Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw
Sylabus przedmiotu Maszyny cieplne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszyny cieplne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>, Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc podstaw termodynamiki i konstrukcji maszyn |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie podstaw budowy, działania i eksploatacji sprężarek oraz silników tłokowych i turbinowych stosowanych w pojazdach transportowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczne zapoznanie się z problematyką budowy i działania silników spalinowych | 1 |
T-L-2 | Doświadczalne wyznaczanie parametrów pracy poszczególnych instalacji silnika spalinowego | 6 |
T-L-3 | Wyznaczanie doświadczalne podstawowych wskażników pracy oraz wybranych charakterystyk silnika spalinowego | 5 |
T-L-4 | Praktyczne zapoznanie się z budową silników turbinowych | 2 |
T-L-5 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja i podstawy teoretyczne maszyn cieplnych. | 2 |
T-W-2 | Podstawowe procesy robocze w silnikach spalinowych | 2 |
T-W-3 | Wskaźniki pracy silników spalinowych | 2 |
T-W-4 | Charakterystyki silników stosowanych w pojazdach transportowych | 2 |
T-W-5 | Budowa konstrukcyjna silników spalinowych: elementy kadłuba, układu korbowego i układu rozrządu | 4 |
T-W-6 | Budowa i działanie instalacji silnika: zasilania paliwem, chłodzenia, smarowania, rozruchu, systemu doładowania | 4 |
T-W-7 | Wskażniki pracy oraz charakterystyki turbinowych spalinowych | 4 |
T-W-8 | Turbiny parowe i ich zastosowanie na statkch | 2 |
T-W-9 | Oddziaływanie silnika spalinowego na środowisko. Systemy oczyszczania spalin. | 4 |
T-W-10 | Sprężanie gazów oraz podstawy budowy sprężarek tłokowych i wirnikowych | 3 |
T-W-11 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 3 |
A-L-3 | Studiowanie źródeł internetowych | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Studiowanie źródeł internetowych | 5 |
A-W-4 | Przygotowania do zaliczenia | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, test z treści ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C22-1_W01 Ma wiedzę dotyczącą budowy i eksploatacji sprężarek i silników stosowanych w pojazdach transportowych, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia. | TR_1A_W07, TR_1A_W10 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C22-1_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczących maszyn cieplnych. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne w tym środowiskowe. | TR_1A_U01, TR_1A_U11, TR_1A_U13, TR_1A_U09 | T1A_U01, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05 | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C22-1_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie dotyczącym doboru i eksploatacji maszyn cieplnych w stosowanych w transporcie | TR_1A_K02, TR_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C22-1_W01 Ma wiedzę dotyczącą budowy i eksploatacji sprężarek i silników stosowanych w pojazdach transportowych, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C22-1_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczących maszyn cieplnych. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne w tym środowiskowe. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C22-1_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie dotyczącym doboru i eksploatacji maszyn cieplnych w stosowanych w transporcie | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Wajand J.A., Wajand J.T., Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa, 1993
- PiotrowskiI., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe, Trademar, Gdynia, 1996
- Zając P., Silniki pojazdów samochodowych, WKŁ, Warszawa, 2010
- Perepeczko A., Pompy, sprężarki i wentylatory Wyd. Morskie, Morskie, Gdańsk, 1976
Literatura dodatkowa
- Zając P., L.M. Kołodziejczyk, Silniki spalinowe, WSiP, Warszawa, 2001