Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)

Sylabus przedmiotu Wykład monograficzny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykład monograficzny
Specjalność Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu chemii nieorganicvznej, organicznej, fizycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja. Ukształtowanie umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy technologicznej w zarządzaniu procesem technologicznym, w eksploatacji ciągów technologicznych i systemów produkcyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zasady tworzenia koncepcji technologicznej systemu produkcyjnego.6
T-W-2Produkcja chlorku winylu przez chlorowanie etylenu do 1,2-dichloroetanu, oksychlorowanie etylenu z wykorzystaniem chlorowodoru ze spalania odpadowych chloropochodnych organicznych.10
T-W-3Eksploatacja wytwórni epichlorohydryny metoda chlorową i metodą glicerynową.8
T-W-4Eksploatacja nowoczesnej wytwórni spalania odpadów komunalnych lub przemysłowych.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.25
A-W-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot.3
A-W-4Zaliczenie.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studentów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-13_W01
Student posiądzie wiedzę w zakresie tworzenia koncepcji technologicznej procesu produkcyjnego. Będzie w stanie opisać, scharakteryzować wybrane systemy produkcyjne w zakresie chlorowania i oksychlorowania etylenu, zagospodarowania chlorowodoru ze spalania odpadowych chloropochodnych organicznych, produkcji epichlorohydryny, spalania odpadów przemysłowych i komunalnych.
ICHP_2A_W09T2A_W07InzA2_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-13_U01
Student potrafi analizować, opisać i scharakteryzować przebieg wybranych systemów produkcyjnych z zakresu chlorowania, produkcji epichlorohydryny, spalania odpadów przemysłowych i komunalnych. Potrafi wprowadzać zmiany podczas eksploatacji wybranych systemów produkcyjnych w celu poprawy efektywności pracy.
ICHP_2A_U16T2A_U16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-13_K01
Student nabędzie aktywnej postawy wobec poznanych systemów produkcyjnych, pozna potrzebę postawy kreatywnej w związku z zarządzaniem wybranymi technologiami. Nabędzie zrozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
ICHP_2A_K04T2A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-13_W01
Student posiądzie wiedzę w zakresie tworzenia koncepcji technologicznej procesu produkcyjnego. Będzie w stanie opisać, scharakteryzować wybrane systemy produkcyjne w zakresie chlorowania i oksychlorowania etylenu, zagospodarowania chlorowodoru ze spalania odpadowych chloropochodnych organicznych, produkcji epichlorohydryny, spalania odpadów przemysłowych i komunalnych.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat opracowywania koncepcji technologicznej i etapów rozwoju systemuprodukcyjnego.
3,0Potrafi przedstawić zasady produkcji chlorku winylu w kompleksowej technologii obejmującej chlorowanie etylenu, oksychlorowanie, pirolizę dichloroetanu i spalanie odpadów.
3,5Potrafi przedstawić i scharakteryzować produkcję chlorku winylu według kompleksowej technologii obejmującej chlorowanie etylenu, oksychlorowanie, pirolizę dichloroetanu i spalanie odpadów.
4,0Potrafi przedstawić i scharakteryzować produkcję chlorku winylu według kompleksowej technologii obejmującej chlorowanie etylenu, oksychlorowanie, pirolizę dichloroetanu i spalanie odpadów. Posiada wiedzę o sposobach prowadzenia procesów produkcji epichlorohydryny.
4,5Potrafi przedstawić i scharakteryzować produkcję chlorku winylu według kompleksowej technologii obejmującej chlorowanie etylenu, oksychlorowanie, pirolizę dichloroetanu i spalanie odpadów. Posiada wiedzę o eksploatacji wytwórni epichlorohydryny i stosowanych rozwiązaniach alternatywnych.
5,0Potrafi przedstawić i scharakteryzować produkcję chlorku winylu według kompleksowej technologii obejmującej chlorowanie etylenu, oksychlorowanie, pirolizę dichloroetanu i spalanie odpadów. Posiada wiedzę o eksploatacji wytwórni epichlorohydryny, rozwiązaniach alternatywnych i eksploatacji nowoczesnych instalacji spalania odpadów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-13_U01
Student potrafi analizować, opisać i scharakteryzować przebieg wybranych systemów produkcyjnych z zakresu chlorowania, produkcji epichlorohydryny, spalania odpadów przemysłowych i komunalnych. Potrafi wprowadzać zmiany podczas eksploatacji wybranych systemów produkcyjnych w celu poprawy efektywności pracy.
