Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Sylabus przedmiotu Termodynamika 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Termodynamika 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy rachunku różniczkowego i całkowego. |
W-2 | Podstawowa wiedza fizyczna z działów mechanika i ciepło. |
W-3 | Termodynamika 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodyką obliczania zapotrzebowania powietrza do spalania oraz składu spalin. Zapoznanie studentów z podstawami wymiany ciepła oraz teorią przepływu czynnika ścisliwego. |
C-2 | Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w maszynach i urządzeniach cieplnych. |
C-3 | Ugruntowanie i pogłębienie umiejętności analizy termodynamicznej procesów cieplnych. |
C-4 | Nauczenie wykonywania zaawansowanych obliczeń termodynamicznych, w tym dotyczących: analizy energetycznej i egzergetycznej maszyn i urządzeń cieplnych, przepływu czynnika ściśliwego oraz spalania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy wymiany ciepła i wymienniki ciepła. | 2 |
T-W-2 | Przepływ czynnika ściśliwego: parametry spiętrzenia, parametry krytyczne, przepływ przez dysze zbieżne i de Lavala. | 2 |
T-W-3 | Gazy rzeczywiste. | 1 |
T-W-4 | Sprężarki tłokowe: sprężarki idealne, pseudoidealne i rzeczywiste; sprężarki wielostopniowe; chłodzenie międzystopniowe. | 1 |
T-W-5 | Siłownie turbogazowe: obieg Braytona; układy otwarte, zamknięte, z regeneracją ciepła. | 2 |
T-W-6 | Siłownie turboparowe: obieg Rankine’a; regeneracja ciepła; międzystopniowy przegrzew pary. | 1 |
T-W-7 | Chłodziarki gazowe i parowe: obieg Joule’a; obieg Lindego. | 1 |
T-W-8 | Spalanie całkowite i zupełne: zapotrzebowanie powietrza; ilość i skład spalin; temperatura spalania. | 2 |
T-W-9 | Analiza egzergetyczna wybranych procesów cieplnych. | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielna nauka | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wyład informacyjny. |
M-2 | Metoda problemowa - wykład problemowy. |
M-3 | Metoda eksponująca - pokaz animacji zjawisk termodynamicznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test pisemny z teorii i prostych zadań. Pytania i zadania zamknięte lub otwarte. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_C13_W01 Zna i rozumie przemiany termodynamiczne zachodzące w maszynach i urządzeniach cieplnych. Zna teorię spalania całkowitego i zupełnego, teorię przepływu czynnika ściśliwego oraz podstawy wymiany ciepła. | O_1A_W17, O_1A_W08, O_1A_W16 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_C13_U01 Potrafi wykonywać obliczenia termodynamiczne dotyczące przemian zachodzących w maszynach i urządzeniach cieplnych. Potrafi obliczać zapotrzebowanie powietrza do spalania oraz skład spalin. Potrafi wykonywać obliczenia związane z przepływem czynnika ściśliwego oraz z zakresu wymiany ciepła. | O_1A_U13, O_1A_U12 | T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U07, InzA_U08 | C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_C13_K01 Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | O_1A_K02, O_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K02 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_C13_W01 Zna i rozumie przemiany termodynamiczne zachodzące w maszynach i urządzeniach cieplnych. Zna teorię spalania całkowitego i zupełnego, teorię przepływu czynnika ściśliwego oraz podstawy wymiany ciepła. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe przemiany termodynamiczne zachodzące w maszynach i urządzeniach cieplnych. Zna teorię spalania, teorię przepływu czynnika ściśliwego oraz podstawy wymiany ciepła. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_C13_U01 Potrafi wykonywać obliczenia termodynamiczne dotyczące przemian zachodzących w maszynach i urządzeniach cieplnych. Potrafi obliczać zapotrzebowanie powietrza do spalania oraz skład spalin. Potrafi wykonywać obliczenia związane z przepływem czynnika ściśliwego oraz z zakresu wymiany ciepła. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać obliczenia termodynamiczne dotyczące przemian zachodzących w maszynach i urządzeniach cieplnych. Potrafi obliczać zapotrzebowanie powietrza do spalania oraz skład spalin. Potrafi wykonywać obliczenia z zakresu przepływu czynnika ściśliwego oraz wymiany ciepła. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_C13_K01 Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość doniosłości racjonalnej gospodarki energią. Zna ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Malinowski Leszek, Termodynamika 2, Skrypt elektroniczny - wydawnictwo własne, Szczecin, 2016
- Staniszewski B., Termodynamika, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1986
- Szargut J., Termodynamika, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2000, 7
- Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1979
- Wiśniewski S., Termodynamika techniczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Malinowska W., Malinowski L., Technika cieplna w rolnictwie. Zadania i przykłady., Wydawnictwa Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1997, 1
- Cengel Y.A., Boles M.A., Thermodynamics. An Engineering Approach, Mc Graw Hill, Boston, 2008, 6