Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Fizyczna chemia organiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyczna chemia organiczna | ||
Specjalność | Chemia ogólna i analityka chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Soroka <Jacek.Soroka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Gąsiorowska <Monika.Jedras@zut.edu.pl>, Marta Sawicka <Marta.Sawicka@zut.edu.pl>, Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z dziedziny chemii, w tym podstawowej i organicznej |
W-2 | Posiadanie wiedzy z dziedziny chemii fizycznej |
W-3 | Umiejetność przeprowadzenia obliczeń chemicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest poznanie rodzajów i mechanizmów reakcji chemicznych oraz wiedza na temat efektów energetycznych i termicznych im towarzyszących |
C-2 | Zdobycie wiedzy na temat wpływu budowy reagentów oraz warunków prowadzenia reakcji na jej kierunek i przebiegi |
C-3 | Nabycie umiejętności doboru warunków prowadzenia reakcji chemicznych oraz jej planowania biorąc pod uwagę budowę i reaktywność reagenta oraz wpływ otoczenia |
C-4 | Zdobycie świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy i śledzenia najnowszych doniesień z dziedziny fizycznej chemii organicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przebieg reakcji chemicznej. Teoria stanu przejściowego. Droga reakcji. Energetyka reakcji – procesy endo/egzo-termiczne i endo/egzo-ergiczne. | 5 |
T-W-2 | Wpływ otoczenia na przebieg reakcji, efekty solwatacyjne (rozpuszczalnikowe), efekty solne. Polarność rozpuszczalników jedno- i wieloskładnikowych. Skale polarności. Skale kwasowości. | 5 |
T-W-3 | Reakcje substytucji, reakcje o mechanizmie rozmytym, reakcje indukowane termicznie i fotochemicznie. Badanie mechanizmów reakcji w roztworach. | 10 |
T-W-4 | Wpływ budowy na reaktywność, efekty podstawnikowe, stałe podstawnikowe. Zależności entropowo-entalpowe. Oddziaływania mikrofal z materią, reakcje związków organicznych w polu mikrofalowym. | 8 |
T-W-5 | Elementy chemii korelacyjnej. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie sie do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połaczony z prezentacja multimedialna |
M-2 | wyjaśnienie omawianych w trakcie wykładów problemów |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: egzamin w formie ustnej z oceną końcową |
S-2 | Ocena podsumowująca: obserwacja zaangażowania studenta w rozwiązanie problemu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-07_W01 Ma wiedzę na temat rodzajów oraz przebiegu reakcji chemicznej jej drogi oraz energetyki. Zna wpływ warunków zewnętrznych na na przebieg reakcji, w tym efekty solwatacyjne (rozpuszczalnikowe), efekty solne, polarność rozpuszczalników, kwasowość roztworów. Ma wiedzę na temat wpływu budowy organicznego związku chemicznego na kierunek i przebieg reakcji chemicznych oraz jego reaktywność | Ch_2A_W01, Ch_2A_W05, Ch_2A_W12 | X2A_W01, X2A_W05 | InzA2_W02 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-07_U01 Ma umiejętność wyboru, odpowiednich do przeprowadzenia danej reakcji chemicznej warunków, potrafi ją zaplanować biorąc pod uwagę budowę organicznego związku chemicznego oraz warunki zewnętrzne. Ma umiejętność przewidzenia reaktywności związku ze względu na jego budowę oraz energetykę | Ch_2A_U01, Ch_2A_U02 | X2A_U01, X2A_U02 | InzA2_U01, InzA2_U02 | C-3 | T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-07_K01 Ma zdolność stosowania zdobytej w trakcie kursu wiedzy z dziedziny fizycznej chemii organicznej, okazywaną w pracy lub nauce. | Ch_2A_K01, Ch_2A_K06 | X2A_K01, X2A_K06 | InzA2_K01 | C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-07_W01 Ma wiedzę na temat rodzajów oraz przebiegu reakcji chemicznej jej drogi oraz energetyki. Zna wpływ warunków zewnętrznych na na przebieg reakcji, w tym efekty solwatacyjne (rozpuszczalnikowe), efekty solne, polarność rozpuszczalników, kwasowość roztworów. Ma wiedzę na temat wpływu budowy organicznego związku chemicznego na kierunek i przebieg reakcji chemicznych oraz jego reaktywność | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie i zna niektóre z zagadnień fizycznej chemii organicznej, zna rodzaje reakcji chemicznych i czynniki determinujące jej przebieg | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-07_U01 Ma umiejętność wyboru, odpowiednich do przeprowadzenia danej reakcji chemicznej warunków, potrafi ją zaplanować biorąc pod uwagę budowę organicznego związku chemicznego oraz warunki zewnętrzne. Ma umiejętność przewidzenia reaktywności związku ze względu na jego budowę oraz energetykę | 2,0 | |
3,0 | Student planuje eksperyment biorąc pod uwagę zaledwie kilka omawianych w trakcie wykładów czynników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-07_K01 Ma zdolność stosowania zdobytej w trakcie kursu wiedzy z dziedziny fizycznej chemii organicznej, okazywaną w pracy lub nauce. | 2,0 | |
3,0 | stosuje wiedzę zdobytą w trakcie kursu z dziedziny fizycznej chemii organicznej w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Richard Arnold, Yardley Jones, Fizyczna chemia organiczna: mechanizmy reakcji organicznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1988
- Louis P. Hammett, Fizyczna chemia organiczna: szybkości równowagi i mechanizmy reakcji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1976
- Jack Sylvester Hine, Fizyczna chemia organiczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1962
Literatura dodatkowa
- Achmatowicz, Osman, Glosariusz terminów stosowanych w fizycznej chemii organicznej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydaw. PAN, Wrocław, 1983