Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Biologiczno - chemiczne zwalczanie patogenów i szkodników roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczno - chemiczne zwalczanie patogenów i szkodników roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 8 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 0,50,25egzamin
wykładyW3 15 0,50,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zaganień z zakresu ekologii, entomologii, mikrobiologii i mykologii na poziomie kursu studiów S1 MS
W-2Znajomość problematyki dotyczacej ochrony środowiska na poziomie kursu studiów S1 MS

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów oraz bezkręgowców występujących w naturalnych ekosystemach w biologicznej ochronie roślin oraz mechanizmów ich antagonistycznego działania na agrofagi
C-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym stosowaniem środków ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Co wynika z danych etykiety-instrukcji środków ochrony roślin?2
T-A-2Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.2
T-A-3Przegląd technik stosowanych do wykonania zabiegów ochrony roślin2
T-A-4Sprawdzian pisemny1
7
laboratoria
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych patogenów roślin3
T-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych szkodników roślin3
T-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej2
8
wykłady
T-W-1Zróżnicowanie patogenów i szkodników w agrobiocenozach i ich wpływ na produkcję roślinną2
T-W-2Dobór metod zwalczania patogenów i szkodników roślin2
T-W-3Podział pestycydów. Wymogi stawiane nowoczesnej ochronie roślin. Podstawowe grupy fungicydów i mechanizmy ich działania na patogeny.2
T-W-4Grupy insektycydów, zakres i mechanizmy działania.2
T-W-5Zagrożenia związane ze stosowaniem chemicznej ochrony roślin.1
T-W-6Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu patogenów roślin2
T-W-7Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu szkodników roślin.2
T-W-8Przepisy prawne w ekologicznej produkcji roślinnej1
T-W-9Egzamin pisemny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Przygotowanie do zajęć4
A-A-3Praca własna, studiowanie bibliografii4
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć13
A-L-3Praca własna, studiowanie bibliografii10
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
M-2Na zajęciach laboratoryjnych metody poglądowe i praktyczne związane z demonstracją mikroorganizmów i bezkręgowców wykorzystanych w biologicznej metodzie ochrony roślin. Przegląd środków chemicznych ochrony roślin i zakres stosowania.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO12-2_W01
Student wymienia i rozpoznaje grupy szkodników i patogenów roślinnych oraz organizmów pożytecznych w agroekosystemach. Zna mechanizmy antagonistycznego działania organizmów pozytecznych oraz zagrożenia stwarzane przez niewłaściwe stosowanie pestycydów.
C-2, C-1T-L-1, T-L-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO12-2_U01
Na podstawie występujących agrofagów student dobiera i uwzględnia czynniki optymalnego i bezpiecznego zastosowania biologiczno-chemicznych metod ich zwalczania z uwzględnieniem ich wad i zalet.
C-2, C-1T-L-3, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO12-2_K01
Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o możliwościach optymalnego wykorzystania w ochronie roślin metod biologicznych i chemicznych i ograniczeń związanych z ich zastosowaniem. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
T-L-2, T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-A-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO12-2_W01
Student wymienia i rozpoznaje grupy szkodników i patogenów roślinnych oraz organizmów pożytecznych w agroekosystemach. Zna mechanizmy antagonistycznego działania organizmów pozytecznych oraz zagrożenia stwarzane przez niewłaściwe stosowanie pestycydów.
2,0
3,0Student potrafii wymienić podstawowe grupy agrofagów oraz biologiczno-chemiczne metody zwalczania poszczególnych ich grup. Zna zagrożenia wynikające ze stosowania chemicznej i biologicznej ochrony roślin oraz wymienia działania niezbędne dla zapewnienia bezpiecznego stosowania tych metod.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO12-2_U01
Na podstawie występujących agrofagów student dobiera i uwzględnia czynniki optymalnego i bezpiecznego zastosowania biologiczno-chemicznych metod ich zwalczania z uwzględnieniem ich wad i zalet.
