Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
Sylabus przedmiotu Selektywność narzędzi połowu jako element zarządzania zasobami ryb (blok):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Selektywność narzędzi połowu jako element zarządzania zasobami ryb (blok) | ||
Specjalność | Eksploatacja biologicznych zasobów wód | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>, Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>, Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student powinien znać budowę narzędzi połowu i techniki posługiwania się tymi narzędziami |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu | 8 |
T-L-2 | Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej | 2 |
T-L-3 | Selektywność narzędzi włóczonych | 5 |
T-L-4 | Selektywność narzędzi stawnych | 5 |
T-L-5 | Selektywność sieci sektorowych | 3 |
T-L-6 | Łowność sprzętu wędkarskiego | 5 |
T-L-7 | Pisemne zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnienia selektywności | 2 |
T-W-2 | Selektywność poszczególnych narzędzi połowu | 4 |
T-W-3 | Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu | 3 |
T-W-4 | Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej | 2 |
T-W-5 | Składniki śmiertelności połowowej | 2 |
T-W-6 | Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi | 2 |
T-W-7 | Monitoring ichtiologiczny | 4 |
T-W-8 | Monitoring podwodny | 3 |
T-W-9 | Narzędzia połowu ryb a ssaki morskie | 4 |
T-W-10 | Selektywność połowów wędkarskich | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-L-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 6 |
A-W-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
A-W-4 | przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | film |
M-3 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena bieżąca |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D2-3_W01 Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników | RYB_2A_W01, RYB_2A_W06, RYB_2A_W12 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06 | InzA2_W04 | C-1 | T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D2-3_U01 student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej | RYB_2A_U11, RYB_2A_U12, RYB_2A_U15 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D2-3_K01 student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum | RYB_2A_K02 | R2A_K04, R2A_K05 | InzA2_K01 | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-W-2, T-W-6 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D2-3_W01 Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników | 2,0 | nie wie co to jest selektywność i śmiertelność połowowa |
3,0 | zna pojęcie selektywności i śmiertelności połowowej | |
3,5 | wie jak poprawnie definiować selektywność, zna selektywność kilku grup narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej | |
4,0 | wie co to jest selektywność narzędzi połowu, zna poziomy selektywności podstawowych narzędzi połowu i zna składniki śmiertelności połowowej | |
4,5 | zna pojęcia związane z selektywnością, za składniki śmiertelności połowowej i ich wpływ na zasoby | |
5,0 | zna dogłębnie pojęcia związane z selektywnością i śmiertelnościa połowową oraz wie jak można kształtować i regulować wielkość składników śmiertelności połowowej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D2-3_U01 student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej | 2,0 | nie umie zdefiniować pojęcia selektywności i śmiertelności połowowej |
3,0 | umie zdefiniować pojęcia selektywności śmiertelności | |
3,5 | umie omówić selektywność kilku narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej | |
4,0 | umie omówić selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i składników smiertelności połowowej | |
4,5 | umie omówić selektywność narzędzi połowu i ocenić składniki śmiertelności połowowej | |
5,0 | umie rozwiązywać problemy związane z selektywnością narzędzi połowu i oceniać wpływ składników śmiertelności połowowej na stan eksploatowanych zasobów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D2-3_K01 student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum | 2,0 | nie ma umiejętności kształtowania selektywności i śmiertelności |
3,0 | nabył umiejętność pewnych działań kształtujących selektywność i śmiertelność | |
3,5 | ma umiejętność podstawowych działań wpływających na selektywność i śmiertelność | |
4,0 | ma umiejętności kształtujące selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i podstawowe składniki śmiertelności połowowej | |
4,5 | ma umiejętności kształtujące narzędzia połowu i składniki śmiertelności połowowej | |
5,0 | ma umiejętności świadomych działań zwiększających selektywność narzędzi połowu i ograniczjących składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum |
Literatura podstawowa
- Swiniarski J., Cetinic P, Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdynia, 1993
- E. Neuman, O. Sandström, G. Thoresson, Guidelines for coastal fish monitoring, National Board of Fisheries Institute of Coastal Research, Sweden
Literatura dodatkowa
- S. Bäck, Guidelines for monitoring of phytobenthic plant and animal communities in the Baltic Sea, Annex for HELCOM COMBINE programme, Finnish Environment Institute, 1999
- M. Appelberg, Swedish standard methods for sampling freshwater fish with multi-mesh gillnets, Fiskeriverket Information, 2000