Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
Sylabus przedmiotu Normy prawne eksploatacji systemów produkcyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Normy prawne eksploatacji systemów produkcyjnych | ||
Specjalność | Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Systemy dobrych praktyk wytwarzania (GMP) |
W-2 | Prawo normalizacyjne i patentowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student w ramach zajęć zdobędzie wiedzę w zakresie tworzenia, obiegu, interpretacji oraz omówienia norm wykorzystywanych w przedsiębiorstwach w celu usprawnienia i standaryzowania eksploatacji systemów produkcyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Normy (podstawowe definicje, polskie normy, Polski Komitet Normalizacyjny - PKN, działalność normalizacyjna, stosowanie norm, przepisy karne). Normy i działalność normalizacyjna krajowa, regionalna i międzynarodowa (cele i zadania normalizacji, funkcje normalizacji, poziomy i organizacje normalizacyjne, zasady opracowywania norm, zmiany w strukturze norm, Międzynarodowa Klasyfikacja Norm - ICS). Badania i Certyfikacja (podstawowe definicje, Polskie Centrum Badań i Certyfikacji - PCBC, zakres certyfikacji, działalność jednostek certyfikujących, sankcje ekonomiczne). Omówienie norm wykorzystywanych w przedsiębiorstwach (zakres normy, wymagania dotyczące zarządzania, system zarządzania, nadzór nad dokumentami, obsługa klienta, skargi, doskonalenie, audit, personel, walidacja metod, przedstawianie wyników, opinie i interpretacje, elektroniczne przekazywanie wyników, formularze sprawozdań i świadectw wzorcowań). | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta (studiowanie zalecanej literatury, przygotowanie do zaliczenia) | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład (metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie; metody problemowe: dyskusja dydaktyczna; metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena uzyskana w oparciu o zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-03_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględniać pozatechniczne wpływy działalności inżynierskiej. Student posiada podstawowa wiedzę dotyczącą norm. | ICHP_2A_W10, ICHP_2A_W12 | T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11 | InzA2_W03, InzA2_W04 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-03_U01 Student w ramach zajęć nabędzie umiejętność pozyskiwania i oceny informacji oraz jej przetwarzania. Pozna podejście uwzględniające aspekty pozatechniczne oraz odpowiednią terminologię. | ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U10 | T2A_U01, T2A_U10 | InzA2_U03 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-03_K01 Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz inspiruje i pomaga innym w dążeniu do doskonalenia zawodowego. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny. | ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K02, ICHP_2A_K06 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K06 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-03_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględniać pozatechniczne wpływy działalności inżynierskiej. Student posiada podstawowa wiedzę dotyczącą norm. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy o roli norm i systemów produkcyjnych. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę o roli norm i systemów produkcyjnych. | |
3,5 | Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę z elementami norm prawnych i w niewielkim stopniu zauważa jego wpływ na gospodarkę i życie codzienne. | |
4,0 | Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z elementami norm prawnych, zauważa jego wpływ na gospodarkę i życie codzienne. | |
4,5 | Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z elementami norm prawnych, odpowiednio zauważa jego wpływ na gospodarkę i życie codzienne. Informacje zawartą w normach i przepisach wykorzystuje w działalności inżynierskiej. | |
5,0 | Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z elementami norm prawnych i patentowego w dobrym stopniu zauważa jego wpływ na gospodarkę i życie codzienne. Informacje zawartą w normach traktuje jako wyznacznik rozwoju techniki. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-03_U01 Student w ramach zajęć nabędzie umiejętność pozyskiwania i oceny informacji oraz jej przetwarzania. Pozna podejście uwzględniające aspekty pozatechniczne oraz odpowiednią terminologię. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności w interpretacji norm oraz prawie z tym związanym. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności w interpretacji norm oraz prawie z tym związanym. | |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności w interpretacji norm oraz prawie z tym związanym w ograniczonym stopniu potrafi pozyskiwać informacje zawarte w normach. | |
4,0 | Student posiada rozszerzoną umiejętność w interpretacji norm oraz prawie z tym związanym w dobrym stopniu potrafi pozyskiwać informacje zawarte w normach. | |
4,5 | Student posiada rozszerzoną umiejętność w interpretacji norm i prawie z tym związanym w dobrym stopniu potrafi pozyskiwać informacje w nich zawarte. Potrafi formułować opinie w oparciu o uzyskane informacje oraz literaturę przedmiotu. | |
5,0 | Student posiada pełną umiejętność interpretacji. Świadomie podejmuje działania najlepsze pod względem prawnym i ekonomicznym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-03_K01 Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz inspiruje i pomaga innym w dążeniu do doskonalenia zawodowego. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny. | 2,0 | Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0. |
3,0 | Student potrafi wyłącznie odtwórczo rozwiązywać problem inżynierski. | |
3,5 | Student wykazuje niewielką kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego. | |
4,0 | Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego. | |
4,5 | Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego szukając lepszych rozwiązań. | |
5,0 | Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego szukając lepszych rozwiązań. Potrafi działać w sposób kreatywny i ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. |
Literatura podstawowa
- Leśmian – Kordas R., Drzewieniecka B., Normalizacja w Polsce, WSM, Szczecin, 2000
- Lewczuk W., Wprowadzenie i stosowanie norm, PKNiM, Warszawa, 1978
- Parasiewicz B., Wybrane zagadnienia typizacji i unifikacji, PKNiM, 1978
- Świeć A., Elastyczne systemy produkcyjne: technologiczno-organizacyjne aspekty projektowania i eksploatacji, PL, Lublin, 2001