Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N3)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia stosowana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia stosowana
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1mikrobiologia zywności
W-2podstawy biotechnologii
W-3biochemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji dotyczacych korzyści i zagrożeń wynikających z obecnosci mikroorganizmów w środowisku zycia człowieka i uwarunkowań róznego typu aktywności mikroorganizmów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Nowe patogeny w zywności2
T-K-2Lekooporność bakterii; uwarunkowania2
T-K-3Sposoby bakterii na przezycie2
T-K-4Ekologiczna rola mikroorganizmów2
T-K-5Mikroorganizmy w roli pro- i prebiotyków2
T-K-6Nowe narzedzia w diagnostyce mikrobiologicznej, granice wykrywalności2
T-K-7Szczepionki - gwarancją zdrowia 21 wieku?1
T-K-8Niekonwencjonalne metody wykorzystywania mikroorganizmów i walki z patogenami2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2prezentacja dotycząca niekonwencjonalnego wykorzystania konkretnego mikroorganizmu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodkóqw audiowizualnych
M-2dyskusja tematyczna związana z prezentacjami o tematyce mikrobiologicznej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: samodzielne przygotowanie prezentacji dotyczącej niekonwencjalnego wykorzystania mikroorganizmów lub niekowencjonalnych metod walki z mikroorganizmami - w oparciu o osiągniecia z tego zakresu po 2000 roku
S-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy z zaprezentowanych zagadnień z zakresu mikrobiologii stosowanej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBN3_3A_C.6.2_W01
Ma wiedzę na temat roznorodności mikroorganizmów i ich roli w środowisku
RYBN3_3A_W04C-1T-K-6, T-K-4, T-K-3, T-K-5, T-K-1, T-K-7, T-K-2M-2, M-1S-2, S-1
RYBN3_3A_C.6.2_W02
zna uwarunkowania okreslonego typu aktywnosci mikroorganizmów, wie jakie sposoby stosuja bakterie by przeżyć
RYBN3_3A_W02C-1T-K-3, T-K-1M-2, M-1S-2, S-1
RYBN3_3A_C.6.2_W03
wie jakie zagrożenie niesie ze sobą obecnośc patogenów i/lub ich metabolitów w zywności, skąd się biora nowe patogeny i jak pmożna z nimi walczyć.
RYBN3_3A_W04C-1T-K-6, T-K-3, T-K-1, T-K-7M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBN3_3A_C.6.2_U01
potrafi opisać mechanizm antybiotykooporności u bakterii oraz wskazać inne sposoby bakterii na przeżycie
RYBN3_3A_U05C-1T-K-3, T-K-2M-2, M-1S-2
RYBN3_3A_C.6.2_U02
potrafi wskazać korzyści i zagrożenia wynikające z obecności okreslonych mikroorganizmow w okreslonych niszach ekologicznych
RYBN3_3A_U05C-1T-K-6, T-K-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBN3_3A_C.6.2_K01
ma swiadomość korzyści i zagrożeń jakie niosa ze soba rozne mikroorganizmy
RYBN3_3A_K01C-1T-K-8, T-K-4, T-K-3, T-K-5, T-K-1, T-K-2M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBN3_3A_C.6.2_W01
Ma wiedzę na temat roznorodności mikroorganizmów i ich roli w środowisku
2,0
3,0ma podstawowa wiedzę na temat zróżnicowania swiata mikroorganizmów i roli mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
RYBN3_3A_C.6.2_W02
zna uwarunkowania okreslonego typu aktywnosci mikroorganizmów, wie jakie sposoby stosuja bakterie by przeżyć
2,0
3,0ma podstawowa wiedzę na temat przyzyciowej aktywności bakterii i strategii na przezycie
3,5
4,0
4,5
5,0
RYBN3_3A_C.6.2_W03
wie jakie zagrożenie niesie ze sobą obecnośc patogenów i/lub ich metabolitów w zywności, skąd się biora nowe patogeny i jak pmożna z nimi walczyć.
