Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego

Sylabus przedmiotu Informatyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego za pomocą oprgramowania inżynierskiego Matlab lub MathCad
C-2umiejętność modelowania procesów i zjawisk za pomocą sztucznych sieci neuronowych
C-3umiejętność rozwiązania zadania optymalizacji z użyciem algorytmów genetycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do programu Matlab2
T-L-2Programowanie w Matlab. Tworzenie programów w Matlab. Tworzenie własnych funkcji.6
T-L-3Metody sztucznej inteligencji - algorytmy genetyczne3
T-L-4Metody Sztucznej inteligencji. Sieci neuronowe.3
T-L-5Realizacja wybranych zadań inżynierskich z wykorzystaniem z wykorzystaniem programu MathCAD14
T-L-6zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Studiowanie literatury5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem oprgramowania do zastosowań inżynierskich

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B06_W01
Ma wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji z wykorzystaniem metod sztucznej inteligencji
IB_1A_W04T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-3, C-2, C-1T-L-3, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B06_U01
Potrafi modelować i optymalzować procesy lub zjawiska za pmocą sztucznej inteligencji. Potrafi rozwiązać problem obliczeniowy za pmocą oprogramowania Matlab lub Mathcad.
IB_1A_U10, IB_1A_U09T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B06_K01
Jest w stanie uaktualniać swoją wiedzę i umiejętności z zakresu narzędzi IT aby rozwiązywać zadania inżynierskie w danej dziedzinie techniki
IB_1A_K01, IB_1A_K08T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07InzA_K01T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B06_W01
Ma wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji z wykorzystaniem metod sztucznej inteligencji
2,0
3,0Posiada wiezę z zakresu programowania i metod sztucznej inteligencji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B06_U01
Potrafi modelować i optymalzować procesy lub zjawiska za pmocą sztucznej inteligencji. Potrafi rozwiązać problem obliczeniowy za pmocą oprogramowania Matlab lub Mathcad.
2,0
3,0Potrafi zamodelować proste zjawisko za pomocą sztucznych sieci neuronowych. Poreafi przeprowadzić optymalizację prostego problemu za pomocą algorytmów genetyczych,. Potraforozwiązać prosty problem obliczeniowy za pomocą oprogramowania Matlab lub Mathcad.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B06_K01
Jest w stanie uaktualniać swoją wiedzę i umiejętności z zakresu narzędzi IT aby rozwiązywać zadania inżynierskie w danej dziedzinie techniki
2,0
3,0Jest w stanie dbrać odpowiednie narzędzie informatyczne do rozwiązywania prostego zadania inżynierskiego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brzózka J., Dorobczyński L., Programowanie w Matlab, MIKOM, Warszawa, 1999
  2. Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  3. Tadeusiewicz R., Gąciarz T., Borowik B., Leper B., Odkrywanie właściwości sztucznych sieci neuronowych przy użyciu programów w języku C#, Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 2007
  4. Jakubowski Krzysztof, Mathcad 2000 professional, Exit, Warszawa, 2000
  5. Jakubowski Krzysztof, Mathcad 2000 professional, Exit, Wraszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Regel W., Wykresy i obiekty graficzne w programie Matlab, MIKOM, Warszawa, 2003
  2. Michalewicz Z., Algorytmy genetyczne + struktury danych = programy ewolucyjne, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1999, 2
  3. Osowski S., Sieci neuronowe w ujęciu algorytmicznym, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1996, 2
  4. Motyka Ryszard, Rasała Dawid, Mathcad : od obliczeń do programowania, Helion, Gliwice, 2012
  5. Pašečko Mihajlo Ìvanovič, Zastosowanie programu MathCAD do rozwiązywania wybranych zagadnień inżynierskich, Politechnika Lubelska, Lublin, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do programu Matlab2
T-L-2Programowanie w Matlab. Tworzenie programów w Matlab. Tworzenie własnych funkcji.6
T-L-3Metody sztucznej inteligencji - algorytmy genetyczne3
T-L-4Metody Sztucznej inteligencji. Sieci neuronowe.3
T-L-5Realizacja wybranych zadań inżynierskich z wykorzystaniem z wykorzystaniem programu MathCAD14
T-L-6zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Studiowanie literatury5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B06_W01Ma wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji z wykorzystaniem metod sztucznej inteligencji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W04ma elementarną wiedzę w zakresie architektury systemów i sieci komputerowych oraz systemów operacyjnych, niezbędną do korzystania z sieci komputerowych i aplikacji sieciowych, korzystania z komputerowego wspomagania w zarządzaniu bezpieczeństwem, korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3umiejętność rozwiązania zadania optymalizacji z użyciem algorytmów genetycznych
C-2umiejętność modelowania procesów i zjawisk za pomocą sztucznych sieci neuronowych
C-1umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego za pomocą oprgramowania inżynierskiego Matlab lub MathCad
Treści programoweT-L-3Metody sztucznej inteligencji - algorytmy genetyczne
T-L-4Metody Sztucznej inteligencji. Sieci neuronowe.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem oprgramowania do zastosowań inżynierskich
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiezę z zakresu programowania i metod sztucznej inteligencji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B06_U01Potrafi modelować i optymalzować procesy lub zjawiska za pmocą sztucznej inteligencji. Potrafi rozwiązać problem obliczeniowy za pmocą oprogramowania Matlab lub Mathcad.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
IB_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego za pomocą oprgramowania inżynierskiego Matlab lub MathCad
C-2umiejętność modelowania procesów i zjawisk za pomocą sztucznych sieci neuronowych
C-3umiejętność rozwiązania zadania optymalizacji z użyciem algorytmów genetycznych
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do programu Matlab
T-L-2Programowanie w Matlab. Tworzenie programów w Matlab. Tworzenie własnych funkcji.
T-L-3Metody sztucznej inteligencji - algorytmy genetyczne
T-L-4Metody Sztucznej inteligencji. Sieci neuronowe.
T-L-5Realizacja wybranych zadań inżynierskich z wykorzystaniem z wykorzystaniem programu MathCAD
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem oprgramowania do zastosowań inżynierskich
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zamodelować proste zjawisko za pomocą sztucznych sieci neuronowych. Poreafi przeprowadzić optymalizację prostego problemu za pomocą algorytmów genetyczych,. Potraforozwiązać prosty problem obliczeniowy za pomocą oprogramowania Matlab lub Mathcad.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B06_K01Jest w stanie uaktualniać swoją wiedzę i umiejętności z zakresu narzędzi IT aby rozwiązywać zadania inżynierskie w danej dziedzinie techniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
IB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do programu Matlab
T-L-2Programowanie w Matlab. Tworzenie programów w Matlab. Tworzenie własnych funkcji.
T-L-3Metody sztucznej inteligencji - algorytmy genetyczne
T-L-4Metody Sztucznej inteligencji. Sieci neuronowe.
T-L-5Realizacja wybranych zadań inżynierskich z wykorzystaniem z wykorzystaniem programu MathCAD
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem oprgramowania do zastosowań inżynierskich
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest w stanie dbrać odpowiednie narzędzie informatyczne do rozwiązywania prostego zadania inżynierskiego.
3,5
4,0
4,5
5,0