Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Equipment of ship and offshore structures:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Elective 1
Przedmiot Equipment of ship and offshore structures
Specjalność Ship and Offshore Structural Design
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ship Design, Mechanics, Strength of Materials.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1(1) know types of equipment mounted on board of ships and offshore platforms, (2) apply knowledge to various types of ships, (3) explain the advantages and disadvantages of various solutions, (4) apply appropriate types of equipment in design.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Preliminary design of selected ship equipment system.14
T-A-2Summary and final comment.1
15
wykłady
T-W-1Types of equipment mounted on board of ships and offshore platforms, basic procedures number and size of deck equipment mounted on ships.2
T-W-2Types of cargoes, pulley block systems, ropes, deck cranes, deck gantries, deck mooring and anchor winches, lashing system of containers, hatch covers.2
T-W-3Hydraulics and pneumatics on ships, cargo systems on tankers, horizontal loading systems, special equipment.3
T-W-4Rescue boats and rescue special systems, extinguishing and fire system on product and chemical tankers and offshore platforms, water injection systems mounted on offshore platforms, drilling systems.3
T-W-5Bow thruster systems, offshore platforms lowering/hoisting mechanisms, drilling stabilization system.2
T-W-6Problems with environment in case of offshore platform exploitations. International rules and regulations.2
T-W-7Writing exam.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Classes15
A-A-2Homework10
25
wykłady
A-W-1Classes15
A-W-2Homework35
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykłąd informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Podsumowujący - Ocena na podstawie zaliczenia wykłądu
S-2Ocena formująca: Podsumowujący - ocena prac do samodzielnego wykonania
S-3Ocena formująca: Formujacy - Ocena aktywnosci student ana zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D4-06-1_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania podstawowych elementów wyposażenia pokładowego statków i platform wiertniczych
O_2A_W03, O_2A_W05T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-W-3M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D4-06-1_U01
Student potrafi pozyskać informacje z literatury i katalogów firm dla zaprojektowania prostych systemów okrętowych i elementów wyposażenia pokładowego
O_2A_U16, O_2A_U01T2A_U01, T2A_U13InzA2_U03C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D4-06-1_K01
Student potrafi dokonać analizy przydzielonego zadania z zakresu zaprojektowanai prostego systemu okretowego i wyposażenia pokładowego oraz ma świadomośc odpowiedzialności za podejmowane decyzje
O_2A_K01, O_2A_K07, O_2A_K02, O_2A_K05T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D4-06-1_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania podstawowych elementów wyposażenia pokładowego statków i platform wiertniczych
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiazania postawionego problemu
3,0Student ma wiedzy niezbędnej do rozwiazania postawionego problemu
3,5Student ma wiedzy niezbędnej do rozwiazania problemu o .srednim poziomie trudnosci
4,0Student ma wiedzy niezbędnej do rozwiazania problemu o zaawansowanym poziomie trudnosci
4,5Student ma wiedzy niezbędnej do sformułowania i rozwiazania problemu o .srednim poziomie trudnosci
5,0Student ma wiedzy niezbędnej do sformułowania i rozwiazania problemu o zaawansowanym poziomie trudnosci

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D4-06-1_U01
Student potrafi pozyskać informacje z literatury i katalogów firm dla zaprojektowania prostych systemów okrętowych i elementów wyposażenia pokładowego
2,0Student nie potrafi rozwiązać postawionego podstawowego problemu
3,0Student potrafi rozwiązać postawiony podstawowy problem
3,5Student potrafi rozwiązać postawiony problem o srednim poziomie trudnosci
4,0Student potrafi rozwiązać postawiony problem o zaawansowanym poziomie trudnosci
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać postawiony problem o srednim poziomie trudnosci
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać postawiony problem o zaawansowanym poziomie trudnosci

