Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania i normalizacji w badaniach mikrobiologicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania i normalizacji w badaniach mikrobiologicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie wymagań systemów zarządzania jakością oraz możliwości integracji systemów zarządzania i metod ich doskonalenia |
C-2 | Nabycie umiejętności interpretowania wymagań poszczególnych standardów w odniesieniu do badań mikrobiologicznych i roli mikrobiologa |
C-3 | Nabycie umiejętności projektowania i dokumentowania systemów zarządzania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rola i znaczenie badań laboratoryjnych w systemie urzędowej i wewnętrznej kontroli w procesie zapewnienia bezpieczeństwa żywności | 1 |
T-A-2 | Rodzaje badań laboratoryjnych i stosowanych metod badania. Cechy charakterystyczne metod badawczych. Walidacja metod badania | 1 |
T-A-3 | Interpretacja wyniku badania laboratoryjnego i jego wykorzystywanie w procesie decyzyjnym | 1 |
T-A-4 | Wymagania prawne i polityka w zakresie bezpieczeństwa żywności Wspólnot Europejskich | 1 |
T-A-5 | Zasady Dobrych Praktyk (GLP, GMP, GHP i inne) jako warunek wstępny dla systemu zarządzania | 1 |
T-A-6 | Co to jest certyfikacja i akredytacja, zasady certyfikacji i akredytacji systemów jakości/zarządzania | 2 |
T-A-7 | Normy i normalizacja, normy PN, ISO i CEN, regulacje prawne krajowe w tym zakresie | 1 |
T-A-8 | Systemy zapewnienia jakości, ze szczególnym uwzględnieniem jakości zdrowotnej i bezpieczeństwa żywności | 1 |
T-A-9 | Opracowywanie przykładowych procedur i instrukcji. | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła prawa żywnościowego. Ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, Europejski Urząd ds. bezpieczeństwa żywności i ogólne procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności. | 3 |
T-W-2 | Badania laboratoryjne surowców i produktów żywnościowych w łańcuchu żywnościowym w ramach urzędowej kontroli i systemu kontroli wewnętrznej. Normy i normalizacja w badaniach urzędowych. | 6 |
T-W-3 | Systemy zarządzania bezpieczeństwa i jakością /ISO EN, HACCP i inne/ oraz ich zastosowanie w urzędowej kontroli. Technika auditowania. Metody weryfikacji i doskonalenia systemu. | 6 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Obowiazkowe uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie zgadnień w grupach roboczych | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie projektu końcowego | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne z pracą w podgrupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego |
S-2 | Ocena formująca: ocena z ćwiczeń (ocena merytoryczna projektu 50%, ocena umiejętności praktycznych - sprawozdania 45%, ocena zaangażowania w prace zespołu 5%) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_PO14-2_W01 Definiuje pojęcia związane z systemami zarządzania i normalizacji w badaniach medycznych, żywności i środowiska; Zna wymagania zawarte w poszczególnych standardach dotyczących systemów zarządzania; Opisuje metody i zasady auditowania | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_PO14-2_U01 Analizuje i interpretuje wymagania systemów, weryfikuje stopień ich spełnienia; Potrafi zaprojektować zintegrowany system zarządzania | — | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_PO14-2_K01 Wykazuje zaangażowanie w opracowywaniu projektu; Potrafi współdziałać i pracować w grupie | — | — | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_PO14-2_W01 Definiuje pojęcia związane z systemami zarządzania i normalizacji w badaniach medycznych, żywności i środowiska; Zna wymagania zawarte w poszczególnych standardach dotyczących systemów zarządzania; Opisuje metody i zasady auditowania | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia zwiazane z systemami zarzadzania i normalizacji w badaniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_PO14-2_U01 Analizuje i interpretuje wymagania systemów, weryfikuje stopień ich spełnienia; Potrafi zaprojektować zintegrowany system zarządzania | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przygotować i omówić projekt systemu zarzadzania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_PO14-2_K01 Wykazuje zaangażowanie w opracowywaniu projektu; Potrafi współdziałać i pracować w grupie | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie przygotował projekt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Łańcucki J., Znormalizowane systemy zarządzania, Wydawnicttwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2010, ISBN: 978-83-7417-519-7
- Sikora T., Funkcjonowanie i doskonalenie systemów zarządzania jakością, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2011, ISBN: 978-83-7252-55-12
Literatura dodatkowa
- Wolniak R., Skotnicka B., Dokumentacja systemu zarządzania jakością. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2006, ISBN: 978-83-7335-384-8