Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Biorozkładalne produkty organiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biorozkładalne produkty organiczne | ||
Specjalność | Technologia podstawowej syntezy organicznej | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien zaliczyć eczesniej chemię organiczną i fizyczną. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien posiąść wiedzę z zakresu testów biodegradacji w ochronie środowiska, rozkładu skrobi, celulozy i innych związków organicznych pochodzenia naturalnego. Zapoznać się z typowymi procesami biodegradacji polimerów i pestycydów, biodegradacji środków powierzchniowo-czynnych i związków wchodzących w skład produktów ropopochodnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Realizacja procesu rozkładu złożonych związków organicznych do produktów użytecznych. | 2 |
T-W-2 | Techniki hodowlane mikroorganizmów i bioreaktory. | 2 |
T-W-3 | Testy toksyczności i biodegradacji. | 1 |
T-W-4 | Biologiczny rozkład związków organicznych. Wpływ struktury chemicznej biodegradowanego zwiazku na jego rozkład. Rozkład substancji ropopochodnych. | 3 |
T-W-5 | Wykorzystanie metod biorozkładu w odniesieniu do ścieków. metoda osadu czynnego. | 2 |
T-W-6 | Instalacje przemysłowe rozkładu związków organicznych w ściekach metodami osadu czynnego. | 2 |
T-W-7 | Produkcja zwiazków organicznych metodami fermentacyjnymi. Technologie fermentacyjne produkcji etanolu. | 2 |
T-W-8 | Produkcja kwasu cytrynowego i mlekowego. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzacym przedmiot. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. Seminarium. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny z wiedzy dostępnej w formie wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-10_W01 Potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować przebieg procesu rozkładu złożonego związku organicznego, przedstawić i zaproponować mikroorganizmy do prowadzenia procesów rozkładu, zaproponować testy biodegradacji określonych grup zwiazków organicznych, przeprowadzić rozkład ropopochodnych, wielocukrów, środków powierzchniowo czynnych, pestycydów. zaproponować metody rozkładu związków organicznych w ściekach. Potrafi zaproponować rozwiązania aparaturowe instalacji produkcji etanolu, kwasu cytrynowego, mlekowego. | TCH_2A_W12 | T2A_W05, T2A_W06 | InzA2_W01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować prosty proces rozkładu wybranej grupy zwiazków organicznych, prowadzić analizę i kontrolę procesu rozkładu, korzystać z typowych testów hodowli mikroorganizmów przydatnych w procesach rozkładu.Powinien posiąść wiedzę w zakresie technik i sposobów prowadzenia rozkładu węglowodorów ropopochodnych, zwiazków powierzchniowo czynnych, pestycydów, złożonych węglowodanów typu celulozy, skrobi. Powinien umieć eksploatować instalacje produkcji zwiazków organicznych metodami fermentacyjnymi. | TCH_2A_U12, TCH_2A_U13 | T2A_U16, T2A_U17 | InzA2_U04, InzA2_U06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-10_K01 Wykazuje kreatywność w doskonaleniu procesów biologicznego rozkładu związków organicznych w celu uzyskania pożądanych produktów i unieszkodliwiania okreslonych grup ścieków organicznych. | TCH_2A_K01 | T2A_K02, T2A_K06 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-10_W01 Potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować przebieg procesu rozkładu złożonego związku organicznego, przedstawić i zaproponować mikroorganizmy do prowadzenia procesów rozkładu, zaproponować testy biodegradacji określonych grup zwiazków organicznych, przeprowadzić rozkład ropopochodnych, wielocukrów, środków powierzchniowo czynnych, pestycydów. zaproponować metody rozkładu związków organicznych w ściekach. Potrafi zaproponować rozwiązania aparaturowe instalacji produkcji etanolu, kwasu cytrynowego, mlekowego. | 2,0 | Nie potrafi wytłumaczyć przebieg rozkładu złożonych związków organicznych do prostych związków organicznych o znaczeniu użytkowym. |
3,0 | Zna techniki hodowli i separacji mikroorganizmów i stosowane typy bioreaktorów. | |
3,5 | Potrafi przedstawić wpływ budowy biodegradowalnego związku organicznego i warunków technologicznych na jego rozkład. | |
