Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TCH_2A_D01-08_W01 | W wyniku zajęć student powinien być w stanie omówić:
1. rodzaje i cele modyfikacji włókien,
2. parametry formowania włókien poliestrowych, poliamidowych, poliakrylonitrylowych, poliolefinowych i poliuretanowych.
Rozróżniać, znać sposoby otrzymywania i barwienia oraz zastosowanie włókien syntetycznych tzw. "wielkiej czwórki".
Posiadać wiedzę o podstawowych kauczukach,procesie wulkanizacji, przetwórstwie gumy. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TCH_2A_W01 | ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności |
---|
TCH_2A_W03 | ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z technologią chemiczną, zwłaszcza takich jak: reaktory chemiczne, własność intelektualna |
TCH_2A_W05 | w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością |
TCH_2A_W10 | ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością |
TCH_2A_W12 | ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością |
TCH_2A_W13 | ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_W01 | ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
T2A_W02 | ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
T2A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T2A_W05 | ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych |
T2A_W06 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
T2A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA2_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
InzA2_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studenta z wiedzą o:
1. metodach i rodzajach modyfikacji włokien,
2. podstawowych typach włókien syntetycznych,
3. najnowszych sposobach otrzymywania włókien III generacji
4. kauczukach syntetycznych i naturalnych ich zastosowaniu i przetwórstwie |
---|
C-2 | laboratoria - zapoznanie studenta na ćwiczeniach z metodami przędzenia, barwienia i oceną właściwości włókien i elastomerów, |
Treści programowe | T-W-1 | Modyfikacja włókien syntetycznych |
---|
T-W-2 | Włókna II i III generacji |
T-W-4 | Włókna poliamidowe: Otrzymywanie poliamidu 6 i 66. Przygotowanie polimeru do przędzenia. Rozciąganie włókien. Termostabilizacja, ekstrakcja monomeru i preparacja przędz z poliamidu 6 i 66.Włókna cięte. Barwienie włókien. Właściwości i zastosowanie włókien z poliamidu 6 i66.
Inne włókna z poliamidów : Włókna z poliamidu 2. Włókna z poliamidu 3. Włókna z poliamidu 4.Włókna z poliamidów alifatyczno-alicyklicznych. i alifatyczno-aromatycznych. Włókna z poliheksametylenotereftalamidu (poliamid 6T, PA-6T). Włókna z poliamidów aromatycznych (poliaramidowe). Włókna z poli-m-ienylenoizoftalamidu. Włókna Kevlar. |
T-W-3 | Włókna poliestrowe Typy włókien poliestrowych.
Włókna z poli(tereftalanu etylenu) - PET.
Technologia otrzymywania poli(tereftalanu etylenu). Ciągłe metody wytwarzania polimeru i włókien z PET. Polikondensacja w fazie stałej.
Technologia włókien z PET: formowanie włókien z PET (włókna cięte i jedwab), rozciąganie włókien, termiczna stabilizacja włókien, barwienie włókien. Charakterystyka, własności i zastosowanie włókien z poli(tereftalanu etylenu) |
T-W-5 | Włókna i włókniny poliolefinowe - Technologie tradycyjne i przez rozszczepienie folii, włókna tasiemkowe. |
T-W-6 | Wysokoelastyczne włókna poliuretanowe - wytwarzanie metodą reaktywną, na mokro i na sucho. |
T-W-7 | Włókna akrylowe i modakrylowe: formowanie, rozpuszczalniki, właściwości i zastosowanie |
T-W-8 | Kauczuk naturalny - przetwórstwo modyfikacje, właściwości i zastosowanie |
T-W-9 | Kauczuki syntetyczne - otrzymywanie,przetwórstwo, zastosowanie |
T-L-1 | Identyfikacja tworzyw, elastomerów i włókien |
T-L-2 | Oznaczanie ścieralności elastomerów (gumy) |
T-L-3 | Oznaczanie twardości elastomerów w zależności od temperatury |
T-L-4 | Przędzenie stopowe włokien |
T-L-5 | Przędzenie na mokro włókien PUE |
T-L-6 | Barwienie włókien barwnikami kwasowymi i zasadowymi |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, wykład problemowy - dyskusja |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wejściówek laboratoryjnych i aktywnego udziału na wykładach |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Do wyboru egzamin pisemny (opisowy) lub ustny |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Wiedza powierzchowna z zakresu przedmiotu - student wykazuje pamięć fotograficzną, brak praktycznej umiejętności wykorzystania wiedzy |
3,5 | Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania |
4,0 | Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów chemicznych danej technologii |
4,5 | Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów inżynierskich i chemicznych danej technologii |
5,0 | Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów inżynierskich i chemicznych oraz zjawisk fizycznych danej technologii |