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pasożytami spotykanymi u zwierząt hodowlanych na terenie Polski
C-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Inwazjologia; definicja, przebieg i typy inwazji pasożytniczych. Zwalczanie inwazji pasożytów.2
T-A-2Mechanizmy regulacji dynamiki pasożytów. Parazytologiczna ocena środowiska i wpływ jego stanu na rozprzestrzenianie się chorób pasożytniczych.1
T-A-3Środowiskowe uwarunkowania chorób pasożytniczych. Wpływ behawioru zwierząt hodowlanych na rozprzestrzenianie się parazytoz2
T-A-4Choroby inwazyjne bydła6
T-A-5Choroby inwazyjne świń4
T-A-6Choroby inwazyjne koni4
T-A-7Choroby inwazyjne zwierząt domowych4
T-A-8Choroby pasożytnicze ryb hodowlanych3
T-A-9Choroby inwazyjne królików2
T-A-10Choroby inwazyjne zwierząt laboratoryjnych2
30
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie wybranych gatunków pasożytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane13
T-L-2Stosowana diagnostyka inwazji, badania przyżyciowe bezpośrednie i pośrednie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3Przygotowanie do egzaminu10
60
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie wskazanej iteratury10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z prezentacją multimedialną
M-2Krótkie filmy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia praktycznwe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-2_W01
Student charakteryzuje pasożyty, które najczęściej występują u zwierząt hodowlanych. Zna ich drogi inwazji, patogenezę i epidemiologię, omawia sposoby zapobiegania i zwalczania.
MS_2A_W05R2A_W05, R2A_W07C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-2_U01
Student proponuje sposoby /metody zapobiegania i zwalczania określonych schorzeń pasożytniczych w hodowli i chowie zwierząt.
MS_2A_U03R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07C-2T-L-1, T-L-2M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-2_K01
Student potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystąpienia inwazji pasożytniczych; docenia potrzebę stałego dokształcania się.
MS_2A_K01R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K07C-2T-L-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-2_W01
Student charakteryzuje pasożyty, które najczęściej występują u zwierząt hodowlanych. Zna ich drogi inwazji, patogenezę i epidemiologię, omawia sposoby zapobiegania i zwalczania.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje dostateczne zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-2_U01
Student proponuje sposoby /metody zapobiegania i zwalczania określonych schorzeń pasożytniczych w hodowli i chowie zwierząt.
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować, zinterpretować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi problemami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-2_K01
Student potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystąpienia inwazji pasożytniczych; docenia potrzebę stałego dokształcania się.
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń wywołanych chorobami pasożytniczymi zwierząt hodowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ziomko I., Cencek T., Inwazje pasożytnicze zwierząt gospodarskich-wybrane metody diagnostyczne, Drukarnia Piotra Włodarskiego, Warszawa, 1999
  2. Gundłach J.L., Sadzikowski A.B., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004
  3. Furmaga S., Choroby pasożytnicze zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1983

Literatura dodatkowa

  1. Elsheikha H.M., Patterson J.S., Veterinary parasitology, Manson Publishing Ltd, 2013
  2. K. Krysiak, H.Kobryń, F. Kobryńczuk, Anatomia zwierząt, PWN, Warszawa, 2012, T. 1 - 3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Inwazjologia; definicja, przebieg i typy inwazji pasożytniczych. Zwalczanie inwazji pasożytów.2
T-A-2Mechanizmy regulacji dynamiki pasożytów. Parazytologiczna ocena środowiska i wpływ jego stanu na rozprzestrzenianie się chorób pasożytniczych.1
T-A-3Środowiskowe uwarunkowania chorób pasożytniczych. Wpływ behawioru zwierząt hodowlanych na rozprzestrzenianie się parazytoz2
T-A-4Choroby inwazyjne bydła6
T-A-5Choroby inwazyjne świń4
T-A-6Choroby inwazyjne koni4
T-A-7Choroby inwazyjne zwierząt domowych4
T-A-8Choroby pasożytnicze ryb hodowlanych3
T-A-9Choroby inwazyjne królików2
T-A-10Choroby inwazyjne zwierząt laboratoryjnych2
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie wybranych gatunków pasożytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane13
T-L-2Stosowana diagnostyka inwazji, badania przyżyciowe bezpośrednie i pośrednie2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3Przygotowanie do egzaminu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie wskazanej iteratury10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO7-2_W01Student charakteryzuje pasożyty, które najczęściej występują u zwierząt hodowlanych. Zna ich drogi inwazji, patogenezę i epidemiologię, omawia sposoby zapobiegania i zwalczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą mikroorganizmów (wirusów, bakterii, grzybów) i pasożytów oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pasożytami spotykanymi u zwierząt hodowlanych na terenie Polski
Treści programoweT-A-2Mechanizmy regulacji dynamiki pasożytów. Parazytologiczna ocena środowiska i wpływ jego stanu na rozprzestrzenianie się chorób pasożytniczych.
T-A-3Środowiskowe uwarunkowania chorób pasożytniczych. Wpływ behawioru zwierząt hodowlanych na rozprzestrzenianie się parazytoz
T-A-4Choroby inwazyjne bydła
T-A-5Choroby inwazyjne świń
T-A-6Choroby inwazyjne koni
T-A-7Choroby inwazyjne zwierząt domowych
T-A-8Choroby pasożytnicze ryb hodowlanych
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje dostateczne zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO7-2_U01Student proponuje sposoby /metody zapobiegania i zwalczania określonych schorzeń pasożytniczych w hodowli i chowie zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie wybranych gatunków pasożytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane
T-L-2Stosowana diagnostyka inwazji, badania przyżyciowe bezpośrednie i pośrednie
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia praktycznwe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować, zinterpretować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi problemami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO7-2_K01Student potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystąpienia inwazji pasożytniczych; docenia potrzebę stałego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie wybranych gatunków pasożytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane
T-A-3Środowiskowe uwarunkowania chorób pasożytniczych. Wpływ behawioru zwierząt hodowlanych na rozprzestrzenianie się parazytoz
T-A-4Choroby inwazyjne bydła
T-A-5Choroby inwazyjne świń
T-A-6Choroby inwazyjne koni
T-A-7Choroby inwazyjne zwierząt domowych
T-A-8Choroby pasożytnicze ryb hodowlanych
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń wywołanych chorobami pasożytniczymi zwierząt hodowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0