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D4-06-1_K01
Student potrafi dokonać analizy przydzielonego zadania z zakresu zaprojektowanai prostego systemu okretowego i wyposażenia pokładowego oraz ma świadomośc odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekty kształcenia
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje wymagane przez efekty kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe społeczne kompetencje wymagane przez efekty kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwań związanych z kompetencjami wymagane przez efekty kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwań i swiadomość z elementó związanych z kompetencjami wymagane przez efekty kształcenia
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwań i swiadomość z całości związanych z kompetencjami wymagań przez efekty kształcenia oraz wykazuje przedsiebiorczaośc i inicjatywę projektową

Literatura podstawowa

  1. Watton John, Fundamentals of Fluid Power Control, Cambridge University Press, Cambridge, New York, 2009, First, ISBN 978-0-521-76250-2
  2. Hyundai Heavy Ind. Co. Ltd., Hydraulically driven Hyundai submerged cargo pump Catalogue, Hyundai Press, Ulsan / South Korea, 2007
  3. Stepanoff A.J., Centrifugal and axial flow pumps, John Wiley and Sons, New York, USA, 1957, 2-nd Edition
  4. Banaszek Andrzej, The selected elements of designinig and operation of hydraulic central loading power supply systems on modern product and chemical tankers, ZUT University Press, Szczecin , Poland, 2013, First Edition, ISBN 978-83-7663-162-2