2,0
3,0W odniesierniu do najważniejszych grup agrofagów student dobiera najbardziej optymalne grupy chemicznych i biologicznych środków ochrony roślin i podać zakres i sposób ich działania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. PW 2006-2010, Kontrola i ograniczanie ryzyka następstw stosowania środków ochrony roślin, 2010
  2. PW 2006-2010, Ochrona ludzi, zwierząt i środowiska przed ujemnymi skutkami stosowania środków ochrony roślin wraz z kontrolą bezpieczeństwa żywności., 2010
  3. Lipa J., Pruszyński S., Stan wykorzystania metod biologicznych w ochronie roślin w Polsce i na świcie., Postępy W Ochronie Roślin 50(3): 1033-1041, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Horoszkiewicz-Janka J., Michalski T., Wpływ biopreoaratów Bion 50 WGi Bio-algeen S 90 Plus2 na zdrowotność i plonowanie jęczmienia jarego uprawianego w siewie czystym i mieszankach z owsem, Biuletyn Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin : 347-355., 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Co wynika z danych etykiety-instrukcji środków ochrony roślin?2
T-A-2Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.2
T-A-3Przegląd technik stosowanych do wykonania zabiegów ochrony roślin2
T-A-4Sprawdzian pisemny1
7

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych patogenów roślin3
T-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych szkodników roślin3
T-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zróżnicowanie patogenów i szkodników w agrobiocenozach i ich wpływ na produkcję roślinną2
T-W-2Dobór metod zwalczania patogenów i szkodników roślin2
T-W-3Podział pestycydów. Wymogi stawiane nowoczesnej ochronie roślin. Podstawowe grupy fungicydów i mechanizmy ich działania na patogeny.2
T-W-4Grupy insektycydów, zakres i mechanizmy działania.2
T-W-5Zagrożenia związane ze stosowaniem chemicznej ochrony roślin.1
T-W-6Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu patogenów roślin2
T-W-7Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu szkodników roślin.2
T-W-8Przepisy prawne w ekologicznej produkcji roślinnej1
T-W-9Egzamin pisemny1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Przygotowanie do zajęć4
A-A-3Praca własna, studiowanie bibliografii4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć13
A-L-3Praca własna, studiowanie bibliografii10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO12-2_W01Student wymienia i rozpoznaje grupy szkodników i patogenów roślinnych oraz organizmów pożytecznych w agroekosystemach. Zna mechanizmy antagonistycznego działania organizmów pozytecznych oraz zagrożenia stwarzane przez niewłaściwe stosowanie pestycydów.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym stosowaniem środków ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów oraz bezkręgowców występujących w naturalnych ekosystemach w biologicznej ochronie roślin oraz mechanizmów ich antagonistycznego działania na agrofagi
Treści programoweT-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych patogenów roślin
T-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych szkodników roślin
Metody nauczaniaM-2Na zajęciach laboratoryjnych metody poglądowe i praktyczne związane z demonstracją mikroorganizmów i bezkręgowców wykorzystanych w biologicznej metodzie ochrony roślin. Przegląd środków chemicznych ochrony roślin i zakres stosowania.
M-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafii wymienić podstawowe grupy agrofagów oraz biologiczno-chemiczne metody zwalczania poszczególnych ich grup. Zna zagrożenia wynikające ze stosowania chemicznej i biologicznej ochrony roślin oraz wymienia działania niezbędne dla zapewnienia bezpiecznego stosowania tych metod.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO12-2_U01Na podstawie występujących agrofagów student dobiera i uwzględnia czynniki optymalnego i bezpiecznego zastosowania biologiczno-chemicznych metod ich zwalczania z uwzględnieniem ich wad i zalet.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym stosowaniem środków ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów oraz bezkręgowców występujących w naturalnych ekosystemach w biologicznej ochronie roślin oraz mechanizmów ich antagonistycznego działania na agrofagi
Treści programoweT-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej
T-A-1Co wynika z danych etykiety-instrukcji środków ochrony roślin?
Metody nauczaniaM-2Na zajęciach laboratoryjnych metody poglądowe i praktyczne związane z demonstracją mikroorganizmów i bezkręgowców wykorzystanych w biologicznej metodzie ochrony roślin. Przegląd środków chemicznych ochrony roślin i zakres stosowania.
M-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W odniesierniu do najważniejszych grup agrofagów student dobiera najbardziej optymalne grupy chemicznych i biologicznych środków ochrony roślin i podać zakres i sposób ich działania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO12-2_K01Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o możliwościach optymalnego wykorzystania w ochronie roślin metod biologicznych i chemicznych i ograniczeń związanych z ich zastosowaniem. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
Treści programoweT-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych szkodników roślin
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych patogenów roślin
T-A-1Co wynika z danych etykiety-instrukcji środków ochrony roślin?
T-A-2Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.
T-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej
T-A-3Przegląd technik stosowanych do wykonania zabiegów ochrony roślin