Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Termodynamika procesowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Termodynamika procesowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość matematyki i fizyki na poziomie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z dziedziny termodynamiki procesowej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań z zakresu termodynamiki procesowej. |
C-3 | Ukształtowanie otwartej postawy na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu termodynamiki procesowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie własności fizycznych płynów. Obliczanie równowagi absorpcyjnej ciecz-gaz oraz destylacyjnej ciecz-para. Obliczanie równowagi adsorpcyjnej oraz ekstrakcyjnej. Równowaga krystalizacji. | 7 |
T-A-2 | Pierwsze zaliczenie pisemne. | 1 |
T-A-3 | Obliczanie równowagowego stopnia przemiany chemicznej. Analiza termodynamiczna układów przepływowych. Zastosowanie równań bilansu masy i energii. Formułowanie modeli matematycznych wybranych układów przepływowych. | 6 |
T-A-4 | Drugie zaliczenie pisemne. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Termodynamiczne właściwości płynów | 3 |
T-L-2 | Przemiany termodynamiczne | 3 |
T-L-3 | Równowagi fazowe w układach z fazą stałą | 6 |
T-L-4 | Bilanse energetyczne przemian chemicznych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady termodynamiki dla układow przepływowych: ogólny bilans masy, praca w układzie otwartym, bilans energii, bilans entropii. | 10 |
T-W-2 | Termodynamiczne własności płynów: rownania stanu, zasada stanów odpowiadających sobie, gęstość, ciepło molowe, entalpia i entropia płynow rzeczywistych, aktywność ciśnieniowa, prężność pary nasyconej, ciepło parowania. | 8 |
T-W-3 | Równowaga fazowa ciecz-gaz: rownowaga absorpcyjna, rownowaga destylacyjna doskonała i rzeczywista. | 5 |
T-W-4 | Klasyfikacja roztworów rzeczywistych, funkcje mieszania i nadmiaru. Obliczanie izobary i izotermy rownowagi rzeczywistej ciecz-gaz, współczynniki aktywności, modele równowagi dwuskładnikowej. | 5 |
T-W-5 | Rownowaga adsorpcyjna i suszarnicza. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-A-3 | zaliczenie pisemne | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie sprawozdań | 5 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
A-L-5 | zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 10 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-5 | Egzamin pisemny | 2 |
A-W-6 | Egzamin ustny | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny i ustny |
S-2 | Ocena formująca: Pierwsze zaliczenie pisemne ćwiczeń przedmiotowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Drugie zaliczenie pisemne ćwiczeń przedmiotowych. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań laboratoryjnych |
S-5 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-6 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C16_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia z dziedziny termodynamiki procesowej. | ICHP_1A_W10 | T1A_W03, T1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C16_U01 Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu termodynamiki procesowej | ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U05, ICHP_1A_U10 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U09 | — | C-2 | T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C16_K01 Student jest otwarty na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu termodynamiki procesowej | ICHP_1A_K04, ICHP_1A_K03, ICHP_1A_K07 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07 | InzA_K02 | C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1 | M-3 | S-4, S-5, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C16_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia z dziedziny termodynamiki procesowej. | 2,0 | nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
3,0 | student jest w stanie definiować podstawowe zagadnienia termodynamiki procesowej | |
3,5 | student jest w stanie scharakteryzować główne zagadnienia termodynamiki procesowej | |
4,0 | student jest w stanie tłumaczyc główne zagadnienia termodynamiki procesowej | |
4,5 | student jest w stanie zidentyfikować większość zagadnień termodynamiki procesowej | |
5,0 | student jest w stanie zidentyfikować wszystkie zagadnienia termodynamiki procesowej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C16_U01 Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu termodynamiki procesowej | 2,0 | Student nie spełnia kryterów na ocenę 3,0. |
3,0 | Student rozwiązuje proste zadania z zakresu termodynamiki procesowej. | |
3,5 | Student rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności z zakresu termodynamiki procesowej . | |
4,0 | Student rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności z zakresu termodynamiki procesowej, poprawnie analizując wyniki obliczeń. | |
4,5 | Student rozwiązuje złożone zadania z zakresu termodynamiki procesowej, poprawnie analizując wyniki obliczeń. | |
5,0 | Student rozwiązuje złożone zadania z zakresu termodynamiki procesowej, dobierając właściwą metodę i poprawnie analizując wyniki obliczeń. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C16_K01 Student jest otwarty na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu termodynamiki procesowej | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawową samodzieność i kreatywność w rozwiązywaniu prostych problemów z dziedziny termodynamiki procesowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. Pohorecki, S. Wroński, Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
- S. Michałowski, K. Wańkowicz, Termodynamika procesowa, WNT, Warszawa, 1993
- W. Figiel, B. Tal-Figiel, Termodynamika procesowa, Wydawnictwo PK, Kraków, 2004
Literatura dodatkowa
- B.G. Kyle, Chemical and Process Thermodynamics, Prentice-Hall International, Boston, 1999
- M.D. Koretsky, Engineering and Chemical Thermodynamics, John Wiley & Sons, Hoboken, NJ, 2004