Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport żywności
Sylabus przedmiotu Spedycja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Spedycja | ||
Specjalność | Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień związanych z organizowaniem i zarządzaniem w transporcie, ekonomiki transportu, infrastruktury transportu i środków transportu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdolność organizowania przewozu ładunków w relacjach krajowych i zagranicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja przewozów ładunków ponadgabarytiowych i innych wymagających wykorzystania specjalnych środków transportu | 4 |
T-A-2 | Wypełnianie podstawowych dokumentów spedycyjnych | 5 |
T-A-3 | Obliczanie kosztów transportu z uwzględnieniem podmiotów biorących udział w procesie transportowym | 5 |
T-A-4 | Zaliczenie ćwiczen | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota spedycji, rola spedytora międzynarodowego w gospodarce. | 2 |
T-W-2 | Procedury w celu spełnienia wymogów wynikających z przepisów o transporcie żywych zwierząt, procedury w celu spełnienia wymogów zawartych w międzynarodowej umowie ATP, które wynikają z przepisów dotyczących przewozu artykułów żywnościowych łatwo psujących się. | 2 |
T-W-3 | Obsługa transportowo-spedycyjna polskiego handlu zagranicznego, układ sieci drogowej w państwach UE | 2 |
T-W-4 | Cywilno-prawna pozycja spedytora (OPWS) | 2 |
T-W-5 | Zlecenia spedycyjne i prawna odpowiedzialność z tego tytułu | 1 |
T-W-6 | Nowoczesne sposoby przewozu ładunków w handlu światowym | 2 |
T-W-7 | Zagadnienia celne, formalności graniczne, rola i zakres dokumentów T i karnetów TIR oraz obowiązki i odpowiedzialność jakie wynikają z posługiwania się nimi | 2 |
T-W-8 | Obsługa towarów niebezpiecznych i odpadów, w szczególności tych, które wynikają z dyrektywy 2008/68/WE(1); Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U.L260 z 30.9.2008, s.13).(1), rozporządzenia (WE) nr 1013/2006(2); | 2 |
T-W-9 | Przepisy dotyczące fakturowania usług w zakresie drogowego transportu rzeczy i osób; gestia transportowa, reguły handlowe Incoterms 2000 i 2010 oraz ich zastosowanie; | 1 |
T-W-10 | Dokumentacja w spedycji międzynarodowej | 1 |
T-W-11 | Dokumentacja stosowana i wymagana do świadczenia usług transportu drogowego, wprowadzanie procedur kontrolnych w celu zapewnienia, aby zatwierdzone dokumenty związane z każdą operacją transportową, w szczególności te, które dotyczą pojazdu, kierowcy, rzeczy i bagażu, znajdowały się zarówno w pojeździe, jak i w lokalu przedsiębiorstwa. | 2 |
T-W-12 | Zaliczenie treści wykładowych | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-03_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów spedycyjnych, w tym ich modelowania | TR_2A_W08 | T2A_W03, T2A_W04 | — | C-1 | T-A-2, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-9 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-03_U01 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu procesów spedycyjnych | TR_2A_U05 | T2A_U03, T2A_U04 | — | C-1 | T-A-2, T-W-10 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TR_2A_D1-03_U02 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań transportowych o charakterze praktycznym, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | TR_2A_U15 | T2A_U17 | InzA2_U06 | C-1 | T-W-11, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-03_K01 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie spedycji oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | TR_2A_K07 | T2A_K02, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1 | T-A-1, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-03_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów spedycyjnych, w tym ich modelowania | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-03_U01 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu procesów spedycyjnych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_2A_D1-03_U02 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań transportowych o charakterze praktycznym, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-03_K01 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie spedycji oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Wojciechowski H., Organizacja handlu zagranicznego, Poznań, 1992
- Szczepaniak T., Transport i spedycja w handlu zagranicznym, Warszawa, 2002
- Sikorski P.M., Spedycja w praktyce - Wiek XXI, Polskie Wydawnictwo Transportowe, Warszawa, 2008