Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N3)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia stosowana:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia stosowana | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | mikrobiologia zywności |
W-2 | podstawy biotechnologii |
W-3 | biochemia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji dotyczacych korzyści i zagrożeń wynikających z obecnosci mikroorganizmów w środowisku zycia człowieka i uwarunkowań róznego typu aktywności mikroorganizmów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Nowe patogeny w zywności | 2 |
T-K-2 | Lekooporność bakterii; uwarunkowania | 2 |
T-K-3 | Sposoby bakterii na przezycie | 2 |
T-K-4 | Ekologiczna rola mikroorganizmów | 2 |
T-K-5 | Mikroorganizmy w roli pro- i prebiotyków | 2 |
T-K-6 | Nowe narzedzia w diagnostyce mikrobiologicznej, granice wykrywalności | 2 |
T-K-7 | Szczepionki - gwarancją zdrowia 21 wieku? | 1 |
T-K-8 | Niekonwencjonalne metody wykorzystywania mikroorganizmów i walki z patogenami | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-K-2 | prezentacja dotycząca niekonwencjonalnego wykorzystania konkretnego mikroorganizmu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodkóqw audiowizualnych |
M-2 | dyskusja tematyczna związana z prezentacjami o tematyce mikrobiologicznej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: samodzielne przygotowanie prezentacji dotyczącej niekonwencjalnego wykorzystania mikroorganizmów lub niekowencjonalnych metod walki z mikroorganizmami - w oparciu o osiągniecia z tego zakresu po 2000 roku |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin testowy z zaprezentowanych zagadnień z zakresu mikrobiologii stosowanej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBN3_3A_C.6.2_W01 Ma wiedzę na temat roznorodności mikroorganizmów i ich roli w środowisku | RYBN3_3A_W04 | — | C-1 | T-K-6, T-K-4, T-K-3, T-K-5, T-K-1, T-K-7, T-K-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
RYBN3_3A_C.6.2_W02 zna uwarunkowania okreslonego typu aktywnosci mikroorganizmów, wie jakie sposoby stosuja bakterie by przeżyć | RYBN3_3A_W02 | — | C-1 | T-K-3, T-K-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
RYBN3_3A_C.6.2_W03 wie jakie zagrożenie niesie ze sobą obecnośc patogenów i/lub ich metabolitów w zywności, skąd się biora nowe patogeny i jak pmożna z nimi walczyć. | RYBN3_3A_W04 | — | C-1 | T-K-6, T-K-3, T-K-1, T-K-7 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBN3_3A_C.6.2_U01 potrafi opisać mechanizm antybiotykooporności u bakterii oraz wskazać inne sposoby bakterii na przeżycie | RYBN3_3A_U05 | — | C-1 | T-K-3, T-K-2 | M-2, M-1 | S-2 |
RYBN3_3A_C.6.2_U02 potrafi wskazać korzyści i zagrożenia wynikające z obecności okreslonych mikroorganizmow w okreslonych niszach ekologicznych | RYBN3_3A_U05 | — | C-1 | T-K-6, T-K-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBN3_3A_C.6.2_K01 ma swiadomość korzyści i zagrożeń jakie niosa ze soba rozne mikroorganizmy | RYBN3_3A_K01 | — | C-1 | T-K-8, T-K-4, T-K-3, T-K-5, T-K-1, T-K-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBN3_3A_C.6.2_W01 Ma wiedzę na temat roznorodności mikroorganizmów i ich roli w środowisku | 2,0 | |
3,0 | ma podstawowa wiedzę na temat zróżnicowania swiata mikroorganizmów i roli mikroorganizmów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RYBN3_3A_C.6.2_W02 zna uwarunkowania okreslonego typu aktywnosci mikroorganizmów, wie jakie sposoby stosuja bakterie by przeżyć | 2,0 | |
3,0 | ma podstawowa wiedzę na temat przyzyciowej aktywności bakterii i strategii na przezycie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RYBN3_3A_C.6.2_W03 wie jakie zagrożenie niesie ze sobą obecnośc patogenów i/lub ich metabolitów w zywności, skąd się biora nowe patogeny i jak pmożna z nimi walczyć. | 2,0 | |
3,0 | zna jedynie zagrożenia ze strony patogenów na nosniku takim jak zywnośc, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBN3_3A_C.6.2_U01 potrafi opisać mechanizm antybiotykooporności u bakterii oraz wskazać inne sposoby bakterii na przeżycie | 2,0 | |
3,0 | wie jakie cechy sprzyjaja przezyciu bakterii, nie potrafi opisac zjawiska antybiotykoopornosci | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RYBN3_3A_C.6.2_U02 potrafi wskazać korzyści i zagrożenia wynikające z obecności okreslonych mikroorganizmow w okreslonych niszach ekologicznych | 2,0 | |
3,0 | potrafi wskazać nieliczne przykłady korzyści i zagrożeń wynikających z obecności konkretnych mikroorganizmów w okreslonym srodowisku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBN3_3A_C.6.2_K01 ma swiadomość korzyści i zagrożeń jakie niosa ze soba rozne mikroorganizmy | 2,0 | |
3,0 | ma swiadomość korzystnej roli niektórych mikroorganizmów i znikoma dotycząca mozliwych zagrożen ze strony innych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Black J., Microbiology, Willey, USA, 2011
- Salyers AA, DD.Whitt, Mikrobiologia-- Róznorodność, chorobotwórczosc i środowisko, PWN, W-wa, 2009
- Singelton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, W-wa, 2000
- Błaszczyk M.K., Mikrobiologia środowisk, PWN, W-wa, 2010
Literatura dodatkowa
- rózni, baza pełnotekstowych publikacji w czasopismach naukowych dotyczących roznych aspektów mikrobiologii, rózne, dostęp - Biblioteka ZUT, 2011