2,0
3,0zna jedynie zagrożenia ze strony patogenów na nosniku takim jak zywnośc,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBN3_3A_C.6.2_U01
potrafi opisać mechanizm antybiotykooporności u bakterii oraz wskazać inne sposoby bakterii na przeżycie
2,0
3,0wie jakie cechy sprzyjaja przezyciu bakterii, nie potrafi opisac zjawiska antybiotykoopornosci
3,5
4,0
4,5
5,0
RYBN3_3A_C.6.2_U02
potrafi wskazać korzyści i zagrożenia wynikające z obecności okreslonych mikroorganizmow w okreslonych niszach ekologicznych
2,0
3,0potrafi wskazać nieliczne przykłady korzyści i zagrożeń wynikających z obecności konkretnych mikroorganizmów w okreslonym srodowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBN3_3A_C.6.2_K01
ma swiadomość korzyści i zagrożeń jakie niosa ze soba rozne mikroorganizmy
2,0
3,0ma swiadomość korzystnej roli niektórych mikroorganizmów i znikoma dotycząca mozliwych zagrożen ze strony innych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Black J., Microbiology, Willey, USA, 2011
  2. Salyers AA, DD.Whitt, Mikrobiologia-- Róznorodność, chorobotwórczosc i środowisko, PWN, W-wa, 2009
  3. Singelton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, W-wa, 2000
  4. Błaszczyk M.K., Mikrobiologia środowisk, PWN, W-wa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. rózni, baza pełnotekstowych publikacji w czasopismach naukowych dotyczących roznych aspektów mikrobiologii, rózne, dostęp - Biblioteka ZUT, 2011

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Nowe patogeny w zywności2
T-K-2Lekooporność bakterii; uwarunkowania2
T-K-3Sposoby bakterii na przezycie2
T-K-4Ekologiczna rola mikroorganizmów2
T-K-5Mikroorganizmy w roli pro- i prebiotyków2
T-K-6Nowe narzedzia w diagnostyce mikrobiologicznej, granice wykrywalności2
T-K-7Szczepionki - gwarancją zdrowia 21 wieku?1
T-K-8Niekonwencjonalne metody wykorzystywania mikroorganizmów i walki z patogenami2
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2prezentacja dotycząca niekonwencjonalnego wykorzystania konkretnego mikroorganizmu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_C.6.2_W01Ma wiedzę na temat roznorodności mikroorganizmów i ich roli w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_W04Ma wiedzę pozwalającą na organizację badań interdyscyplinarnych prowadzących do wykorzystania potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji dotyczacych korzyści i zagrożeń wynikających z obecnosci mikroorganizmów w środowisku zycia człowieka i uwarunkowań róznego typu aktywności mikroorganizmów.
Treści programoweT-K-6Nowe narzedzia w diagnostyce mikrobiologicznej, granice wykrywalności
T-K-4Ekologiczna rola mikroorganizmów
T-K-3Sposoby bakterii na przezycie
T-K-5Mikroorganizmy w roli pro- i prebiotyków
T-K-1Nowe patogeny w zywności
T-K-7Szczepionki - gwarancją zdrowia 21 wieku?
T-K-2Lekooporność bakterii; uwarunkowania
Metody nauczaniaM-2dyskusja tematyczna związana z prezentacjami o tematyce mikrobiologicznej
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodkóqw audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy z zaprezentowanych zagadnień z zakresu mikrobiologii stosowanej
S-1Ocena formująca: samodzielne przygotowanie prezentacji dotyczącej niekonwencjalnego wykorzystania mikroorganizmów lub niekowencjonalnych metod walki z mikroorganizmami - w oparciu o osiągniecia z tego zakresu po 2000 roku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawowa wiedzę na temat zróżnicowania swiata mikroorganizmów i roli mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_C.6.2_W02zna uwarunkowania okreslonego typu aktywnosci mikroorganizmów, wie jakie sposoby stosuja bakterie by przeżyć
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_W02Ma rozszerzoną znajomość języka obcego umożliwiającą korzystanie ze specjalistycznego piśmiennictwa o zasięgu światowym oraz kontakty z zagranicznymi ośrodkami naukowymi.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji dotyczacych korzyści i zagrożeń wynikających z obecnosci mikroorganizmów w środowisku zycia człowieka i uwarunkowań róznego typu aktywności mikroorganizmów.
Treści programoweT-K-3Sposoby bakterii na przezycie
T-K-1Nowe patogeny w zywności
Metody nauczaniaM-2dyskusja tematyczna związana z prezentacjami o tematyce mikrobiologicznej
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodkóqw audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy z zaprezentowanych zagadnień z zakresu mikrobiologii stosowanej
S-1Ocena formująca: samodzielne przygotowanie prezentacji dotyczącej niekonwencjalnego wykorzystania mikroorganizmów lub niekowencjonalnych metod walki z mikroorganizmami - w oparciu o osiągniecia z tego zakresu po 2000 roku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawowa wiedzę na temat przyzyciowej aktywności bakterii i strategii na przezycie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_C.6.2_W03wie jakie zagrożenie niesie ze sobą obecnośc patogenów i/lub ich metabolitów w zywności, skąd się biora nowe patogeny i jak pmożna z nimi walczyć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_W04Ma wiedzę pozwalającą na organizację badań interdyscyplinarnych prowadzących do wykorzystania potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji dotyczacych korzyści i zagrożeń wynikających z obecnosci mikroorganizmów w środowisku zycia człowieka i uwarunkowań róznego typu aktywności mikroorganizmów.
