Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały
Sylabus przedmiotu Fizyka I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej |
W-2 | Zna podstawy algebry w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych (wektory, macierze, rozwiązywanie równań) |
W-3 | Potrafi wykonać proste obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora i komputera |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki przydatnej inżynierowi nanotechnologii |
C-2 | Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych |
C-3 | Wyrobienie umiejętności pisania opracowania na zadany temat i korzystania ze źródeł literaturowych |
C-4 | Wyrobienie umiejętności zastosowania praw dotyczących podstawowych zjawisk fizyki klasycznej w praktyce inżynierskiej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej | 5 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, teorii względności | 11 |
T-A-3 | Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego | 6 |
T-A-4 | Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego | 4 |
T-A-5 | Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej | 4 |
T-W-2 | Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, szczególna i ogólna teoria względności, energetyka jądrowa | 10 |
T-W-3 | Drgania i układy drgające | 4 |
T-W-4 | Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal | 12 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Zajęcia dydaktyczne | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć | 30 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie i opracowanie eksperymentu domowego | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Zajęcia dydaktyczne | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczeń | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego |
M-2 | Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena formująca: Ocena za prezentacje multimedialną |
S-4 | Ocena formująca: Zadanie domowe |
S-5 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych |
S-6 | Ocena formująca: test |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
NA_1A_??_W01 Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego. | Nano_1A_W02 | T1A_W01, T1A_W03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
NA_1A_??_U01 Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami. | Nano_1A_U09 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-2 | M-3, M-4 | S-3, S-4, S-5, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
NA_1A_??_K01 Samodzielnośc, odpowiedzialnośc, zdolność uczenia sie, komunikatywność | Nano_1A_K04 | T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K02 | C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-3, M-4 | S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
NA_1A_??_W01 Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego. | 2,0 | Na teście końcowym uzyskał poniżej 50% punktów procentowych |
3,0 | Na teście końcowym uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych | |
3,5 | Na teście końcowym uzyskał od 66% do 80% punktów procentowych | |
4,0 | Na teście końcowym uzyskał od 81% do 90% punktów procentowych | |
4,5 | Na teście końcowym uzyskał od 91% do 95% punktów procentowych | |
5,0 | Na teście końcowym uzyskał powyzej 95% punktów procentowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
NA_1A_??_U01 Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami. | 2,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) poniżej 50% |
3,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65% | |
3,5 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 66%-80% | |
4,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 81%-90% | |
4,5 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 91%-95% | |
5,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) powyżej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
NA_1A_??_K01 Samodzielnośc, odpowiedzialnośc, zdolność uczenia sie, komunikatywność | 2,0 | Nieaktywny na zajęciach, nie przygotował prezentacji |
3,0 | Mało aktywny na zajęciach, słabo przygotowana i przedstawiona prezentacja | |
3,5 | Mało aktywny na zajęciach, poprawnie przygotowana i przedstawiona prezentacja | |
4,0 | Aktywny na zajęciach, dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja | |
4,5 | Aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja | |
5,0 | Bardzo aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja |
Literatura podstawowa
- D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
- J. Typek, Materiały dydaktyczne na stronie internetowej, Szczecin, 2012, http://typjan.zut.edu.pl/
- T. Rewaj (edytor), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
Literatura dodatkowa
- K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004