Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego
Sylabus przedmiotu Inżynieria bezpieczeństwa ruchu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria bezpieczeństwa ruchu | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo systemów transportowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Skutki zagrożeń Inżynieria bezpieczeństwa technicznego Fizyka Matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami inzynierii ruchu oraz czynnikami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności oceny i analizy bezpieczeństwa ruchu. |
C-4 | Poznanie metod poprawy bezpieczeństwa oraz przewidywania konsekwencji wprowadzania różnych rozwiązań w projektowaniu ruchu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ćwiczenia i przykłady z zakresu tematyki wykładów. Praktyczne metody wprowadzania rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu. Ocena bezpieczeństwa. Analiza wypadków. Projekty i analizy poprawy bezpieczeństwa ruchu. Dobór właściwych rozwiązań. Identyfikacja zagrożeń. Przykłady praktyczne i zagadnienia teoretyczne. Organizacja ruchu oraz dobór odpowiedniej infrastruktury i ich wpływ na bezpieczeństwo. | 30 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu obejmującego analizę bezpieczeństwa ruchu pod kątem zmian i optymalizacji bezpieczeństwa ruchu | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego: Czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Prawo i kontrola. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieryjne metody oceny i poprawy bezpieczeństwa. Wpływ infrastruktury i organizacji ruchu na bezpieczeństwo. Znaki i sygnały. Widoczność i ukształtowanie drogi. Inżynieria ruchu. Separacja ruchu, kanalizacja ruchu, uspokajanie ruchu. Przecinanie się kierunków oraz różnych rodzajów ruchu. Warunki techniczne pojazdów. Załadunek pojazdów. Ruch samochodowy, rowerowy, pieszy i kolejowy. Ruch miejski i pozamiejski. Bezpieczeństwo ruchu wodnego i lotniczego: Prawo. Czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo żeglugi. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieria ruchu wodnego, sterowanie ruchem. Oznakowanie dróg i środków transportu. Załadunek. Bezpieczeństwo załogi i pasażerów. Niezbędne wyposażenie. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Optymalizacja ruchu pod kątem bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo ruchu w portach i terminalach. Metody zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Ruch wewnątrz zakładów przemysłowych: transport wewnętrzny, ruch pojazdów i ludzi, ruch maszyn. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-A-3 | Rozwiązywanie zadania problemowego na zaliczenie | 2 |
37 | ||
projekty | ||
A-P-1 | przedstawienie zakresu projektu | 2 |
A-P-2 | konsultacje w ramach zajęć | 13 |
A-P-3 | Realizacja projektu | 30 |
A-P-4 | Przygotowanie do prezentacji | 4 |
A-P-5 | prezentacja projektu | 1 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | EGZAMIN | 3 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki |
M-2 | Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące bezpieczeństwa ruchu dla wybranego przypadku. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: przezntacja projektu przed grupą oraz osobą prowadzącą |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-02_W14 Student Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń, | IB_1A_W14 | T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D3-02_W34 Student zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa | IB_1A_W34 | T1A_W04 | InzA_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-02_U05 Student: - potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa | IB_1A_U05 | T1A_U03, T1A_U04 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-W-1, T-P-1 | M-2 | S-2, S-3 |
IB_1A_D3-02_U13 - potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, różne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa | IB_1A_U13 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-W-1, T-P-1 | M-2 | S-2, S-3 |
IB_1A_D3-02_U14 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka | IB_1A_U14 | T1A_U12 | InzA_U04 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-W-1, T-P-1 | M-2 | S-2, S-3 |
IB_1A_D3-02_U15 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa | IB_1A_U15 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-W-1, T-P-1 | M-2 | S-2, S-3 |
IB_1A_D3-02_U16 Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu | IB_1A_U16 | T1A_U15 | InzA_U07 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-W-1, T-P-1 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-02_K04 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | IB_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
IB_1A_D3-02_K07 Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa | IB_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
IB_1A_D3-02_K08 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność | IB_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-02_W14 Student Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń, | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną | |
IB_1A_D3-02_W34 Student zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-02_U05 Student: - potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje | |
IB_1A_D3-02_U13 - potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, różne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje | |
IB_1A_D3-02_U14 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje | |
IB_1A_D3-02_U15 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje | |
IB_1A_D3-02_U16 Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-02_K04 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
IB_1A_D3-02_K07 Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
IB_1A_D3-02_K08 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Korjat A., Bezpieczeństwo ruchu drogowego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2010, ISBN 978-83-60738-99-3
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M, Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-206-1707-8
- Karaś S, Urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego, Wyd. Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1980, ISBN 83-206-0053-7
- Ferlas Z., Łusznikow E., Bezpieczeństwo żeglugi, WSM, 1999
- Ferlas Z., Łusznikow E, Bezpieczeństwo żeglugi, WSM, Szczecin, 1999, ISBN 978-83-86494-47-7
- Pamuła W. red., Bezpieczeństwo w ruchu drogowym i transporcie lotniczym, Wyd. Politechniki Śląskiej, 2006, ISBN: 83-7335-326-7
- Fijałkowski J., Transport wewnętrzny w systemach logistycznych., PWN, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Ustawy i rozporządzenia dotyczące bezpieczeństwa w transporcie, oznakowania, znaków i sygnałów, wymagań technicznych, organizacji i inżynierii ruchu oraz sterowania ruchem w transporcie drogowym, kolejowym, wodnym i lotniczym., 2011