Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Sylabus przedmiotu Żywienie w różnych stanach fizjologicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Żywienie człowieka - promocja zdrowia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywienie w różnych stanach fizjologicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>, Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość fizjologii żywienia i podstaw fizjologii człowieka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym i nabycie umiejętności dostosowania diety do zaistniałych potrzeb |
C-2 | Ocena i interpretacja stanu odżywienia osób w róznych stanach fizjologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena i interpretacja stanu odżywienia osób w różnych stanach fizjologicznych | 2 |
T-A-2 | Wartość odżywcza i energetyczna diety kobiety w poszczególnych trymestrach ciąży, kierunki korekty diety | 2 |
T-A-3 | Żywienie dzieci w wieku przedszkolnym, zasady uzupełniania diety przedszkolnej w domu | 2 |
T-A-4 | Wartość odżywcza i energetyczna diety kobiety w okresie menopauzy, kierunki korekty diety. Żywieniowa profilaktyka chorób okresu menopauzalnego | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady prawidłowego żywienia | 1 |
T-W-2 | Żywienie w okresie prokreacji | 1 |
T-W-3 | Fizjologia okresu ciąży. Zalecenia żywieniowe dla kobiet ciężarnych | 2 |
T-W-4 | Fizjologia laktacji. Zalecenia żywieniowe dla kobiet laktujących | 1 |
T-W-5 | Okres noworodkowy i niemowlęcy. Schemat żywienia niemowląt. Żywienie naturalne i sztuczne. | 1 |
T-W-6 | Charakterystyka wieku przedszkolnego. Zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym | 2 |
T-W-7 | Okres młodzieńczy. Dojrzewanie płciowe. Żywieniowa profilaktyka schorzeń wieku młodzieńczego | 1 |
T-W-8 | Zmiany w okresie andropauzalnym i związane z tym zalecenia żywieniowe | 1 |
T-W-9 | Zmiany w okresie menopauzalnym i związane z tym zalecenia żywieniowe. Żywieniowa profilaktyka chorób. | 2 |
T-W-10 | Zmiany w organizmie osób starszych. Żywienie osób starszych | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Obecność na ćwiczeniach | 8 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-A-3 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie pracy kontrolnej | 30 |
A-A-5 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 8 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 14 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 25 |
A-W-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Obowiązkowa obecność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja - nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_13_W01 Zna zmiany fizjologiczne zachodzące w organizmie w danym etapie życia i zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian | ZC_10A_W05 | — | C-1 | T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_13_U01 Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korektę wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w różnym stanie fizjologicznym. | ZC_10A_U04, ZC_10A_U10 | — | C-1 | T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2 |
ZC_10A_13_U02 Potrafi ocenić i zinterpretować stan odżywienia osób w różnym wieku i w różnym stanie fizjologicznym | ZC_10A_U11 | — | C-2 | T-A-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_13_K01 Ma świadomość potrzeby stałego poszerzania wiedzy i jej popularyzacji. Potrafi nawiązać szczery kontakt z pacjentem | ZC_10A_K02, ZC_10A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_13_W01 Zna zmiany fizjologiczne zachodzące w organizmie w danym etapie życia i zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian | 2,0 | brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia nie przygotowana prezentacja z przeprowadzoną korektą diety |
3,0 | poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia do 3,25 przygotowana prezentacja z poprawnie przeprowadzoną korektą diety | |
3,5 | wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia kończące ćwiczenia, średnia 3,25 - 3,75 przygotowana prezentacja z poprawnie przeprowadzoną korektą diety | |
4,0 | wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 3,75 - 4,25 przygotowana prezentacja z poprawnie przeprowadzoną korektą diety | |
4,5 | wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,25 - 4,75 przygotowana prezentacja z poprawnie przeprowadzoną korektą diety | |
5,0 | wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,75-5,0 przygotowana prezentacja z poprawnie przeprowadzoną korektą diety |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_13_U01 Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korektę wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w różnym stanie fizjologicznym. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać korekty diety |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym stopniu skomponować dietę dla ludzi w różnych stanach fizjologicznych | |
3,5 | Student potrafi skomponować dietę dla ludzi w różnych stanach fizjologicznych. Sugeruje różne, poprawne, warianty korekty | |
4,0 | Student potrafi skomponować dietę dla ludzi w różnych stanach fizjologicznych. Sugeruje różne, poprawne, warianty korekty. | |
4,5 | Student potrafi skomponować dietę dla ludzi w różnych stanach fizjologicznych. Sugeruje różne, poprawne, warianty korekty. Potrafi uzasadnić dokonane wybory w ograniczonym stopniu, potrafi dyskutować i bronić swoich argumentów | |
5,0 | Student potrafi skomponować dietę dla ludzi w różnych stanach fizjologicznych. Sugeruje różne, poprawne, warianty korekty. Potrafi w pełni uzasadnic dokonane wybory dotyczące założeń diety. Potrafi dyskutować i bronić swoich argumentów | |
ZC_10A_13_U02 Potrafi ocenić i zinterpretować stan odżywienia osób w różnym wieku i w różnym stanie fizjologicznym | 2,0 | |
3,0 | W stopniu podstawowym dokonuje oceny stanu odzywienia i jego interpretacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_13_K01 Ma świadomość potrzeby stałego poszerzania wiedzy i jej popularyzacji. Potrafi nawiązać szczery kontakt z pacjentem | 2,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
3,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
3,5 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
4,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
4,5 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
5,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Literatura podstawowa
- Szajewska H., Albrecht P., Jak żywić niemowlęta i małe dzieci, PZWL, Warszawa, 2009
- Woś H., Staszewska- Kwak A., Żywienie dzieci, PZWL, Warszawa, 2008
- Schaffer H.R., Psychologia rozwojowa : podstawowe pojęcia, Wyd. UJ, Kraków, 2010
- Jarosz M., Żywienie osób w wieku starszym, PZWL, Warszawa, 2008
- Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B., Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, 2007
- Chicago Dietetic Association, Manual of clinical dietetics, 2000