2,0Student nie umie przedstawić, analizować zasad tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego.
3,0Student umie przedstawić, analizować zasady tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego.
3,5Student umie przedstawić, analizować zasady tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego, umie przedstawić i ocenić eksploatację różnych systemów produkcji chlorku winylu.
4,0Student umie przedstawić, analizować zasady tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego, umie przedstawić i ocenić eksploatację różnych systemów produkcji chlorku winylu i epichlorohydryny.
4,5Student umie przedstawić, analizować zasady tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego, umie przedstawić i ocenić eksploatację różnych systemów produkcji dichloroetanu, chlorku winylu i epichlorohydryny.
5,0Student umie przedstawić, analizować zasady tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego, umie przedstawić i ocenić eksploatację różnych systemów produkcji dichloroetanu, chlorku winylu i epichlorohydryny, systemów spalania odpadów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-13_K01
Student nabędzie aktywnej postawy wobec poznanych systemów produkcyjnych, pozna potrzebę postawy kreatywnej w związku z zarządzaniem wybranymi technologiami. Nabędzie zrozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
2,0
3,0Potrafi wyjasnić znaczenie przestrzegania parametrów procesu technologicznego dla prawidłowej pracy instalacji przemysłowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J.Molenda, E.Grzywa, Technologia podstawowych syntez chemicznych t.1, WNT, Warszawa, 2001, trzecie
  2. E.Grzywa, J.Molenda, Technologia podstawowych syntez chemicznych t.2, WNT, Warszawa, 1996, drugie
  3. R.Bogoczek, M.Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1992, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. S.Bretsznajder, Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973, pierwsze
  2. E.Milchert, Technologie produkcji chloropochodnych organicznych, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, pierwsze
  3. E.Bortel, H.Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1997, pierwsze

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady tworzenia koncepcji technologicznej systemu produkcyjnego.6
T-W-2Produkcja chlorku winylu przez chlorowanie etylenu do 1,2-dichloroetanu, oksychlorowanie etylenu z wykorzystaniem chlorowodoru ze spalania odpadowych chloropochodnych organicznych.10
T-W-3Eksploatacja wytwórni epichlorohydryny metoda chlorową i metodą glicerynową.8
T-W-4Eksploatacja nowoczesnej wytwórni spalania odpadów komunalnych lub przemysłowych.6
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.25
A-W-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot.3
A-W-4Zaliczenie.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-13_W01Student posiądzie wiedzę w zakresie tworzenia koncepcji technologicznej procesu produkcyjnego. Będzie w stanie opisać, scharakteryzować wybrane systemy produkcyjne w zakresie chlorowania i oksychlorowania etylenu, zagospodarowania chlorowodoru ze spalania odpadowych chloropochodnych organicznych, produkcji epichlorohydryny, spalania odpadów przemysłowych i komunalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja. Ukształtowanie umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy technologicznej w zarządzaniu procesem technologicznym, w eksploatacji ciągów technologicznych i systemów produkcyjnych.
Treści programoweT-W-1Zasady tworzenia koncepcji technologicznej systemu produkcyjnego.
T-W-2Produkcja chlorku winylu przez chlorowanie etylenu do 1,2-dichloroetanu, oksychlorowanie etylenu z wykorzystaniem chlorowodoru ze spalania odpadowych chloropochodnych organicznych.
T-W-3Eksploatacja wytwórni epichlorohydryny metoda chlorową i metodą glicerynową.
T-W-4Eksploatacja nowoczesnej wytwórni spalania odpadów komunalnych lub przemysłowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studentów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat opracowywania koncepcji technologicznej i etapów rozwoju systemuprodukcyjnego.
3,0Potrafi przedstawić zasady produkcji chlorku winylu w kompleksowej technologii obejmującej chlorowanie etylenu, oksychlorowanie, pirolizę dichloroetanu i spalanie odpadów.
3,5Potrafi przedstawić i scharakteryzować produkcję chlorku winylu według kompleksowej technologii obejmującej chlorowanie etylenu, oksychlorowanie, pirolizę dichloroetanu i spalanie odpadów.
