Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu BHP:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | BHP | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student poznaje przepisy prawne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w krajach Unii Europejskiej |
C-2 | Student zdobywa informacje związane z czynnikami zagrożeń w środowisku pracy oraz metodami likwidacji lub ograniczenia zagrożeń |
C-3 | Student zapoznaj się z wymaganiami dotyczącymi prawidłowej organizacji pracy oraz przygotowania stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami BHP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przepisy prawne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy | 2 |
T-W-2 | Normowanie dopuszczalnych poziomów narażenia zawodowego | 2 |
T-W-3 | Czynniki zagrożeń w środowisku pracy | 2 |
T-W-4 | Zagrożenia spowodowane przez czynniki fizyczne w środowisku pracy (mikroklimat, hałas, wibracje, pole elektromagnetyczne) | 2 |
T-W-5 | Zagrożenia spowodowane przez czynniki chemiczne | 2 |
T-W-6 | Ocena ryzyka zawodowego | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy | 2 |
T-W-8 | Wymagania bezpieczenstwa i higieny pracy oraz ergonomii dla maszyn i innych urządzeń technicznych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Praca własna. Przygotowanie do kolokwium | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca-wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_A10_W016 1. Student potrafi właściwie zinterpretować przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy; 2. Student jest w stanie zidentyfikować zagrożenia występujące w środowisku pracy; 3. Przy projektowaniu stanowiska pracy student potrafi zaproponować rozwiązania techniczno-organizacyjne zgodne z przepisami BHP | ICHP_1A_W16 | T1A_W08 | InzA_W03 | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_A10_U12 1. Student umie wykorzystać przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy 2. Student potrafi rozpoznać zagrożenia występujące w środowisku pracy; 3. Student potrafi zaprojektować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy; | ICHP_1A_U12 | T1A_U11 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_A10_K02 Student ma świadomosc ważnosci i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalnosci inżynierskiej, Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy | ICHP_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_A10_W016 1. Student potrafi właściwie zinterpretować przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy; 2. Student jest w stanie zidentyfikować zagrożenia występujące w środowisku pracy; 3. Przy projektowaniu stanowiska pracy student potrafi zaproponować rozwiązania techniczno-organizacyjne zgodne z przepisami BHP | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student opanował wiekszość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym | |
4,5 | Student opanował całą wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu | |
5,0 | Student opanował całą wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją własciwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_A10_U12 1. Student umie wykorzystać przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy 2. Student potrafi rozpoznać zagrożenia występujące w środowisku pracy; 3. Student potrafi zaprojektować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy; | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać żadnego przepisu podanego na wykładzie |
3,0 | Student potrafi wykorzystać podstawowe przepisy podane na wykładzie | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać podstawowe przepisy podane na wykładzie i w skrócie uzasadnić ich zastosowanie | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie przepisy podane na wykładzie i w skrócie uzasadnić ich zastosowanie | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie przepisy podane na wykładzie i wystarczająco uzasadnić ich zastosowanie | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie przepisy podane na wykładzie. i potrafi merytorycznie uzasadnić ich zastosowanie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_A10_K02 Student ma świadomosc ważnosci i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalnosci inżynierskiej, Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy | 2,0 | Student nie zdaje sobie sprawy z zagrozeń zwiąazanych ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych. Nie rozumie podstawowych regulacji prawnych dotyczących bezpieczeństwa ani konieczności przestrzegania podstawowych zasad BHP |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych. W stopniu dostatecznym potrafi stosować podstawowe regulacje prawne i rozumie konieczność przestrzegania zasad BHP | |
3,5 | Student w znacznym stopniu rozumie zagrożenia zwiazane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych.W stopniu dość dobrym potrafi stosować podstawowe regulacje prawne i przestrzegać zasad BHP | |
4,0 | Student ma pełną swiadomość zagrozeń zwiazanych ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych. Potrafi dobrze stosować podstawowe regulacje prawne. Rozumie konieczność przestrzegania zasad BHP | |
4,5 | Student ma pełną swiadomość zagrozeń związanych ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych. Potrafi dobrze stosować podstawowe regulacje prawne. Rozumie konieczność ścisłego przestrzegania zasad BHP. Zna skutki decyzji podejmowanych w działalnosci inżynierskiej, | |
5,0 | Student ma pełną swiadomość zagrozeń zwiazanych ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych. Potrafi dobrze stosować podstawowe regulacje prawne. Rozumie koniecznosc ścisłego przestrzegania zasad BHP. Zna skutki decyzji podejmowanych w działalnosci inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. |
Literatura podstawowa
- Markowski A., Zapobieganie stratom w Przemyśle cz. II, Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy., Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 1999
- Koradecka D., Bezpieczeństwo i ergonomia, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1998
- Marian Ryng, Bezpieczenstwo techniczne w przemysle chemicznym, , poradnik, Warszawa, 1985
Literatura dodatkowa
- Karczewski J. T, System komputerowej analizy wypadków przy pracy ISA-PL, centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1993