Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Marine power engineering:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marine power engineering
Specjalność Ship and Offshore Structural Design
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw mechaniki oraz praw fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomosc zasady pracy, charakterystyk oraz podstaw obliczen róznych typów siłowni okretowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Preliminary design of selected ship machinery service system14
T-A-2Summary and final comment.1
15
wykłady
T-W-1Classification of energy sources (fossil and nuclear fuels, renewable energy sources, word reserves). Ecological aspects of energy use.2
T-W-2Energy conservation, conversion and efficiency (First and Second Law of Thermodynamics). General description of marine power plants.1
T-W-3Diesel engines (mode of operation; fundamentals of thermodynamics).2
T-W-4Machinery service systems and equipment (starting air system; fuel oils, lubricating oils and their treatment; cooling systems, heat transfer and heat exchangers).4
T-W-5Ship service systems and equipment (boilers and thermodynamic principles; fresh water generators; devices for bilge water treatment; refrigeration, air conditioning and ventilation; fire protection).3
T-W-6Emissions and abatement technology.1
T-W-7Devices for use of renewable and unconventional energy sources on ships (wind, solar, biomass, fuel cells).1
T-W-8Devices for use of ocean energy (tidal, streams, wave, thermal, wind).1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Classes15
A-A-2Homework10
25
wykłady
A-W-1Classes15
A-W-2Homework35
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowujaca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D4-04_W01
Student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie, zasady pracy, budowę i specyfikę różnych typów systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, ze szczególnym uwzglednieniem siłowni okretowych.
O_2A_W17, O_2A_W04, O_2A_W18, O_2A_W16, O_2A_W03T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D4-04_U01
Student powinien posiadać umiejetności w zakresie podstawowych obliczeń głównych elementów siłowni okrętowych spełniajacych wymogi towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych norm, przepisów i wymagan uwzględnianych przy projektowaniu i budowie siłowni.
O_2A_U14, O_2A_U20, O_2A_U21, O_2A_U22, O_2A_U23, O_2A_U24T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D4-04_W01
Student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie, zasady pracy, budowę i specyfikę różnych typów systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, ze szczególnym uwzglednieniem siłowni okretowych.
2,0
3,0Student wykazuje elemantarną wiedze określoną w efektach kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D4-04_U01
Student powinien posiadać umiejetności w zakresie podstawowych obliczeń głównych elementów siłowni okrętowych spełniajacych wymogi towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych norm, przepisów i wymagan uwzględnianych przy projektowaniu i budowie siłowni.
2,0
3,0Student wykazuje elementarne umiejetności wskazane w efektach kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. D.A. Taylor, Introduction to Marine Engineering, Elsevier Butterworth Heinemann, Oxford, 2005, 2
  2. H.D. McGeorge, Marine Auxiliary MAchinery, Elsevier Butterworth Meinemann, Oxford, 2006, 5
  3. H. Meier -Peter, F. Bernhardt, Compendium Marine Engineering, Seehafen Verlag, Hamburg, 2009, 1
  4. Godfrey Boyle, Renewable Energy, Oxford University Press, Oxford, 2004, 2

Literatura dodatkowa

  1. F. Barbir, PEM Fuel Cells, Elsevier Academic Press, Burlington USA, 2005, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Preliminary design of selected ship machinery service system14
T-A-2Summary and final comment.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Classification of energy sources (fossil and nuclear fuels, renewable energy sources, word reserves). Ecological aspects of energy use.2
T-W-2Energy conservation, conversion and efficiency (First and Second Law of Thermodynamics). General description of marine power plants.1
T-W-3Diesel engines (mode of operation; fundamentals of thermodynamics).2
T-W-4Machinery service systems and equipment (starting air system; fuel oils, lubricating oils and their treatment; cooling systems, heat transfer and heat exchangers).4
T-W-5Ship service systems and equipment (boilers and thermodynamic principles; fresh water generators; devices for bilge water treatment; refrigeration, air conditioning and ventilation; fire protection).3
T-W-6Emissions and abatement technology.1
T-W-7Devices for use of renewable and unconventional energy sources on ships (wind, solar, biomass, fuel cells).1
T-W-8Devices for use of ocean energy (tidal, streams, wave, thermal, wind).1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Classes15
A-A-2Homework10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Classes15
A-W-2Homework35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D4-04_W01Student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie, zasady pracy, budowę i specyfikę różnych typów systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, ze szczególnym uwzglednieniem siłowni okretowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W17ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i instalacji chłodniczych i klimatyzacyjnych wykorzystywanych w obiektach oceanotechnicznych
O_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W18ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie inżynierii bezpieczeństwa i projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
O_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomosc zasady pracy, charakterystyk oraz podstaw obliczen róznych typów siłowni okretowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowujaca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elemantarną wiedze określoną w efektach kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D4-04_U01Student powinien posiadać umiejetności w zakresie podstawowych obliczeń głównych elementów siłowni okrętowych spełniajacych wymogi towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych norm, przepisów i wymagan uwzględnianych przy projektowaniu i budowie siłowni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U14potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązania zadanego problemu inżynierskiego związanego z zagadnieniami oceanotechniki z uwzględnieniem podejścia systemowego
O_2A_U20potrafi zaprojektować urządzenia i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
O_2A_U21potrafi zaprojektować urządzenia i instalacje chłodnicze i klimatyzacyjne wykorzystywane w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
O_2A_U22potrafi zaprojektować urządzenia i systemy zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
O_2A_U23potrafi ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania
O_2A_U24potrafi przeprowadzić analizę termodynamiczną procesów cieplnych, wykonać model cieplny procesu i wykonać obliczenia inżynierskie dotyczące procesów cieplnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Znajomosc zasady pracy, charakterystyk oraz podstaw obliczen róznych typów siłowni okretowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowujaca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne umiejetności wskazane w efektach kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0