4,0Potrafi przedstawić i scharakteryzować produkcję chlorku winylu według kompleksowej technologii obejmującej chlorowanie etylenu, oksychlorowanie, pirolizę dichloroetanu i spalanie odpadów. Posiada wiedzę o sposobach prowadzenia procesów produkcji epichlorohydryny.
4,5Potrafi przedstawić i scharakteryzować produkcję chlorku winylu według kompleksowej technologii obejmującej chlorowanie etylenu, oksychlorowanie, pirolizę dichloroetanu i spalanie odpadów. Posiada wiedzę o eksploatacji wytwórni epichlorohydryny i stosowanych rozwiązaniach alternatywnych.
5,0Potrafi przedstawić i scharakteryzować produkcję chlorku winylu według kompleksowej technologii obejmującej chlorowanie etylenu, oksychlorowanie, pirolizę dichloroetanu i spalanie odpadów. Posiada wiedzę o eksploatacji wytwórni epichlorohydryny, rozwiązaniach alternatywnych i eksploatacji nowoczesnych instalacji spalania odpadów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-13_U01Student potrafi analizować, opisać i scharakteryzować przebieg wybranych systemów produkcyjnych z zakresu chlorowania, produkcji epichlorohydryny, spalania odpadów przemysłowych i komunalnych. Potrafi wprowadzać zmiany podczas eksploatacji wybranych systemów produkcyjnych w celu poprawy efektywności pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U16potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne i zaproponować ich ulepszenia techniczne i usprawnienia procesowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja. Ukształtowanie umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy technologicznej w zarządzaniu procesem technologicznym, w eksploatacji ciągów technologicznych i systemów produkcyjnych.
Treści programoweT-W-1Zasady tworzenia koncepcji technologicznej systemu produkcyjnego.
T-W-2Produkcja chlorku winylu przez chlorowanie etylenu do 1,2-dichloroetanu, oksychlorowanie etylenu z wykorzystaniem chlorowodoru ze spalania odpadowych chloropochodnych organicznych.
T-W-3Eksploatacja wytwórni epichlorohydryny metoda chlorową i metodą glicerynową.
T-W-4Eksploatacja nowoczesnej wytwórni spalania odpadów komunalnych lub przemysłowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studentów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie przedstawić, analizować zasad tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego.
3,0Student umie przedstawić, analizować zasady tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego.
3,5Student umie przedstawić, analizować zasady tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego, umie przedstawić i ocenić eksploatację różnych systemów produkcji chlorku winylu.
4,0Student umie przedstawić, analizować zasady tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego, umie przedstawić i ocenić eksploatację różnych systemów produkcji chlorku winylu i epichlorohydryny.
4,5Student umie przedstawić, analizować zasady tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego, umie przedstawić i ocenić eksploatację różnych systemów produkcji dichloroetanu, chlorku winylu i epichlorohydryny.
5,0Student umie przedstawić, analizować zasady tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego, umie przedstawić i ocenić eksploatację różnych systemów produkcji dichloroetanu, chlorku winylu i epichlorohydryny, systemów spalania odpadów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-13_K01Student nabędzie aktywnej postawy wobec poznanych systemów produkcyjnych, pozna potrzebę postawy kreatywnej w związku z zarządzaniem wybranymi technologiami. Nabędzie zrozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja. Ukształtowanie umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy technologicznej w zarządzaniu procesem technologicznym, w eksploatacji ciągów technologicznych i systemów produkcyjnych.
Treści programoweT-W-1Zasady tworzenia koncepcji technologicznej systemu produkcyjnego.
T-W-2Produkcja chlorku winylu przez chlorowanie etylenu do 1,2-dichloroetanu, oksychlorowanie etylenu z wykorzystaniem chlorowodoru ze spalania odpadowych chloropochodnych organicznych.
T-W-3Eksploatacja wytwórni epichlorohydryny metoda chlorową i metodą glicerynową.
T-W-4Eksploatacja nowoczesnej wytwórni spalania odpadów komunalnych lub przemysłowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studentów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyjasnić znaczenie przestrzegania parametrów procesu technologicznego dla prawidłowej pracy instalacji przemysłowej.
3,5
4,0
4,5
5,0