Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Napędy elektryczne urządzeń chłodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Napędy elektryczne urządzeń chłodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka: rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, liczby zespolone, równania różniczkowe zwyczajne |
W-2 | fizyka: zjawisko prądu elektrycznego, podstawy elektromagnetyzmu |
W-3 | elektrotechnika i elektronika: podstawy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania maszyn i napędów elektrycznych używanych w chłodnictwie i klimatyzacji, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | przykłady i zadania zgodne z treścią prowadzonych wykładów | 13 |
T-A-2 | kolokwium | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | zajęcia organizacyjne | 2 |
T-P-2 | rozwiązanie postawionego zadania projektowego lub obliczeniowego z zakresu napędów elektrycznych; zebranie materiałów i informacji z literatury, wykonanie zadania obliczeniowego i opracowanie końcowe w zwartej formie, z załączonymi wynikami i wnioskami poszczególnych etapów pracy i/lub rysunkami technicznymi | 13 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | podstawowe wiadomości z elektrotechniki: prąd stały i przemienny, magnetyzm | 4 |
T-W-2 | budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn prądu stałego | 4 |
T-W-3 | budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn synchronicznych | 4 |
T-W-4 | budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn asynchronicznych | 4 |
T-W-5 | rozruch silników elektrycznych w chłodniach | 2 |
T-W-6 | napęd elektryczny: dynamika napędu | 2 |
T-W-7 | rodzaje pracy maszyn elektrycznych | 4 |
T-W-8 | napęd pomp, wentylatorów i sprężarek | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury | 5 |
A-A-3 | przygotowanie do kolokwium | 5 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | studiowanie literatury i wykonanie obliczeń projektowych | 5 |
A-P-3 | przygotowanie opracowania końcowego wykonanego projektu | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 12 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | metoda praktyczna: metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu |
S-2 | Ocena podsumowująca: zalicznie pisemne ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena pisemnej formy projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C24-2_W01 student charakteryzuje podstawowe zjawiska fizyczne zachodzące w napędach elektrycznych | CK_1A_W02 | T1A_W01, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5 | M-1 | S-1 |
CK_1A_C24-2_W02 student rozpoznaje części składowe napędów elektrycznych, objasnia zasadę ich działania, podstawowe właściwości i charakterystyki | CK_1A_W06 | T1A_W02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C24-2_U01 student rozwiązuje proste zadanie obliczeniowe z dziedziny napędu elektrycznego i ocenia jakościowo otrzymany wynik w celu sformułowania wniosków | CK_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
CK_1A_C24-2_U02 student planuje i organizuje bezpieczne rozwiązanie problemu inżynierskiego przy eksploatacji napędu elektrycznego | CK_1A_U03 | T1A_U03, T1A_U04 | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C24-2_K01 student jest zdeterminowany na sprawne rozwiązanie problemów inżynierskich dotyczących napędu elektrycznego | CK_1A_K07 | T1A_K04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C24-2_W01 student charakteryzuje podstawowe zjawiska fizyczne zachodzące w napędach elektrycznych | 2,0 | |
3,0 | student wymienia podstawowe prawa fizyczne mające zastosowanie w napędach elektrycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CK_1A_C24-2_W02 student rozpoznaje części składowe napędów elektrycznych, objasnia zasadę ich działania, podstawowe właściwości i charakterystyki | 2,0 | |
3,0 | student rozpoznaje podstawowe części składowe napędów elektrycznych, wraz z zasadą ich funkcjonowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C24-2_U01 student rozwiązuje proste zadanie obliczeniowe z dziedziny napędu elektrycznego i ocenia jakościowo otrzymany wynik w celu sformułowania wniosków | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zaplanować i zorganizować rozwiązanie prostego problemu obliczeniowego omówionego na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CK_1A_C24-2_U02 student planuje i organizuje bezpieczne rozwiązanie problemu inżynierskiego przy eksploatacji napędu elektrycznego | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wykonać proste obliczenia inżynierskie i przedstawia ich wyniki w skróconej formie pisemnego raportu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C24-2_K01 student jest zdeterminowany na sprawne rozwiązanie problemów inżynierskich dotyczących napędu elektrycznego | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje inicjatywę w rozwiązywaniu problemów inżynierskich dotyczących napędów elektrycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Paweł Hempowicz (praca zbiorowa), Eletrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 1999
- Jan Strojny (pod redakcją), Vademecum elektryka: poradnik dla inżynierów, techników i studentów, Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP, Warszawa, 2004
- Ryszard Białek, Elektrotechnika i elektronika okrętowa, Fundacja Rozwoju Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2006
Literatura dodatkowa
- Augustyn Chwaleba, Metrologia elektryczna, WNT, Warszawa, 2003
- Jacek Wyszkowski, Elektrotechnika okrętowa: czytanie schematów, Fundacja Rozwoju Akademii Morskiej, Gdynia, 2006
- Janusz Piotrowski, Podstawy miernictwa, WNT, Warszawa, 2002