Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie i eksploatacja linii technologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie i eksploatacja linii technologicznych
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Drozdowski <Roman.Drozdowski@zut.edu.pl>, Jarosław Majewski <Jaroslaw.Majewski@zut.edu.pl>, Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 20 0,50,50egzamin
wykładyW4 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość technologii spozywczych
W-2wiedza z inzynierii procesowej
W-3Znajomość zasad transportu wewnętrznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2kształtowanie umiejętności projektowania i ekspoatacji linni produkcyjnych w zakładach przemysłu spozywczego,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej4
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja5
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego3
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu Autodesk Inventor3
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec2
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk1
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)2
20
wykłady
T-W-1Założenia projektowe w warunkach przemysłu spożywczego, definicja projektu, kontekst projektu, planowanie projektu, pakiety prac, metody szacowania2
T-W-2Wybór wyposażenia produkcyjnego, zarządzanie procesami, mapa procesów1
T-W-3Tworzenie schematu linii technologicznych, schemat ideowy, schemat linii maszyn1
T-W-4Projektowanie rozmieszczenia wyposażenia w zakładzie produkcyjnym1
T-W-5Awaryjność linii technologicznych – ocena sprawności - utrzymanie w ruchu - identyfikację słabych ogniw- wykorzystanie analizy Pareto2
T-W-6Systemy zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności – instalacje technologiczne; wewnętrzne i zewnętrzne powierzchnie maszyn; powierzchnie hal produkcyjnych; narzędzia i sprzęt produkcyjny1
T-W-7Pozwolenia zintegrowane, całościowe podejście zakładu do ochrony środowiska, stosowanie najlepszych dostępnych technik BAT2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do zajec5
A-L-3przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie sie do egzaminu6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Cwiczenia przedmiotowe
M-2projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na cwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr4-3zc_W01
Posiada kompleksową wiedzę z zakresu projektowania linii technologicznych przemysłu spożywczego.
TZiZu_2A_W08R2A_W04, R2A_W05C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr4-3zc_U01
Potrafi zaprojektować linię technologiczną w zakładach przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie linii
TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U06, TZiZu_2A_U07, TZiZu_2A_U04, TZiZu_2A_U03R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06, InzA2_U07C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr4-3zc_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu linii w zakładach przemysłu spożywczego.
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr4-3zc_W01
Posiada kompleksową wiedzę z zakresu projektowania linii technologicznych przemysłu spożywczego.
2,0
3,0poprawne wykonanie projektu technologicznego linii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr4-3zc_U01
Potrafi zaprojektować linię technologiczną w zakładach przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie linii
2,0
3,0prawidłowe wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr4-3zc_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu linii w zakładach przemysłu spożywczego.
2,0
3,0prawidłowe wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mieczysław Dłuzewski, Technologiczne projektowanie zakładów przemysłu spożywczeg., WNT, Warszawa, 1974, I
  2. Mieczysław Dłuzewski, Zarys Projektowania Zakładów Przemysłu Spożywczego, WNT, Warszawa, 1987, I
  3. Beata Bilska, Wiesława Grzesińska, Marzena Tomaszewska, Technologiczne projektowanie zakładów przemysłu spożywczeg., SGGW, Warszawa, 2011, I

Literatura dodatkowa

  1. Barbara Koziorowska, Projektowanie technologiczne zakładów gastronomicznych, SGGW, Warszawa, 1998, I, Wydanie poszerzone dystrybuowane tylko drogą elektroniczną

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej4
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja5
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego3
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu Autodesk Inventor3
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec2
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk1
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Założenia projektowe w warunkach przemysłu spożywczego, definicja projektu, kontekst projektu, planowanie projektu, pakiety prac, metody szacowania2
T-W-2Wybór wyposażenia produkcyjnego, zarządzanie procesami, mapa procesów1
T-W-3Tworzenie schematu linii technologicznych, schemat ideowy, schemat linii maszyn1
T-W-4Projektowanie rozmieszczenia wyposażenia w zakładzie produkcyjnym1
T-W-5Awaryjność linii technologicznych – ocena sprawności - utrzymanie w ruchu - identyfikację słabych ogniw- wykorzystanie analizy Pareto2
T-W-6Systemy zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności – instalacje technologiczne; wewnętrzne i zewnętrzne powierzchnie maszyn; powierzchnie hal produkcyjnych; narzędzia i sprzęt produkcyjny1
T-W-7Pozwolenia zintegrowane, całościowe podejście zakładu do ochrony środowiska, stosowanie najlepszych dostępnych technik BAT2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do zajec5
A-L-3przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie sie do egzaminu6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr4-3zc_W01Posiada kompleksową wiedzę z zakresu projektowania linii technologicznych przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2kształtowanie umiejętności projektowania i ekspoatacji linni produkcyjnych w zakładach przemysłu spozywczego,
Treści programoweT-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu Autodesk Inventor
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)
Metody nauczaniaM-1Cwiczenia przedmiotowe
M-2projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na cwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawne wykonanie projektu technologicznego linii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr4-3zc_U01Potrafi zaprojektować linię technologiczną w zakładach przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie linii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
TZiZu_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
TZiZu_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2kształtowanie umiejętności projektowania i ekspoatacji linni produkcyjnych w zakładach przemysłu spozywczego,
Treści programoweT-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu Autodesk Inventor
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)
Metody nauczaniaM-1Cwiczenia przedmiotowe
M-2projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na cwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0prawidłowe wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr4-3zc_K01Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu linii w zakładach przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2kształtowanie umiejętności projektowania i ekspoatacji linni produkcyjnych w zakładach przemysłu spozywczego,
Treści programoweT-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu Autodesk Inventor
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)
Metody nauczaniaM-1Cwiczenia przedmiotowe
M-2projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na cwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0prawidłowe wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0