Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia leków i pestycydów
Sylabus przedmiotu Obieg wody oczyszczanie ścieków i powietrza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Obieg wody oczyszczanie ścieków i powietrza | ||
Specjalność | Technologie jądrowe | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii i technologii chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z rodzajami zanieczyszczeń powstających w elektrowni jadrowej. Omówienie podstawowych metod oczyszczania wody, scieków i powietrza. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Prowadzenie obliczeń podstawowych parametrów wody procesowej, jak twardość, alkaliczność, ciśnienie osmotyczne, zasolenie, zawartość związków organicznycjh. Obliczanie siły napędowej w odwróconej osmozie, stopień usunięcia/oddzielenie związków w technikach membranowych, koszt eksplotacji instalacji membranowych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy stosowane do oczyszczania wody, ścieków i powietrza. Techniki membranowe. Rodzaje zanieczyszczeń/emisji powstajace w elektrowni jadrowej. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca z literaturą i przygotowanie teoretyczne do zajęć | 10 |
A-A-3 | Zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-W-2 | Praca własna z literaturą przedmotu | 22 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Zajęcia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-03_W13 ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych w oczyszczaniu wody, śieków i powietrza w elektrowniach jądrowych. | TCH_2A_W13 | T2A_W07 | InzA2_W02 | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-03_U13 Potrafi opracować metody rozdzielania produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych, zwłaszcza radioaktywnych, z mieszanin ciekłych i gazowych powstających w elektrowniach jądrowych | TCH_2A_U13 | T2A_U17 | InzA2_U06 | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-03_K01 Prawidłowo identyfikuje, odpowiednio okresla priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z realizacja oczyszczania wody, ścieków i powietrza w elektrowniach jądrowych. | TCH_2A_K04 | T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05 | InzA2_K02 | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-03_W13 ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych w oczyszczaniu wody, śieków i powietrza w elektrowniach jądrowych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody oczyszczania wody, scieków i powietrza. oraz zna podstawowe rodzaje zanieczyszczeń generowanych w elektrowniach jądrowych. Potrafi dobrać do ich usuwania odpowiedni proces separacyjny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-03_U13 Potrafi opracować metody rozdzielania produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych, zwłaszcza radioaktywnych, z mieszanin ciekłych i gazowych powstających w elektrowniach jądrowych | 2,0 | |
3,0 | Potrawfi wybrać odpowiednią metodę separacji w zależności od rodzaju zanieczyszczenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-03_K01 Prawidłowo identyfikuje, odpowiednio okresla priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z realizacja oczyszczania wody, ścieków i powietrza w elektrowniach jądrowych. | 2,0 | |
3,0 | Zna zanieczyszczenia powstające w elektrowni jądrowej, ich wpływ na środowisko i w zależności od zagrożenia wie jakie sposoby zapobiegawcze należy zastosować. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A.L. Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa-Wrocław, 1998
- R. Rautenbach, Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996
- M. Bodzek, J. Bohdziewicz, K. Konieczny, Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
- Jerzy Kubowski, Nowoczesne elektrownie jadrowe : fizyka, budowa, technologia, bezpieczenstwo, ekologia, koszty, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
- Mieczyslaw Lech, Kierunki rozwoju elektrowni jadrowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wroclawskiej, Wroclaw, 1987
- Andrzej Strupczewski, Awarie reaktorowe a bezpieczenstwo energetyki jadrowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- Grzegorz Jezierski, Energia jadrowa wczoraj i dzis, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
- Wieslaw Ciechanowicz, Energia, środowisko i ekonomia, Instytut Badan Systemowych PAN, Warszawa, 1995
- Jerzy Sobkowski, Malgorzata Jalinska-Kazimierczuk, Chemia jadrowa, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa, 2006
- Dawson, J. K.Siemaszko, Aleksander. Tl.Long, Goeffrey., Chemia w energetyce jadrowej, PWN, Warszawa, 1962
- R. Koch, A. Kozioł, Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994