Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie obiektów oceanotechnicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie obiektów oceanotechnicznych
Specjalność Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Abramowski <Tomasz.Abramowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z matematyki i fizyki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia.
W-2Wiadomości z podstaw oceanotechniki, teorii okrętu, mechaniki konstrukcji, projektowania okrętów, napędów i siłowni okrętowych oraz podstaw wentylacji i klimatyzacji w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi specyfiki projektowania różnego typu statków towarowych, statków pasażerskich, jednostek szybkich i jednostek offshore, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej, układów energetycznych oraz systemów wentylacji i klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: przygotowanie specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określenie wymiarów jednostki, projekt kształtu i rozplanowanie przestrzenne jednostki, dobór konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP oraz dobór systemu energetycznego, obliczenie charakterystyk kołysań, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych, jak również wykonanie dokumentacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenia projektowe z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in.: przygotowanie specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określenie wymiarów jednostki, projekt kształtu, rozplanowanie przestrzenne jednostki, dobór konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP, dobór systemu energetycznego, obliczenie charakterystyk kołysań, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych oraz wykonanie dokumentacji: rozplanowania ogólnego, skróconego opisu technicznego statku.14
T-P-2Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Obiekty oceanotechniczne: klasyfikacja, budowa i specyfikacje projektowe.2
T-W-2Specyfika projektowania różnego typu statków towarowych.3
T-W-3Specyfika projektowania statków pasażerskich.2
T-W-4Specyfika projektowania jednostek szybkich.2
T-W-5Problematyka projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej.3
T-W-6Jednostki offshore: podstawy projektowania, budowa, wyposażenie, właściwości, realizowane funkcje i operacje, systemy dynamicznego pozycjonowania DP.4
T-W-7Wpływ parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych.4
T-W-8Problematyka projektowania układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.3
T-W-9Problematyka projektowania systemów wentylacji i klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych.3
T-W-10Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-11Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-P-2Przygotowanie prac projektowych.5
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Ćwiczenia projektowe.
M-4Metody programowane z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-01_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi zdefiniować i scharakteryzować zagadnienia dotyczące specyfiki projektowania różnego typu obiektów oceanotechnicznych, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej, układów energetycznych oraz systemów wentylacji i klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_W01, O_2A_W03, O_2A_W04, O_2A_W10, O_2A_W13T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-9M-1, M-2S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-01_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określania wymiarów jednostki, projektowania kształtu i rozplanowania przestrzennego jednostki, doboru konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP oraz doboru systemu energetycznego, obliczania charakterystyk kołysań, doboru i rozmieszczenia urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych, jak również wykonywania dokumentacji.
O_2A_U05, O_2A_U08, O_2A_U09, O_2A_U11T2A_U01, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-2, C-1T-P-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-4M-4, M-3, M-2S-4, S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-01_K01
Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
O_2A_K02, O_2A_K06T2A_K02, T2A_K05InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-4, T-W-9M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-01_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi zdefiniować i scharakteryzować zagadnienia dotyczące specyfiki projektowania różnego typu obiektów oceanotechnicznych, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej, układów energetycznych oraz systemów wentylacji i klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-01_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określania wymiarów jednostki, projektowania kształtu i rozplanowania przestrzennego jednostki, doboru konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP oraz doboru systemu energetycznego, obliczania charakterystyk kołysań, doboru i rozmieszczenia urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych, jak również wykonywania dokumentacji.
2,0Student nie potrafi samodzielnie wykorzystać programów komputerowych i przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac projektowych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-01_K01
Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie rozumie społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998
  2. Paczesniak J., Staszewski J., Projektowanie morskich statków handlowych - część I, II, III, Wydawnioctwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1984
  3. Piskorz-Nałęcki J. W., Projektowanie statków morskich - część I i II, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1981
  4. Schneekluth H., Bertram V., Ship Design for Efficiency and Economy, Butterworth-Heinemann, Elsevier, Amsterdam, 1998, Second edition
  5. Semenov I., Sanecka K., Teoria projektowania statków - ćwiczenia projektowe, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Balcerski A., Siłownie okrętowe - Podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1990
  2. Bertram V., Practical Ship Hydrodynamics, Butterworth-Heinemann, Elsevier, Amsterdam, 2000
  3. Thierry M., Projektowanie obiektów oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1986
  4. Watson D. G. M., Practical Ship Design, Elsevier, Amsterdam, 1999

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia projektowe z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in.: przygotowanie specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określenie wymiarów jednostki, projekt kształtu, rozplanowanie przestrzenne jednostki, dobór konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP, dobór systemu energetycznego, obliczenie charakterystyk kołysań, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych oraz wykonanie dokumentacji: rozplanowania ogólnego, skróconego opisu technicznego statku.14
T-P-2Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obiekty oceanotechniczne: klasyfikacja, budowa i specyfikacje projektowe.2
T-W-2Specyfika projektowania różnego typu statków towarowych.3
T-W-3Specyfika projektowania statków pasażerskich.2
T-W-4Specyfika projektowania jednostek szybkich.2
T-W-5Problematyka projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej.3
T-W-6Jednostki offshore: podstawy projektowania, budowa, wyposażenie, właściwości, realizowane funkcje i operacje, systemy dynamicznego pozycjonowania DP.4
T-W-7Wpływ parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych.4
T-W-8Problematyka projektowania układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.3
T-W-9Problematyka projektowania systemów wentylacji i klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych.3
T-W-10Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-11Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-P-2Przygotowanie prac projektowych.5
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-01_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi zdefiniować i scharakteryzować zagadnienia dotyczące specyfiki projektowania różnego typu obiektów oceanotechnicznych, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej, układów energetycznych oraz systemów wentylacji i klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy: statystyki, stochastyki, probabilistyki, programowania matematycznego, metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu oceanotechniki, 2) modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki, 3) wnioskowania i projektowania probabilistycznego, 4) projektowania optymalnego obiektów oceanotechnicznych, 5) wykorzystania metod numerycznych w oceanotechnice
O_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W10zna i rozumie wybrane algorytmy, modele matematyczne oraz zaawansowane metody informatyczne wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich, jak również ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania maszyn, obiektów i układów stosowanych w oceanotechnice, zna komputerowe narzędzia do projektowania, modelowania i symulacji układów i systemów w oceanotechnice
O_2A_W13ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi specyfiki projektowania różnego typu statków towarowych, statków pasażerskich, jednostek szybkich i jednostek offshore, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej, układów energetycznych oraz systemów wentylacji i klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-W-7Wpływ parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych.
T-W-2Specyfika projektowania różnego typu statków towarowych.
T-W-5Problematyka projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej.
T-W-8Problematyka projektowania układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-3Specyfika projektowania statków pasażerskich.
T-W-10Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
T-W-6Jednostki offshore: podstawy projektowania, budowa, wyposażenie, właściwości, realizowane funkcje i operacje, systemy dynamicznego pozycjonowania DP.
T-W-1Obiekty oceanotechniczne: klasyfikacja, budowa i specyfikacje projektowe.
T-W-4Specyfika projektowania jednostek szybkich.
T-W-9Problematyka projektowania systemów wentylacji i klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-01_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określania wymiarów jednostki, projektowania kształtu i rozplanowania przestrzennego jednostki, doboru konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP oraz doboru systemu energetycznego, obliczania charakterystyk kołysań, doboru i rozmieszczenia urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych, jak również wykonywania dokumentacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U05potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
O_2A_U08potrafi opracować specyfikację projektową elementu, układu, systemu, procesu, maszyny czy obiektu oceanotechnicznego z uwzględnieniem wszelkich aspektów pozatechnicznych, takich jak np. wpływ na środowisko naturalne, zgodność z przepisami prawa czy opłacalność inwestycji
O_2A_U09potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych przy pomocy odpowiednich narzędzi
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: przygotowanie specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określenie wymiarów jednostki, projekt kształtu i rozplanowanie przestrzenne jednostki, dobór konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP oraz dobór systemu energetycznego, obliczenie charakterystyk kołysań, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych, jak również wykonanie dokumentacji.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi specyfiki projektowania różnego typu statków towarowych, statków pasażerskich, jednostek szybkich i jednostek offshore, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej, układów energetycznych oraz systemów wentylacji i klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-P-1Obliczenia projektowe z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in.: przygotowanie specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określenie wymiarów jednostki, projekt kształtu, rozplanowanie przestrzenne jednostki, dobór konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP, dobór systemu energetycznego, obliczenie charakterystyk kołysań, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych oraz wykonanie dokumentacji: rozplanowania ogólnego, skróconego opisu technicznego statku.
T-W-7Wpływ parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych.
T-W-2Specyfika projektowania różnego typu statków towarowych.
T-W-5Problematyka projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej.
T-W-8Problematyka projektowania układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-3Specyfika projektowania statków pasażerskich.
T-W-10Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
T-W-4Specyfika projektowania jednostek szybkich.
Metody nauczaniaM-4Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-3Ćwiczenia projektowe.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie wykorzystać programów komputerowych i przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac projektowych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-01_K01Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K06ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi specyfiki projektowania różnego typu statków towarowych, statków pasażerskich, jednostek szybkich i jednostek offshore, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej, układów energetycznych oraz systemów wentylacji i klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-W-7Wpływ parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych.
T-W-2Specyfika projektowania różnego typu statków towarowych.
T-W-5Problematyka projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej.
T-W-8Problematyka projektowania układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-3Specyfika projektowania statków pasażerskich.
T-W-10Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych.
T-W-6Jednostki offshore: podstawy projektowania, budowa, wyposażenie, właściwości, realizowane funkcje i operacje, systemy dynamicznego pozycjonowania DP.
T-W-4Specyfika projektowania jednostek szybkich.
T-W-9Problematyka projektowania systemów wentylacji i klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny