Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie produktów lekkiej syntezy organicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie produktów lekkiej syntezy organicznej
Specjalność Technologia lekkiej syntezy organicznej
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Kwiecień <Halina.Kwiecien@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z chemii organicznej, chemii fizycznej, technologii chemicznej i metod analitycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zasadami pojektowania nowych związków o potencjalnej aktywności biologicznej, modyfikqacji znanch struktur chemicznych i innych produktów lekkiej syntezy orgnicznej np barwników
C-2ukształtowanie umiejetności zaprojektowania i syntezy okreslonego produktu, oczyszczania, ustalenia jego struktury i analizy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zaprojektowanie i przeprowadzenie 1-2 syntez nowych związków z uwzględnieniem potencjalnego kierunku aktywności lub przeznaczenia.10
T-L-2Oczyszczanie, analiza i ustalenie struktury otrzymanych związków. Optymalizacja procesu, sporządzenie bilansu materiałowego i ocena ekonomiczna.5
15
wykłady
T-W-1Metody odkrywania substancji aktywnych biologicznie (aktywne składniki leków i pestycydów). historia odkryc leków i pestycydów. Zależnośc między struktura związku a aktywnością biologiczną. oddziaływania wiążące, farmakofory. Ilościowa zaleznośc między budowa a działaniem (QSAR),2
T-W-2Cel projektowania leków i środków ovhrony roslin. Projektowanie substancji ze względu na obiekt jego działania. Projektowanie wspomagane komputerowo. Upraszczanie skomplikowanych struktur.2
T-W-3Projektowanie substancji aktywnych biologicznie. Projektowanie zorientowane na właściwościi farmakologiczne, na miejsce działania aktywnej substancji. Receptory, wyznaczanie oddziaływania lek-receptor, teorie oddziaływań lek-receptor, rozważania topograficzne i stereochemiczne, blokery kanałów jonowych. Przykład racjonalnego projektowania antagonisty receptora. Substancje działające na DNA. Klasyfikacja leków dzialających na DNA, interkalatory, Środki alkilujące, iperyty azotowe, odkrycie struktury wiodącej, modyfikacja struktury wodącej. Substancje aktywne, przecinacze łańcucha.5
T-W-4Oddziaływania substancja aktywna-enzym. Kataliza enzymatyczna i koenzymatyczna. Inaktywacja i hamowanie działania enzymów, odracalne i nieodwracalne inhibitory enzymów, przykłady inaktywatorów (L-deprenyl, 5-Fuorouracyl, Chloramfrnikol),2
T-W-5Substancje działające na DNA. Klasyfikacja leków dzialających na DNA, interkalatory, Środki alkilujące, iperyty azotowe, odkrycie struktury wiodącej, modyfikacja struktury wodącej. Substancje katywne, przecinacze łańcucha. Techniki chemiimkombinatorycznej w odkrywaniu leków i pestycydów.2
T-W-6Zasady opracowania projektu syntezy produktu w skali laboratoryjnej, schemat ideowy, optymalizacja etapów procesu, powiekszanie skali, i opracowania technologii. Toksykologia. Kontrola jakości.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń (wejściówka)7
A-L-3opracowanie sprawozdania8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu13
A-W-3konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające, wykład informacyjny
M-2metody praktyczne, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie (ocena aktywności na zajęciach)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-09_W01
potrafi opisac metody odkrywania substancji aktywnych biologicznie, w tym metody chemii kombinatorycznej, zna zalezności między budowa związku a jego działaniem farmakologicznym czy pestycydowym
TCH_2A_W01, TCH_2A_W09T2A_W01, T2A_W03InzA2_W01, InzA2_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2
TCH_2A_D03-09_W03
potrafi opisać zasady projektowania aktywnego produktu w oparciu o znaną strukture wiodącą, wskazać modyfikacje prowadzące do polepszenia jego aktywności
TCH_2A_W05, TCH_2A_W09T2A_W02, T2A_W03C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-09_U01
potrafi zaprojektować i przeprowadzić syntezę nowego związku z uwzględnieniem potencjalnego kierunku jego aktywności biologicznej
TCH_2A_U01, TCH_2A_U02, TCH_2A_U09T2A_U01, T2A_U07, T2A_U10InzA2_U01, InzA2_U03C-1, C-2T-L-2, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2
TCH_2A_D03-09_U02
potrafi zmodyfikować znaną strukturę wiodącą w kierunku polepszenia ukierunkowanej aktywności otrzymanego produktu
TCH_2A_U09, TCH_2A_U14T2A_U07, T2A_U10, T2A_U17InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U08C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2
TCH_2A_D03-09_U03
Potrafi zaprojektowac synteze produktu w skali laboratoryjnej, zooptymalizowac proces, powiekszyc skalę i opracować technologię otrzymywania
TCH_2A_U08, TCH_2A_U09, TCH_2A_U10, TCH_2A_U14, TCH_2A_U16T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-09_K01
Potrafi wykorzystac zdobyta wiedzę do wyboru i oceny praktycznego sposbu otrzymywania określonego produktu lekkiej syntezy organicznej
TCH_2A_K04, TCH_2A_K01T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-09_W01
potrafi opisac metody odkrywania substancji aktywnych biologicznie, w tym metody chemii kombinatorycznej, zna zalezności między budowa związku a jego działaniem farmakologicznym czy pestycydowym
2,0
3,0potrafi wymienić i krótko omówić metody odkrywania nowych substancji aktywnych biologicznie
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D03-09_W03
potrafi opisać zasady projektowania aktywnego produktu w oparciu o znaną strukture wiodącą, wskazać modyfikacje prowadzące do polepszenia jego aktywności
2,0
3,0potrafi okreslić zasady projektowania struktury związku organicznego w odniesieniu do jego aktywności biologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-09_U01
potrafi zaprojektować i przeprowadzić syntezę nowego związku z uwzględnieniem potencjalnego kierunku jego aktywności biologicznej
2,0
3,0potrafi zaprojektować i przeprowadzić syntezę okreslonego związku organicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D03-09_U02
potrafi zmodyfikować znaną strukturę wiodącą w kierunku polepszenia ukierunkowanej aktywności otrzymanego produktu
2,0
3,0potrafi wskazać możliwośći modyfikacji określonego produktu orhhganicznego w kierunku polepszenia jego aktywności biologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D03-09_U03
Potrafi zaprojektowac synteze produktu w skali laboratoryjnej, zooptymalizowac proces, powiekszyc skalę i opracować technologię otrzymywania
2,0
3,0potrafi przeprowadzić badania optymalizacji warunków syntezy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-09_K01
Potrafi wykorzystac zdobyta wiedzę do wyboru i oceny praktycznego sposbu otrzymywania określonego produktu lekkiej syntezy organicznej
2,0
3,0Potrafi wykorzystac zdobyta wiedzę do wyboru i oceny praktycznego sposbu otrzymywania określonego produktu lekkiej syntezy organicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. S. Silverman, "Chemia organiczna w projektowaniu leków", WNT, Warszawa, 2004
  2. Graham L. Patrick, "Chemia medyczna", WNT, Warszawa, 2001
  3. A. Kleemann, J. Engel, "Pharmaceutical Substances. syntheses. Patents. Applications", Thieme, Stuuttgard, 2001, IV

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaprojektowanie i przeprowadzenie 1-2 syntez nowych związków z uwzględnieniem potencjalnego kierunku aktywności lub przeznaczenia.10
T-L-2Oczyszczanie, analiza i ustalenie struktury otrzymanych związków. Optymalizacja procesu, sporządzenie bilansu materiałowego i ocena ekonomiczna.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody odkrywania substancji aktywnych biologicznie (aktywne składniki leków i pestycydów). historia odkryc leków i pestycydów. Zależnośc między struktura związku a aktywnością biologiczną. oddziaływania wiążące, farmakofory. Ilościowa zaleznośc między budowa a działaniem (QSAR),2
T-W-2Cel projektowania leków i środków ovhrony roslin. Projektowanie substancji ze względu na obiekt jego działania. Projektowanie wspomagane komputerowo. Upraszczanie skomplikowanych struktur.2
T-W-3Projektowanie substancji aktywnych biologicznie. Projektowanie zorientowane na właściwościi farmakologiczne, na miejsce działania aktywnej substancji. Receptory, wyznaczanie oddziaływania lek-receptor, teorie oddziaływań lek-receptor, rozważania topograficzne i stereochemiczne, blokery kanałów jonowych. Przykład racjonalnego projektowania antagonisty receptora. Substancje działające na DNA. Klasyfikacja leków dzialających na DNA, interkalatory, Środki alkilujące, iperyty azotowe, odkrycie struktury wiodącej, modyfikacja struktury wodącej. Substancje aktywne, przecinacze łańcucha.5
T-W-4Oddziaływania substancja aktywna-enzym. Kataliza enzymatyczna i koenzymatyczna. Inaktywacja i hamowanie działania enzymów, odracalne i nieodwracalne inhibitory enzymów, przykłady inaktywatorów (L-deprenyl, 5-Fuorouracyl, Chloramfrnikol),2
T-W-5Substancje działające na DNA. Klasyfikacja leków dzialających na DNA, interkalatory, Środki alkilujące, iperyty azotowe, odkrycie struktury wiodącej, modyfikacja struktury wodącej. Substancje katywne, przecinacze łańcucha. Techniki chemiimkombinatorycznej w odkrywaniu leków i pestycydów.2
T-W-6Zasady opracowania projektu syntezy produktu w skali laboratoryjnej, schemat ideowy, optymalizacja etapów procesu, powiekszanie skali, i opracowania technologii. Toksykologia. Kontrola jakości.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń (wejściówka)7
A-L-3opracowanie sprawozdania8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu13
A-W-3konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D03-09_W01potrafi opisac metody odkrywania substancji aktywnych biologicznie, w tym metody chemii kombinatorycznej, zna zalezności między budowa związku a jego działaniem farmakologicznym czy pestycydowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W09posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie matematycznego opisu procesu technologicznego, badań wpływu parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami pojektowania nowych związków o potencjalnej aktywności biologicznej, modyfikqacji znanch struktur chemicznych i innych produktów lekkiej syntezy orgnicznej np barwników
C-2ukształtowanie umiejetności zaprojektowania i syntezy okreslonego produktu, oczyszczania, ustalenia jego struktury i analizy
Treści programoweT-W-2Cel projektowania leków i środków ovhrony roslin. Projektowanie substancji ze względu na obiekt jego działania. Projektowanie wspomagane komputerowo. Upraszczanie skomplikowanych struktur.
T-W-1Metody odkrywania substancji aktywnych biologicznie (aktywne składniki leków i pestycydów). historia odkryc leków i pestycydów. Zależnośc między struktura związku a aktywnością biologiczną. oddziaływania wiążące, farmakofory. Ilościowa zaleznośc między budowa a działaniem (QSAR),
T-W-3Projektowanie substancji aktywnych biologicznie. Projektowanie zorientowane na właściwościi farmakologiczne, na miejsce działania aktywnej substancji. Receptory, wyznaczanie oddziaływania lek-receptor, teorie oddziaływań lek-receptor, rozważania topograficzne i stereochemiczne, blokery kanałów jonowych. Przykład racjonalnego projektowania antagonisty receptora. Substancje działające na DNA. Klasyfikacja leków dzialających na DNA, interkalatory, Środki alkilujące, iperyty azotowe, odkrycie struktury wiodącej, modyfikacja struktury wodącej. Substancje aktywne, przecinacze łańcucha.
T-W-4Oddziaływania substancja aktywna-enzym. Kataliza enzymatyczna i koenzymatyczna. Inaktywacja i hamowanie działania enzymów, odracalne i nieodwracalne inhibitory enzymów, przykłady inaktywatorów (L-deprenyl, 5-Fuorouracyl, Chloramfrnikol),
T-W-5Substancje działające na DNA. Klasyfikacja leków dzialających na DNA, interkalatory, Środki alkilujące, iperyty azotowe, odkrycie struktury wiodącej, modyfikacja struktury wodącej. Substancje katywne, przecinacze łańcucha. Techniki chemiimkombinatorycznej w odkrywaniu leków i pestycydów.
T-W-6Zasady opracowania projektu syntezy produktu w skali laboratoryjnej, schemat ideowy, optymalizacja etapów procesu, powiekszanie skali, i opracowania technologii. Toksykologia. Kontrola jakości.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne, ćwiczenia laboratoryjne
M-1metody podające, wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie (ocena aktywności na zajęciach)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić i krótko omówić metody odkrywania nowych substancji aktywnych biologicznie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D03-09_W03potrafi opisać zasady projektowania aktywnego produktu w oparciu o znaną strukture wiodącą, wskazać modyfikacje prowadzące do polepszenia jego aktywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
TCH_2A_W09posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie matematycznego opisu procesu technologicznego, badań wpływu parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami pojektowania nowych związków o potencjalnej aktywności biologicznej, modyfikqacji znanch struktur chemicznych i innych produktów lekkiej syntezy orgnicznej np barwników
C-2ukształtowanie umiejetności zaprojektowania i syntezy okreslonego produktu, oczyszczania, ustalenia jego struktury i analizy
Treści programoweT-L-2Oczyszczanie, analiza i ustalenie struktury otrzymanych związków. Optymalizacja procesu, sporządzenie bilansu materiałowego i ocena ekonomiczna.
T-L-1Zaprojektowanie i przeprowadzenie 1-2 syntez nowych związków z uwzględnieniem potencjalnego kierunku aktywności lub przeznaczenia.
T-W-1Metody odkrywania substancji aktywnych biologicznie (aktywne składniki leków i pestycydów). historia odkryc leków i pestycydów. Zależnośc między struktura związku a aktywnością biologiczną. oddziaływania wiążące, farmakofory. Ilościowa zaleznośc między budowa a działaniem (QSAR),
T-W-3Projektowanie substancji aktywnych biologicznie. Projektowanie zorientowane na właściwościi farmakologiczne, na miejsce działania aktywnej substancji. Receptory, wyznaczanie oddziaływania lek-receptor, teorie oddziaływań lek-receptor, rozważania topograficzne i stereochemiczne, blokery kanałów jonowych. Przykład racjonalnego projektowania antagonisty receptora. Substancje działające na DNA. Klasyfikacja leków dzialających na DNA, interkalatory, Środki alkilujące, iperyty azotowe, odkrycie struktury wiodącej, modyfikacja struktury wodącej. Substancje aktywne, przecinacze łańcucha.
T-W-4Oddziaływania substancja aktywna-enzym. Kataliza enzymatyczna i koenzymatyczna. Inaktywacja i hamowanie działania enzymów, odracalne i nieodwracalne inhibitory enzymów, przykłady inaktywatorów (L-deprenyl, 5-Fuorouracyl, Chloramfrnikol),
T-W-5Substancje działające na DNA. Klasyfikacja leków dzialających na DNA, interkalatory, Środki alkilujące, iperyty azotowe, odkrycie struktury wiodącej, modyfikacja struktury wodącej. Substancje katywne, przecinacze łańcucha. Techniki chemiimkombinatorycznej w odkrywaniu leków i pestycydów.
T-W-6Zasady opracowania projektu syntezy produktu w skali laboratoryjnej, schemat ideowy, optymalizacja etapów procesu, powiekszanie skali, i opracowania technologii. Toksykologia. Kontrola jakości.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne, ćwiczenia laboratoryjne
M-1metody podające, wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie (ocena aktywności na zajęciach)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi okreslić zasady projektowania struktury związku organicznego w odniesieniu do jego aktywności biologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D03-09_U01potrafi zaprojektować i przeprowadzić syntezę nowego związku z uwzględnieniem potencjalnego kierunku jego aktywności biologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną i naukami pokrewnymi
TCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
TCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami pojektowania nowych związków o potencjalnej aktywności biologicznej, modyfikqacji znanch struktur chemicznych i innych produktów lekkiej syntezy orgnicznej np barwników
C-2ukształtowanie umiejetności zaprojektowania i syntezy okreslonego produktu, oczyszczania, ustalenia jego struktury i analizy
Treści programoweT-L-2Oczyszczanie, analiza i ustalenie struktury otrzymanych związków. Optymalizacja procesu, sporządzenie bilansu materiałowego i ocena ekonomiczna.
