Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych

Sylabus przedmiotu Projektowanie motorówek i jachtów motorowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Projektowanie motorówek i jachtów motorowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 2,00,50zaliczenie
projektyP1 9 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna, Informatyka, Podstawy hydromechaniki jachtów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z metodologią i procesem wstępnego projektowania motorówek i małych jachtów motorowych
C-2Przygotowanie słuchaczy do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej jachtu na etapie wstępnym.
C-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania jachtów motorowych na etapie wstępnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zapoznanie i omówienie przykładowych projektów koncepcyjnych jachtów1
T-P-2Założenia wstępne do indywidualnych zadań projektowych1
T-P-3Baza danych o jachtach zbudowanych, Oszacowanie wymiarów głównych.Wykonanie koncepcji kształtu kadłuba, sprawdzenie równania pływalności.3
T-P-4Wstępne oszacowanie masy jachtu pustego i współrzędnych jego środka, obliczenia zapasów wody słodkiej, paliwa itp.).1
T-P-5Zapotrzebowanie energetyczne, obliczenia oporowe kadłuba jachtu.1
T-P-6Ocena stateczności i zrównoważenie wzdłużne.1
T-P-7Zaliczenie przedmiotu1
9
wykłady
T-W-1Metodologia i proces projektowania jachtów. Klasyfikacja i typy jachtów motorowych wypornościowych, półwypornościowych i ślizgowych. Definicja jachtu motorowego, łodzi motorowej wg. przepisów klasyfikacyjnych PRS.2
T-W-2Modele matematyczne w projektowaniu jachtów. Spirala projekotwa. Podstawowe założenia projektowe – przeznaczenie. Lista jachtów podobnych i jej analiza. Zasady współpracy z zamawiającym. Przepisy i wymagania.2
T-W-3Metodyka wyznaczania wymiarów głównych. Projekt kształtu kadłuba. Podział przestrzenny kadłuba jachtu. Przykładowe kształty kadłubów jachtów motorowych i motorówek. Przybliżone metody obliczenia oporów kadłuba.2
T-W-4Typy rozwiązań układu napędowego. Określenie zapotrzebowania mocy napędu. Analiza statecznościowa, zasady tworzenia rysunku planu ogólnego. Przykładowa charakterystyka kosztowo-materiałowa.2
T-W-5Zaliczenie1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie przedmiotu9
A-P-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych30
A-P-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej7
A-P-4Przeglądanie internetu4
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu9
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia17
A-W-4Przeglądanie internetu4
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy słuchacza w trakcie zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SP-PJ_10A_03_W01
Słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
SP-PJ_10-_W01, SP-PJ_10-_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SP-PJ_10A_03_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
SP-PJ_10-_U09C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
SP-PJ_10A_03_W01
Słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania jachtów motorowych.
3,0Słuchacz posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania jachtów motorowych. Zna podstawowe parametry eksploatacyjne jachtów oraz potrafi wymienić podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania.
3,5Słuchacz posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować podstawowe parametry eksploatacyjne jachtów oraz zna i umie wykorzystać podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania.
4,0Słuchacz posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Umie wstępnie zaprojektowac jacht, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Słuchacz posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystać podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Potrafi samodzielnie zdefiniować oraz wstępnie zaprojektować jacht wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Słuchacz posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Potrafi samodzielnie zdefiniować oraz wstępnie zaprojektować jacht wraz z jego wyposażeniem, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
SP-PJ_10A_03_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
2,0Słuchacz nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Słuchacz prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Słuchacz prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Słuchacz prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Słuchacz prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Larsson L., Eliasson R, Principles of yacht design, Wyd. Adlarf Coles Nautical, , ISBN 0-7136-5181-4, Londyn, 2000
  2. Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wyd. III, ISBN: 83-910242-0-2, Gdynia, 1999
  3. Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Gdańsk, 1996
  4. Spectre P., 100 Boat Design Reviewed, Wyd. Adlard Coles Nautical, ISBN: 0-7136-4935-6, Londyn, 2000
  5. Susaka W.L., Motorówki i małe kutry motorowe wypornościowe, półwypornościowe, półślizgowe i śłizgowe., Stocznia Wisła Sp. z.o.o, Gdańsk, 2010
  6. Małolepszy B., Jachty żaglowe i motorowe, Amatorska budowa, technologie - wybór konstrukcji., Moss media, Konin, 2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie i omówienie przykładowych projektów koncepcyjnych jachtów1