4,0 | Potrafi przedstawić wpływ budowy biodegradowalnego związku organicznego i warunków technologicznych na jego rozkład. Potrafi przedstawić przebieg biorozkładu różnych rodzajów ścieków i omówić działanie związanych z tym instalacji. | |
4,5 | Potrafi przedstawić wpływ budowy biodegradowalnego związku organicznego i warunków technologicznych na jego rozkład. Potrafi przedstawić przebieg biorozkładu różnych rodzajów ścieków i omówić działanie związanych z tym instalacji, w tym produkcję bioetanolu. | |
5,0 | Potrafi przedstawić wpływ budowy biodegradowalnego związku organicznego i warunków technologicznych na jego rozkład. Potrafi przedstawić przebieg biorozkładu różnych rodzajów ścieków i omówić działanie związanych z tym instalacji. Potrafi przedstawić technologie produkcji bioetanolu, kwasu mlekowego i cytrynowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować prosty proces rozkładu wybranej grupy zwiazków organicznych, prowadzić analizę i kontrolę procesu rozkładu, korzystać z typowych testów hodowli mikroorganizmów przydatnych w procesach rozkładu.Powinien posiąść wiedzę w zakresie technik i sposobów prowadzenia rozkładu węglowodorów ropopochodnych, zwiazków powierzchniowo czynnych, pestycydów, złożonych węglowodanów typu celulozy, skrobi. Powinien umieć eksploatować instalacje produkcji zwiazków organicznych metodami fermentacyjnymi. | 2,0 | Nie potrafi analizować przebiegu rozkładu złożonych zwiazków organicznych. |
3,0 | Student powinien umieć analizować przebieg rozkładu złożonego związku organicznego, techniki hodowli mikroorganizów i stosowane rozwiązania aparaturowe. | |
3,5 | Student powinien umieć analizować przebieg rozkładu złożonego związku organicznego, techniki hodowli mikroorganizów, stosowane rozwiązania aparaturowe i opracowywać wpływ struktury chemicznej biodegradowalnego związku na przebieg rozkładu. | |
4,0 | Student powinien umieć analizować przebieg rozkładu złożonego związku organicznego, techniki hodowli mikroorganizów, stosowane rozwiązania aparaturowe i opracowywać wpływ struktury chemicznej biodegradowalnego związku na przebieg rozkładu. Potrafi przeprowadzać procesy produkcji związków organicznych metodami fermentacyjnymi. | |
4,5 | Student powinien umieć analizować przebieg rozkładu złożonego związku organicznego, techniki hodowli mikroorganizów, stosowane rozwiązania aparaturowe i opracowywać wpływ struktury chemicznej biodegradowalnego związku na przebieg rozkładu. Potrafi przeprowadzić procesy produkcji związków organicznych metodami fermentacyjnymi. | |
5,0 | Student powinien umieć analizować przebieg rozkładu złożonego związku organicznego, techniki hodowli mikroorganizów, stosowane rozwiązania aparaturowe i opracowywać wpływ struktury chemicznej biodegradowalnego związku na przebieg rozkładu. Potrafi przeprowadzić procesy produkcji: bioetanolu, kwasu cytrynowego, mlekowego metodami fermentacyjnymi. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-10_K01 Wykazuje kreatywność w doskonaleniu procesów biologicznego rozkładu związków organicznych w celu uzyskania pożądanych produktów i unieszkodliwiania okreslonych grup ścieków organicznych. | 2,0 | |
3,0 | Nabył kompetencji w prowadzeniu procesów związanych z rozkładem związków organicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jędrczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, PWN, Warszawa, 2007, Pierwsze
- Szewczyk K., Technologia biochemiczna, OficynaWydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995, pirwsze
- Klimuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004, pierwsze
- Praca zbiorowa pod red. J.Surygały, Zanieczyszczenia naftowe w gruncie, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000, pirwsze
Literatura dodatkowa
- Jarociński J., Jarosz K., Gorzelnictwo i drożdzownictwo, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1980, pierwsze
- Viestu U.E., Szmite I.A., Żilewicz A.W., Biotechnologia: substancje biologicznie czynne, technologia, aparatura, WNT, Warszawa, 1992, pierwsze
- Praca zbiorowa pod red. J.Fiedurka, Podstawy wybranych procesów biotechnologicznych, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2004, pierwsze
- Sęk D., Chemia polimerów i polimery biodegradowalne, Politechniki Łódzkiej, Bielsko-Biała, 1996, pierwsze