Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały

Sylabus przedmiotu Fizyka I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej
W-2Zna podstawy algebry w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych (wektory, macierze, rozwiązywanie równań)
W-3Potrafi wykonać proste obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora i komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki przydatnej inżynierowi nanotechnologii
C-2Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych
C-3Wyrobienie umiejętności pisania opracowania na zadany temat i korzystania ze źródeł literaturowych
C-4Wyrobienie umiejętności zastosowania praw dotyczących podstawowych zjawisk fizyki klasycznej w praktyce inżynierskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej5
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, teorii względności11
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego6
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego4
T-A-5Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe4
30
wykłady
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej4
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, szczególna i ogólna teoria względności, energetyka jądrowa10
T-W-3Drgania i układy drgające4
T-W-4Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal12
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Zajęcia dydaktyczne30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć30
A-A-3Przygotowanie prezentacji15
A-A-4Przygotowanie i opracowanie eksperymentu domowego15
90
wykłady
A-W-1Zajęcia dydaktyczne30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczeń15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena za prezentacje multimedialną
S-4Ocena formująca: Zadanie domowe
S-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
S-6Ocena formująca: test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
NA_1A_??_W01
Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego.
Nano_1A_W02T1A_W01, T1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
NA_1A_??_U01
Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami.
Nano_1A_U09T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-2M-3, M-4S-3, S-4, S-5, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
NA_1A_??_K01
Samodzielnośc, odpowiedzialnośc, zdolność uczenia sie, komunikatywność
Nano_1A_K04T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-3T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-3, M-4S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
NA_1A_??_W01
Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego.
2,0Na teście końcowym uzyskał poniżej 50% punktów procentowych
3,0Na teście końcowym uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych
3,5Na teście końcowym uzyskał od 66% do 80% punktów procentowych
4,0Na teście końcowym uzyskał od 81% do 90% punktów procentowych
4,5Na teście końcowym uzyskał od 91% do 95% punktów procentowych
5,0Na teście końcowym uzyskał powyzej 95% punktów procentowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
NA_1A_??_U01
Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami.
2,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) poniżej 50%
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%
3,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 66%-80%
4,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 81%-90%
4,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 91%-95%
5,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) powyżej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
NA_1A_??_K01
Samodzielnośc, odpowiedzialnośc, zdolność uczenia sie, komunikatywność
2,0Nieaktywny na zajęciach, nie przygotował prezentacji
3,0Mało aktywny na zajęciach, słabo przygotowana i przedstawiona prezentacja
3,5Mało aktywny na zajęciach, poprawnie przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,0Aktywny na zajęciach, dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,5Aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
5,0Bardzo aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
  2. J. Typek, Materiały dydaktyczne na stronie internetowej, Szczecin, 2012, http://typjan.zut.edu.pl/
  3. T. Rewaj (edytor), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej5
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, teorii względności11
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego6
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego4
T-A-5Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej4
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, szczególna i ogólna teoria względności, energetyka jądrowa10
T-W-3Drgania i układy drgające4
T-W-4Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal12
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Zajęcia dydaktyczne30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć30
A-A-3Przygotowanie prezentacji15
A-A-4Przygotowanie i opracowanie eksperymentu domowego15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Zajęcia dydaktyczne30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczeń15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNA_1A_??_W01Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki przydatnej inżynierowi nanotechnologii
C-2Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych
Treści programoweT-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, szczególna i ogólna teoria względności, energetyka jądrowa
T-W-4Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal
T-W-3Drgania i układy drgające
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na teście końcowym uzyskał poniżej 50% punktów procentowych
3,0Na teście końcowym uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych
3,5Na teście końcowym uzyskał od 66% do 80% punktów procentowych
4,0Na teście końcowym uzyskał od 81% do 90% punktów procentowych
4,5Na teście końcowym uzyskał od 91% do 95% punktów procentowych
5,0Na teście końcowym uzyskał powyzej 95% punktów procentowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNA_1A_??_U01Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych
C-3Wyrobienie umiejętności pisania opracowania na zadany temat i korzystania ze źródeł literaturowych
C-4Wyrobienie umiejętności zastosowania praw dotyczących podstawowych zjawisk fizyki klasycznej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego
T-A-5Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, teorii względności
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Seminarium
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena za prezentacje multimedialną
S-4Ocena formująca: Zadanie domowe
S-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) poniżej 50%
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%
3,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 66%-80%
4,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 81%-90%
4,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 91%-95%
5,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) powyżej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNA_1A_??_K01Samodzielnośc, odpowiedzialnośc, zdolność uczenia sie, komunikatywność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K04potrafi odpowiednio określić zadania priorytetowe służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności pisania opracowania na zadany temat i korzystania ze źródeł literaturowych
Treści programoweT-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, teorii względności
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Seminarium
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieaktywny na zajęciach, nie przygotował prezentacji
3,0Mało aktywny na zajęciach, słabo przygotowana i przedstawiona prezentacja
3,5Mało aktywny na zajęciach, poprawnie przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,0Aktywny na zajęciach, dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,5Aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
5,0Bardzo aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja