Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Ekonomia i zarządzanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia i zarządzanie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Peryt-Stawiarska <peryt@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Peryt-Stawiarska <peryt@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość zagadnień mikro- i makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania przedsiębiorstw przemysłu chemicznego i pokrewnych w gospodarce wolnorynkowej. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zaawansowanymi metodami oceny zjawisk ekonomicznych (elementy analizy wskaźnikowej i ekonometrii). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy prawa w zakresie działalności gospodarczej. Charakterystyka podmiotów działających na rynku (spółki osobowe i kapitałowe). | 2 |
T-W-2 | Rynek kaptiałowy i finansowy. | 4 |
T-W-3 | Międzynarodowe operacje finasowe i międzynarodowe rynki finansowe. | 4 |
T-W-4 | Źródła pozyskiwania kapitału. | 2 |
T-W-5 | Efektywność gospodarowania kapitałem - elementy analizy wskaźnikowej. | 2 |
T-W-6 | Ekonometria i prognozowanie procesów ekonomicznych. | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie strategiczne. Strategie rozwoju i zarządzania przedsiębiorstwem branży chemicznej. Analiza przypadku (case study). | 6 |
T-W-8 | Odkrycia naukowe (w chemii) a innowacyjność przedsiębiorstwa. Badania i rozwój w przedsiębiorstwie. Podstawy zarządzania jakością w przedsiębiorstwie produkcyjnym. | 2 |
T-W-9 | Małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodace wolnorynkowej. Indywidualna działalność gospodarcza - zasady zakładania i funkcjonowania na rynku. Kolokwium zaliczeniowe. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz informacjami (wiedzą) podanymi na wykładzie. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie podczas analizy przypadku (case study). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A03_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu odkryć w chemii oraz ich wpływu na innowacyjność przedsiębiorstw. Student ma wiedzę o uwarunkowaniach prawnych w gospodarce rynkowej i zna zasady zakładania działalności gospodarczej. Student ma postawową wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem oraz źródeł pozyskiwania kapitału. | Ch_2A_W10, Ch_2A_W06, Ch_2A_W08 | X2A_W06, X2A_W08, X2A_W10 | InzA2_W03, InzA2_W04 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A03_U01 Student potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej działań inzynierskich w zakresie chemii. Potrafii również dokonać określić kierunki dalszego samokształcenia się i funkcjonowania w gospodarce wolnorynkowej. | Ch_2A_U04, Ch_2A_U07, Ch_2A_U11 | X2A_U04, X2A_U07 | InzA2_U04 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A03_K01 Student ma świadomość i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student rozpumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy poprzez studia literaturowe oraz potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy. | Ch_2A_K01, Ch_2A_K05, Ch_2A_K07 | X2A_K01, X2A_K05, X2A_K07 | InzA2_K02 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A03_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu odkryć w chemii oraz ich wpływu na innowacyjność przedsiębiorstw. Student ma wiedzę o uwarunkowaniach prawnych w gospodarce rynkowej i zna zasady zakładania działalności gospodarczej. Student ma postawową wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem oraz źródeł pozyskiwania kapitału. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie wiedzę podaną na wykładzie w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A03_U01 Student potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej działań inzynierskich w zakresie chemii. Potrafii również dokonać określić kierunki dalszego samokształcenia się i funkcjonowania w gospodarce wolnorynkowej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma umiejętność wykonania w stopniu dostatecznym analizy przypadku oraz praktycznego zastosowania wiedzy zdobytej na wykładzie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A03_K01 Student ma świadomość i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student rozpumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy poprzez studia literaturowe oraz potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student ma swiadomość zagadnień w kontekście społecznym w zakresie treści programowych przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Koźmiński A. K., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2002
- Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Ustawa z dnia 2 lipca 2004, O swobodzie działalności gospodarczej, Dz.u. 2004 Nr 173 poz. 1807, 2004
- Ustawa z dnia 15 września 2000, Kodeks spółek handlowych, Dz.U. 2000 nr 94 poz. 1037, 2000