T-L-1Zaprojektowanie i przeprowadzenie 1-2 syntez nowych związków z uwzględnieniem potencjalnego kierunku aktywności lub przeznaczenia.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne, ćwiczenia laboratoryjne
M-1metody podające, wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie (ocena aktywności na zajęciach)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zaprojektować i przeprowadzić syntezę okreslonego związku organicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D03-09_U02potrafi zmodyfikować znaną strukturę wiodącą w kierunku polepszenia ukierunkowanej aktywności otrzymanego produktu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
TCH_2A_U14potrafi opracować rozwiązania aparaturowe, metodykę prowadzenia syntez związków chemicznych charakterystycznych dla ukończonej specjalności, dobrać parametry procesowe w oparciu o analizę przebiegu procesu, w skali laboratoryjnej stosownie do zamierzonej skali produkcji przemysłowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami pojektowania nowych związków o potencjalnej aktywności biologicznej, modyfikqacji znanch struktur chemicznych i innych produktów lekkiej syntezy orgnicznej np barwników
C-2ukształtowanie umiejetności zaprojektowania i syntezy okreslonego produktu, oczyszczania, ustalenia jego struktury i analizy
Treści programoweT-W-2Cel projektowania leków i środków ovhrony roslin. Projektowanie substancji ze względu na obiekt jego działania. Projektowanie wspomagane komputerowo. Upraszczanie skomplikowanych struktur.
T-W-3Projektowanie substancji aktywnych biologicznie. Projektowanie zorientowane na właściwościi farmakologiczne, na miejsce działania aktywnej substancji. Receptory, wyznaczanie oddziaływania lek-receptor, teorie oddziaływań lek-receptor, rozważania topograficzne i stereochemiczne, blokery kanałów jonowych. Przykład racjonalnego projektowania antagonisty receptora. Substancje działające na DNA. Klasyfikacja leków dzialających na DNA, interkalatory, Środki alkilujące, iperyty azotowe, odkrycie struktury wiodącej, modyfikacja struktury wodącej. Substancje aktywne, przecinacze łańcucha.
T-W-4Oddziaływania substancja aktywna-enzym. Kataliza enzymatyczna i koenzymatyczna. Inaktywacja i hamowanie działania enzymów, odracalne i nieodwracalne inhibitory enzymów, przykłady inaktywatorów (L-deprenyl, 5-Fuorouracyl, Chloramfrnikol),
T-W-5Substancje działające na DNA. Klasyfikacja leków dzialających na DNA, interkalatory, Środki alkilujące, iperyty azotowe, odkrycie struktury wiodącej, modyfikacja struktury wodącej. Substancje katywne, przecinacze łańcucha. Techniki chemiimkombinatorycznej w odkrywaniu leków i pestycydów.
T-W-6Zasady opracowania projektu syntezy produktu w skali laboratoryjnej, schemat ideowy, optymalizacja etapów procesu, powiekszanie skali, i opracowania technologii. Toksykologia. Kontrola jakości.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne, ćwiczenia laboratoryjne
M-1metody podające, wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie (ocena aktywności na zajęciach)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wskazać możliwośći modyfikacji określonego produktu orhhganicznego w kierunku polepszenia jego aktywności biologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D03-09_U03Potrafi zaprojektowac synteze produktu w skali laboratoryjnej, zooptymalizowac proces, powiekszyc skalę i opracować technologię otrzymywania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
TCH_2A_U10potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych opracowań technologicznych i metod badawczych w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U14potrafi opracować rozwiązania aparaturowe, metodykę prowadzenia syntez związków chemicznych charakterystycznych dla ukończonej specjalności, dobrać parametry procesowe w oparciu o analizę przebiegu procesu, w skali laboratoryjnej stosownie do zamierzonej skali produkcji przemysłowej
TCH_2A_U16posiada umiejętność doboru technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji zadań zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami pojektowania nowych związków o potencjalnej aktywności biologicznej, modyfikqacji znanch struktur chemicznych i innych produktów lekkiej syntezy orgnicznej np barwników
C-2ukształtowanie umiejetności zaprojektowania i syntezy okreslonego produktu, oczyszczania, ustalenia jego struktury i analizy
Treści programoweT-L-2Oczyszczanie, analiza i ustalenie struktury otrzymanych związków. Optymalizacja procesu, sporządzenie bilansu materiałowego i ocena ekonomiczna.