Treści programoweT-K-6Nowe narzedzia w diagnostyce mikrobiologicznej, granice wykrywalności
T-K-3Sposoby bakterii na przezycie
T-K-1Nowe patogeny w zywności
T-K-7Szczepionki - gwarancją zdrowia 21 wieku?
Metody nauczaniaM-2dyskusja tematyczna związana z prezentacjami o tematyce mikrobiologicznej
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodkóqw audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy z zaprezentowanych zagadnień z zakresu mikrobiologii stosowanej
S-1Ocena formująca: samodzielne przygotowanie prezentacji dotyczącej niekonwencjalnego wykorzystania mikroorganizmów lub niekowencjonalnych metod walki z mikroorganizmami - w oparciu o osiągniecia z tego zakresu po 2000 roku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna jedynie zagrożenia ze strony patogenów na nosniku takim jak zywnośc,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_C.6.2_U01potrafi opisać mechanizm antybiotykooporności u bakterii oraz wskazać inne sposoby bakterii na przeżycie
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_U05Posiada umiejętność przekazywania wiedzy naukowej (wykładania, referowania) na poziomie popularnym i podstawowym akademickim.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji dotyczacych korzyści i zagrożeń wynikających z obecnosci mikroorganizmów w środowisku zycia człowieka i uwarunkowań róznego typu aktywności mikroorganizmów.
Treści programoweT-K-3Sposoby bakterii na przezycie
T-K-2Lekooporność bakterii; uwarunkowania
Metody nauczaniaM-2dyskusja tematyczna związana z prezentacjami o tematyce mikrobiologicznej
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodkóqw audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy z zaprezentowanych zagadnień z zakresu mikrobiologii stosowanej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wie jakie cechy sprzyjaja przezyciu bakterii, nie potrafi opisac zjawiska antybiotykoopornosci
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_C.6.2_U02potrafi wskazać korzyści i zagrożenia wynikające z obecności okreslonych mikroorganizmow w okreslonych niszach ekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_U05Posiada umiejętność przekazywania wiedzy naukowej (wykładania, referowania) na poziomie popularnym i podstawowym akademickim.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji dotyczacych korzyści i zagrożeń wynikających z obecnosci mikroorganizmów w środowisku zycia człowieka i uwarunkowań róznego typu aktywności mikroorganizmów.
Treści programoweT-K-6Nowe narzedzia w diagnostyce mikrobiologicznej, granice wykrywalności
T-K-1Nowe patogeny w zywności
Metody nauczaniaM-2dyskusja tematyczna związana z prezentacjami o tematyce mikrobiologicznej
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodkóqw audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy z zaprezentowanych zagadnień z zakresu mikrobiologii stosowanej
S-1Ocena formująca: samodzielne przygotowanie prezentacji dotyczącej niekonwencjalnego wykorzystania mikroorganizmów lub niekowencjonalnych metod walki z mikroorganizmami - w oparciu o osiągniecia z tego zakresu po 2000 roku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wskazać nieliczne przykłady korzyści i zagrożeń wynikających z obecności konkretnych mikroorganizmów w okreslonym srodowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_C.6.2_K01ma swiadomość korzyści i zagrożeń jakie niosa ze soba rozne mikroorganizmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_K01Ma pełną odpowiedzialność za pracę własną i innych osób
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji dotyczacych korzyści i zagrożeń wynikających z obecnosci mikroorganizmów w środowisku zycia człowieka i uwarunkowań róznego typu aktywności mikroorganizmów.
Treści programoweT-K-8Niekonwencjonalne metody wykorzystywania mikroorganizmów i walki z patogenami
T-K-4Ekologiczna rola mikroorganizmów
T-K-3Sposoby bakterii na przezycie
T-K-5Mikroorganizmy w roli pro- i prebiotyków
T-K-1Nowe patogeny w zywności
T-K-2Lekooporność bakterii; uwarunkowania
Metody nauczaniaM-2dyskusja tematyczna związana z prezentacjami o tematyce mikrobiologicznej
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodkóqw audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy z zaprezentowanych zagadnień z zakresu mikrobiologii stosowanej
S-1Ocena formująca: samodzielne przygotowanie prezentacji dotyczącej niekonwencjalnego wykorzystania mikroorganizmów lub niekowencjonalnych metod walki z mikroorganizmami - w oparciu o osiągniecia z tego zakresu po 2000 roku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma swiadomość korzystnej roli niektórych mikroorganizmów i znikoma dotycząca mozliwych zagrożen ze strony innych
3,5
4,0
4,5
5,0