T-P-2Założenia wstępne do indywidualnych zadań projektowych1
T-P-3Baza danych o jachtach zbudowanych, Oszacowanie wymiarów głównych.Wykonanie koncepcji kształtu kadłuba, sprawdzenie równania pływalności.3
T-P-4Wstępne oszacowanie masy jachtu pustego i współrzędnych jego środka, obliczenia zapasów wody słodkiej, paliwa itp.).1
T-P-5Zapotrzebowanie energetyczne, obliczenia oporowe kadłuba jachtu.1
T-P-6Ocena stateczności i zrównoważenie wzdłużne.1
T-P-7Zaliczenie przedmiotu1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metodologia i proces projektowania jachtów. Klasyfikacja i typy jachtów motorowych wypornościowych, półwypornościowych i ślizgowych. Definicja jachtu motorowego, łodzi motorowej wg. przepisów klasyfikacyjnych PRS.2
T-W-2Modele matematyczne w projektowaniu jachtów. Spirala projekotwa. Podstawowe założenia projektowe – przeznaczenie. Lista jachtów podobnych i jej analiza. Zasady współpracy z zamawiającym. Przepisy i wymagania.2
T-W-3Metodyka wyznaczania wymiarów głównych. Projekt kształtu kadłuba. Podział przestrzenny kadłuba jachtu. Przykładowe kształty kadłubów jachtów motorowych i motorówek. Przybliżone metody obliczenia oporów kadłuba.2
T-W-4Typy rozwiązań układu napędowego. Określenie zapotrzebowania mocy napędu. Analiza statecznościowa, zasady tworzenia rysunku planu ogólnego. Przykładowa charakterystyka kosztowo-materiałowa.2
T-W-5Zaliczenie1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie przedmiotu9
A-P-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych30
A-P-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej7
A-P-4Przeglądanie internetu4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu9
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia17
A-W-4Przeglądanie internetu4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaSP-PJ_10A_03_W01Słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSP-PJ_10-_W01zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące projektowania i budowy jachtów
SP-PJ_10-_W04zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z metodologią i procesem wstępnego projektowania motorówek i małych jachtów motorowych
C-2Przygotowanie słuchaczy do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej jachtu na etapie wstępnym.
Treści programoweT-W-1Metodologia i proces projektowania jachtów. Klasyfikacja i typy jachtów motorowych wypornościowych, półwypornościowych i ślizgowych. Definicja jachtu motorowego, łodzi motorowej wg. przepisów klasyfikacyjnych PRS.
T-W-2Modele matematyczne w projektowaniu jachtów. Spirala projekotwa. Podstawowe założenia projektowe – przeznaczenie. Lista jachtów podobnych i jej analiza. Zasady współpracy z zamawiającym. Przepisy i wymagania.
T-W-3Metodyka wyznaczania wymiarów głównych. Projekt kształtu kadłuba. Podział przestrzenny kadłuba jachtu. Przykładowe kształty kadłubów jachtów motorowych i motorówek. Przybliżone metody obliczenia oporów kadłuba.
T-W-4Typy rozwiązań układu napędowego. Określenie zapotrzebowania mocy napędu. Analiza statecznościowa, zasady tworzenia rysunku planu ogólnego. Przykładowa charakterystyka kosztowo-materiałowa.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy słuchacza w trakcie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania jachtów motorowych.
3,0Słuchacz posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania jachtów motorowych. Zna podstawowe parametry eksploatacyjne jachtów oraz potrafi wymienić podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania.
3,5Słuchacz posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować podstawowe parametry eksploatacyjne jachtów oraz zna i umie wykorzystać podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania.
4,0Słuchacz posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Umie wstępnie zaprojektowac jacht, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Słuchacz posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystać podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Potrafi samodzielnie zdefiniować oraz wstępnie zaprojektować jacht wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Słuchacz posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Potrafi samodzielnie zdefiniować oraz wstępnie zaprojektować jacht wraz z jego wyposażeniem, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaSP-PJ_10A_03_U01Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSP-PJ_10-_U09potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania jachtów motorowych na etapie wstępnym.
Treści programoweT-P-1Zapoznanie i omówienie przykładowych projektów koncepcyjnych jachtów
T-P-2Założenia wstępne do indywidualnych zadań projektowych
T-P-3Baza danych o jachtach zbudowanych, Oszacowanie wymiarów głównych.Wykonanie koncepcji kształtu kadłuba, sprawdzenie równania pływalności.
T-P-4Wstępne oszacowanie masy jachtu pustego i współrzędnych jego środka, obliczenia zapasów wody słodkiej, paliwa itp.).
T-P-5Zapotrzebowanie energetyczne, obliczenia oporowe kadłuba jachtu.
T-P-6Ocena stateczności i zrównoważenie wzdłużne.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Słuchacz prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Słuchacz prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Słuchacz prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Słuchacz prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.