T-L-1Zaprojektowanie i przeprowadzenie 1-2 syntez nowych związków z uwzględnieniem potencjalnego kierunku aktywności lub przeznaczenia.
T-W-2Cel projektowania leków i środków ovhrony roslin. Projektowanie substancji ze względu na obiekt jego działania. Projektowanie wspomagane komputerowo. Upraszczanie skomplikowanych struktur.
T-W-3Projektowanie substancji aktywnych biologicznie. Projektowanie zorientowane na właściwościi farmakologiczne, na miejsce działania aktywnej substancji. Receptory, wyznaczanie oddziaływania lek-receptor, teorie oddziaływań lek-receptor, rozważania topograficzne i stereochemiczne, blokery kanałów jonowych. Przykład racjonalnego projektowania antagonisty receptora. Substancje działające na DNA. Klasyfikacja leków dzialających na DNA, interkalatory, Środki alkilujące, iperyty azotowe, odkrycie struktury wiodącej, modyfikacja struktury wodącej. Substancje aktywne, przecinacze łańcucha.
T-W-4Oddziaływania substancja aktywna-enzym. Kataliza enzymatyczna i koenzymatyczna. Inaktywacja i hamowanie działania enzymów, odracalne i nieodwracalne inhibitory enzymów, przykłady inaktywatorów (L-deprenyl, 5-Fuorouracyl, Chloramfrnikol),
T-W-5Substancje działające na DNA. Klasyfikacja leków dzialających na DNA, interkalatory, Środki alkilujące, iperyty azotowe, odkrycie struktury wiodącej, modyfikacja struktury wodącej. Substancje katywne, przecinacze łańcucha. Techniki chemiimkombinatorycznej w odkrywaniu leków i pestycydów.
T-W-6Zasady opracowania projektu syntezy produktu w skali laboratoryjnej, schemat ideowy, optymalizacja etapów procesu, powiekszanie skali, i opracowania technologii. Toksykologia. Kontrola jakości.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne, ćwiczenia laboratoryjne
M-1metody podające, wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie (ocena aktywności na zajęciach)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi przeprowadzić badania optymalizacji warunków syntezy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D03-09_K01Potrafi wykorzystac zdobyta wiedzę do wyboru i oceny praktycznego sposbu otrzymywania określonego produktu lekkiej syntezy organicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi rozstrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
TCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami pojektowania nowych związków o potencjalnej aktywności biologicznej, modyfikqacji znanch struktur chemicznych i innych produktów lekkiej syntezy orgnicznej np barwników
C-2ukształtowanie umiejetności zaprojektowania i syntezy okreslonego produktu, oczyszczania, ustalenia jego struktury i analizy
Treści programoweT-W-2Cel projektowania leków i środków ovhrony roslin. Projektowanie substancji ze względu na obiekt jego działania. Projektowanie wspomagane komputerowo. Upraszczanie skomplikowanych struktur.
T-W-1Metody odkrywania substancji aktywnych biologicznie (aktywne składniki leków i pestycydów). historia odkryc leków i pestycydów. Zależnośc między struktura związku a aktywnością biologiczną. oddziaływania wiążące, farmakofory. Ilościowa zaleznośc między budowa a działaniem (QSAR),
T-W-3Projektowanie substancji aktywnych biologicznie. Projektowanie zorientowane na właściwościi farmakologiczne, na miejsce działania aktywnej substancji. Receptory, wyznaczanie oddziaływania lek-receptor, teorie oddziaływań lek-receptor, rozważania topograficzne i stereochemiczne, blokery kanałów jonowych. Przykład racjonalnego projektowania antagonisty receptora. Substancje działające na DNA. Klasyfikacja leków dzialających na DNA, interkalatory, Środki alkilujące, iperyty azotowe, odkrycie struktury wiodącej, modyfikacja struktury wodącej. Substancje aktywne, przecinacze łańcucha.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne, ćwiczenia laboratoryjne
M-1metody podające, wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie (ocena aktywności na zajęciach)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystac zdobyta wiedzę do wyboru i oceny praktycznego sposbu otrzymywania określonego produktu lekkiej syntezy organicznej
3,5
4,0
4,5
5,0