Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia leków i pestycydów

Sylabus przedmiotu Elementy fizyki i chemii jądrowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy fizyki i chemii jądrowej
Specjalność Technologie jądrowe
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,50,50egzamin
laboratoriaL1 15 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki
W-2Podstawy chemii nieorganicznej
W-3Matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z budową jądra atomowego i zjawiskami w nim występującymi
C-2Zapoznanie się ze zjawiskami promieniotwórczymi występującymi w życiu codziennym i technice

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiar promieniowania licznikiem Geigera-Müllera5
T-L-2Charakterystyka materiałów promieniotwórczych metodami instrumentalnymi10
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do elementów fizyki i chemii jądrowej2
T-W-2Historia chemii i fizyki jądrowej2
T-W-3Budowa atomu i jądra atomowego2
T-W-4Model standardowy4
T-W-5Pochodzenie pierwiastków w przyrodzie2
T-W-6Wielki wybuch i supernowe2
T-W-7Promieniotwórczość i szereg promieniotwórczy2
T-W-8Rozszczepienie jądra atomowego2
T-W-9Synteza atomowa2
T-W-10Rodzaje promieniowania przenikliwego2
T-W-11Perspektywy technologii jądrowych4
T-W-12Podsumowanie i powtórka wiadomości2
T-W-13Sposoby pomiaru promieniowania przenikliwego oraz metody zabezpieczania się przed nim2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna30
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na poszczególnych zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na wszystkich zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-01_W03
ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa,
TCH_2A_W06T2A_W03InzA2_W05C-1, C-2T-W-3, T-W-7, T-W-10M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-01_U09
potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, fizyki, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w dziedzinach związanych z energetyką jądrową
TCH_2A_U08T2A_U08, T2A_U09InzA2_U02C-1, C-2T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-W-13M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-01_K02
rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową,
TCH_2A_K01T2A_K02, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-W-13M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-01_W03
ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa,
2,0
3,0Potrafi omówić budowę jądra atomowego oraz pochodzenie pierwiastków w przyrodzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-01_U09
potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, fizyki, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w dziedzinach związanych z energetyką jądrową
2,0
3,0Potrafi przygotować wystąpienie na zadany temat dotyczący fizyki i chemii jądrowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-01_K02
rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową,
2,0
3,0Potrafi wybrać i uzasadnić wybór techniki instrumentalnej do charakterystyki materiału promieniotwórczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wilhelmi Zdzisław, Fizyka reakcji jądrowych, PWN, Warszawa, 1976
  2. Sobkowski Jerzy,Jelińska-Kazimierczuk Małgorzata., Chemia jądrowa, 2006, ISBN: 978-83-7350-080-4

Literatura dodatkowa

  1. Chibowski Stanisław, Grządka Elżbieta, Patkowski Jacek, Skwarek Ewa, Wiśniewska Małgorzata, Ćwiczenia laboratoryjne z chemii jądrowej i radiometrii, Lublin, 2010, ISBN: 9788322731963

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiar promieniowania licznikiem Geigera-Müllera5
T-L-2Charakterystyka materiałów promieniotwórczych metodami instrumentalnymi10
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do elementów fizyki i chemii jądrowej2
T-W-2Historia chemii i fizyki jądrowej2
T-W-3Budowa atomu i jądra atomowego2
T-W-4Model standardowy4
T-W-5Pochodzenie pierwiastków w przyrodzie2
T-W-6Wielki wybuch i supernowe2
T-W-7Promieniotwórczość i szereg promieniotwórczy2
T-W-8Rozszczepienie jądra atomowego2
T-W-9Synteza atomowa2
T-W-10Rodzaje promieniowania przenikliwego2
T-W-11Perspektywy technologii jądrowych4
T-W-12Podsumowanie i powtórka wiadomości2
T-W-13Sposoby pomiaru promieniowania przenikliwego oraz metody zabezpieczania się przed nim2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-01_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z budową jądra atomowego i zjawiskami w nim występującymi
C-2Zapoznanie się ze zjawiskami promieniotwórczymi występującymi w życiu codziennym i technice
Treści programoweT-W-3Budowa atomu i jądra atomowego
T-W-7Promieniotwórczość i szereg promieniotwórczy
T-W-10Rodzaje promieniowania przenikliwego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi omówić budowę jądra atomowego oraz pochodzenie pierwiastków w przyrodzie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-01_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, fizyki, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w dziedzinach związanych z energetyką jądrową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z budową jądra atomowego i zjawiskami w nim występującymi
C-2Zapoznanie się ze zjawiskami promieniotwórczymi występującymi w życiu codziennym i technice
Treści programoweT-W-3Budowa atomu i jądra atomowego
T-W-5Pochodzenie pierwiastków w przyrodzie
T-W-6Wielki wybuch i supernowe
T-W-4Model standardowy
T-W-7Promieniotwórczość i szereg promieniotwórczy
T-W-8Rozszczepienie jądra atomowego
T-W-9Synteza atomowa
T-W-10Rodzaje promieniowania przenikliwego
T-W-11Perspektywy technologii jądrowych
T-L-1Pomiar promieniowania licznikiem Geigera-Müllera
T-L-2Charakterystyka materiałów promieniotwórczych metodami instrumentalnymi
T-W-13Sposoby pomiaru promieniowania przenikliwego oraz metody zabezpieczania się przed nim
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na poszczególnych zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na wszystkich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przygotować wystąpienie na zadany temat dotyczący fizyki i chemii jądrowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-01_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z budową jądra atomowego i zjawiskami w nim występującymi
C-2Zapoznanie się ze zjawiskami promieniotwórczymi występującymi w życiu codziennym i technice
Treści programoweT-W-11Perspektywy technologii jądrowych
T-L-1Pomiar promieniowania licznikiem Geigera-Müllera
T-L-2Charakterystyka materiałów promieniotwórczych metodami instrumentalnymi
T-W-13Sposoby pomiaru promieniowania przenikliwego oraz metody zabezpieczania się przed nim
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na poszczególnych zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na wszystkich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wybrać i uzasadnić wybór techniki instrumentalnej do charakterystyki materiału promieniotwórczego
3,5
4,0
4,5
5,0