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Preliminary design of selected ship equipment system.14
T-A-2Summary and final comment.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Types of equipment mounted on board of ships and offshore platforms, basic procedures number and size of deck equipment mounted on ships.2
T-W-2Types of cargoes, pulley block systems, ropes, deck cranes, deck gantries, deck mooring and anchor winches, lashing system of containers, hatch covers.2
T-W-3Hydraulics and pneumatics on ships, cargo systems on tankers, horizontal loading systems, special equipment.3
T-W-4Rescue boats and rescue special systems, extinguishing and fire system on product and chemical tankers and offshore platforms, water injection systems mounted on offshore platforms, drilling systems.3
T-W-5Bow thruster systems, offshore platforms lowering/hoisting mechanisms, drilling stabilization system.2
T-W-6Problems with environment in case of offshore platform exploitations. International rules and regulations.2
T-W-7Writing exam.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Classes15
A-A-2Homework10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Classes15
A-W-2Homework35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D4-06-1_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania podstawowych elementów wyposażenia pokładowego statków i platform wiertniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W05ma podstawową wiedzę na temat eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych, jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie ich cyklu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1(1) know types of equipment mounted on board of ships and offshore platforms, (2) apply knowledge to various types of ships, (3) explain the advantages and disadvantages of various solutions, (4) apply appropriate types of equipment in design.
Treści programoweT-W-1Types of equipment mounted on board of ships and offshore platforms, basic procedures number and size of deck equipment mounted on ships.
T-W-6Problems with environment in case of offshore platform exploitations. International rules and regulations.
T-W-5Bow thruster systems, offshore platforms lowering/hoisting mechanisms, drilling stabilization system.
T-W-2Types of cargoes, pulley block systems, ropes, deck cranes, deck gantries, deck mooring and anchor winches, lashing system of containers, hatch covers.
T-W-4Rescue boats and rescue special systems, extinguishing and fire system on product and chemical tankers and offshore platforms, water injection systems mounted on offshore platforms, drilling systems.
T-A-1Preliminary design of selected ship equipment system.
T-W-3Hydraulics and pneumatics on ships, cargo systems on tankers, horizontal loading systems, special equipment.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-1Metody podające - wykłąd informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podsumowujący - Ocena na podstawie zaliczenia wykłądu
S-3Ocena formująca: Formujacy - Ocena aktywnosci student ana zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiazania postawionego problemu
3,0Student ma wiedzy niezbędnej do rozwiazania postawionego problemu
3,5Student ma wiedzy niezbędnej do rozwiazania problemu o .srednim poziomie trudnosci
4,0Student ma wiedzy niezbędnej do rozwiazania problemu o zaawansowanym poziomie trudnosci
4,5Student ma wiedzy niezbędnej do sformułowania i rozwiazania problemu o .srednim poziomie trudnosci
5,0Student ma wiedzy niezbędnej do sformułowania i rozwiazania problemu o zaawansowanym poziomie trudnosci
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D4-06-1_U01Student potrafi pozyskać informacje z literatury i katalogów firm dla zaprojektowania prostych systemów okrętowych i elementów wyposażenia pokładowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U16posiada umiejętność organizacji własnej pracy niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
O_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1(1) know types of equipment mounted on board of ships and offshore platforms, (2) apply knowledge to various types of ships, (3) explain the advantages and disadvantages of various solutions, (4) apply appropriate types of equipment in design.
Treści programoweT-W-1Types of equipment mounted on board of ships and offshore platforms, basic procedures number and size of deck equipment mounted on ships.
T-W-4Rescue boats and rescue special systems, extinguishing and fire system on product and chemical tankers and offshore platforms, water injection systems mounted on offshore platforms, drilling systems.
T-W-3Hydraulics and pneumatics on ships, cargo systems on tankers, horizontal loading systems, special equipment.
T-W-6Problems with environment in case of offshore platform exploitations. International rules and regulations.
T-W-2Types of cargoes, pulley block systems, ropes, deck cranes, deck gantries, deck mooring and anchor winches, lashing system of containers, hatch covers.
T-W-5Bow thruster systems, offshore platforms lowering/hoisting mechanisms, drilling stabilization system.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykłąd informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podsumowujący - Ocena na podstawie zaliczenia wykłądu
S-2Ocena formująca: Podsumowujący - ocena prac do samodzielnego wykonania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać postawionego podstawowego problemu
3,0Student potrafi rozwiązać postawiony podstawowy problem
3,5Student potrafi rozwiązać postawiony problem o srednim poziomie trudnosci
4,0Student potrafi rozwiązać postawiony problem o zaawansowanym poziomie trudnosci
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać postawiony problem o srednim poziomie trudnosci
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać postawiony problem o zaawansowanym poziomie trudnosci
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D4-06-1_K01Student potrafi dokonać analizy przydzielonego zadania z zakresu zaprojektowanai prostego systemu okretowego i wyposażenia pokładowego oraz ma świadomośc odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K01ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
O_2A_K07wykazuje się przedsiębiorczością i pomysłowością w działalności zawodowej
O_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K05potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1(1) know types of equipment mounted on board of ships and offshore platforms, (2) apply knowledge to various types of ships, (3) explain the advantages and disadvantages of various solutions, (4) apply appropriate types of equipment in design.
Treści programoweT-A-1Preliminary design of selected ship equipment system.
T-W-3Hydraulics and pneumatics on ships, cargo systems on tankers, horizontal loading systems, special equipment.
T-W-1Types of equipment mounted on board of ships and offshore platforms, basic procedures number and size of deck equipment mounted on ships.
T-W-5Bow thruster systems, offshore platforms lowering/hoisting mechanisms, drilling stabilization system.
T-W-4Rescue boats and rescue special systems, extinguishing and fire system on product and chemical tankers and offshore platforms, water injection systems mounted on offshore platforms, drilling systems.
T-W-6Problems with environment in case of offshore platform exploitations. International rules and regulations.
T-W-2Types of cargoes, pulley block systems, ropes, deck cranes, deck gantries, deck mooring and anchor winches, lashing system of containers, hatch covers.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-1Metody podające - wykłąd informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podsumowujący - Ocena na podstawie zaliczenia wykłądu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekty kształcenia
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje wymagane przez efekty kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe społeczne kompetencje wymagane przez efekty kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwań związanych z kompetencjami wymagane przez efekty kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwań i swiadomość z elementó związanych z kompetencjami wymagane przez efekty kształcenia
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwań i swiadomość z całości związanych z kompetencjami wymagań przez efekty kształcenia oraz wykazuje przedsiebiorczaośc i inicjatywę projektową