Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa
Sylabus przedmiotu Metody rozdziału bioproduktów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody rozdziału bioproduktów | ||
Specjalność | Inżynieria bioprocesowa | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Bioprocesy i aparaty |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami inżynierii strumienia wylotowego |
C-2 | Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń w zakresie inżynierii strumienia wylotowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody wydzielania komórek z zawiesiny pofermentacyjnej | 2 |
T-A-2 | Metody rozdzielania i oczyszczania bioproduktów | 2 |
T-A-3 | Metody precypitacyjne | 2 |
T-A-4 | Metody membranowe | 2 |
T-A-5 | Metody sorpcyjne | 2 |
T-A-6 | Metody ekstrakcyjne | 2 |
T-A-7 | Metody elektroseparacyjne | 2 |
T-A-8 | Kolokwium | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Inżynieria strumienia wylotowego. Procesy wydzielania i oczyszczania | 2 |
T-W-2 | Wydzielanie biomasy. Sedymentacja. Filtracja. Mikrofiltracja. Wirowanie. | 3 |
T-W-3 | Niszczenie błon komórkowych. Metody mechaniczne. Metody ultradźwiękowe. Metody termiczne. Metoda szoku termicznego. Metody enzymatyczne. Wstepne rozdzielanie | 3 |
T-W-4 | Oczyszczanie produktu. Krystalizacja. Precypitacja. Koagulacja. Flokulacja. | 4 |
T-W-5 | Ultrafiltracja. Odwrócona osmoza. Perwaporacja | 3 |
T-W-6 | Adsorpcja. Wymiana jonowa. Chromatografia preparatywna | 3 |
T-W-7 | Ekstrakcja ciecz-ciecz. Ekstrakcja nadkrytyczna. | 3 |
T-W-8 | Elektrodializa. Elektroforeza | 2 |
T-W-9 | Suszenie. Granulacja. Liofilizacja | 3 |
T-W-10 | Przykłady rozwiązań procesowych w wybranych ciągach biotechnologicznych | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestniczenie studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | praca własna studenta nad przyswojeniem materiału objętego treściami programowaymi oraz przygotowanie się do kolokwium | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo studenta w wykładach | 30 |
A-W-2 | praca własna studenta nad przyswojeniem materiału objętego treściami programowymi i przygotowanie do egzaminu | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia przedmiotowe: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-07_W05 student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów | ICHP_2A_W05 | T2A_W03 | InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
ICHP_2A_C02-07_W09 student ma pogłębioną wiedzę na temat metod stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu metod rozdziału bioproduktów | ICHP_2A_W09 | T2A_W07 | InzA2_W02 | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-07_U17 student potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego w obszarze inżynierii bioprocesowej, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | ICHP_2A_U17 | T2A_U17 | InzA2_U06 | C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-07_K02 student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej | ICHP_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-A-4, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-07_W05 student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów | 2,0 | student nie ma wiedzy obejmującej operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów |
3,0 | student jest w stanie objaśnić w podstawowym stopniu operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów | |
3,5 | student jest w stanie objaśnić w więcej niż podstawowym stopniu operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów | |
4,0 | student jest w stanie obszernie objaśnić operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów | |
4,5 | student jest w stanie wyczerpująco objaśnić operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów | |
5,0 | student jest w stanie bardzo wyczerpująco objaśnić operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów | |
ICHP_2A_C02-07_W09 student ma pogłębioną wiedzę na temat metod stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu metod rozdziału bioproduktów | 2,0 | student nie ma wiedzy na temat metod stosowanych do rozdziału bioproduktów |
3,0 | student jest w stanie scharakteryzować podstawowe metody stosowane do rozdziału bioproduktów | |
3,5 | student jest w stanie scharakteryzować podstawowe metody stosowane do rozdziału bioproduktów i wybrać spośród nich odpowiednią do danego zadania inżynierskiego | |
4,0 | student jest w stanie scharakteryzować różne metody stosowane do rozdziału bioproduktów i wybrać spośród nich odpowiednią do danego zadania inżynierskiego | |
4,5 | student jest w stanie scharakteryzować wiele różnych metod stosowanych do rozdziału bioproduktów i zaproponować właściwą metodę do danego zadania inżynierskiego | |
5,0 | student jest w stanie scharakteryzować wiele różnych metod stosowanych do rozdziału bioproduktów, zaproponować właściwą metodę do danego zadania inżynierskiego i uzasadnić wybór tej metody |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-07_U17 student potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego w obszarze inżynierii bioprocesowej, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | 2,0 | student nie potrafi analizować zadań inżynierskich specyficznych dla inżynierii strumienia wylotowego |
3,0 | student potrafi analizować podstawowe zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego | |
3,5 | student potrafi analizować podstawowe zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego i potrafi oceniać ich aspekty pozatechniczne | |
4,0 | student potrafi analizować różne zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego i potrafi oceniać ich aspekty pozatechniczne | |
4,5 | student potrafi analizować różne zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego i potrafi wyczerpująco oceniać ich aspekty pozatechniczne | |
5,0 | student potrafi analizować wiele różnych zadań inżynierskich specyficznych dla inżynierii strumienia wylotowego i potrafi wyczerpująco oceniać ich aspekty pozatechniczne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-07_K02 student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej | 2,0 | student nie rozumie ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej |
3,0 | student rozumie ważność podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej | |
3,5 | student rozumie ważność wielu podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej | |
4,0 | student rozumie ważność różnych, nie tylko podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej | |
4,5 | student rozumie ważność wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej | |
5,0 | student rozumie ważność wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz wykazuje aktywną postawę w proponowaniu rozwiązań przyjaznych środowisku |
Literatura podstawowa
- Ledakowicz S., Inżynieria biochemiczna, WNT, Warszawa, 2011
- Praca zbiorowa pod red., Lydersen B.K., D'Elia N.A., Nelson K.M., Bioprocess engineering. Systems, equipment and facilities, John Wiley & Sons Inc, 1994
- Shuler M.L., Kargi F., Bioprocess engineering. Basic concept, Prentice Hall, 1992
- Scragg A.H., Biotechnology for engineers, Ellis Horwood Ltd, Chichester, 1988
- Prave P., Faust U., Sittig W., Sukatsch D.A., Fundamentals of biotechnology, VCH, Weinheim, 1987
Literatura dodatkowa
- Aiba S., Humphrey E., Millis N.F., Inżynieria biochemiczna, WNT, Warszawa, 1970