Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
Sylabus przedmiotu Bioaktywność jaj:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioaktywność jaj | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc podstaw biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z substancjami bioaktywnymi wystepującymi w jajach kurzych i mozliwością ich aplikacji w przemyśle farmaceutycznym i spożywczym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie gospodarcze jaj. Budowa morfologiczna, skład chemiczny oraz wartość odżywcza jaja i współczesne metody jej kształtowania.Ocena jakości jaj. | 2 |
T-W-2 | Technologia produkcji nowej generacji jaj projektowanych, naturalnie wzbogaconych w bioaktywne substancje. | 1 |
T-W-3 | Technologia pozyskiwania z treści jaj biologicznie aktywnych substancji. Metody frakcjonowanie białka. | 1 |
T-W-4 | Produkcja lizozymu z jaj kurzych. Jego właściwości i znaczenie przy produkcji farmaceutyków i wielokomponentowych biopreparatów przydatnych w utrwalaniu żywności. | 1 |
T-W-5 | Awidyna, cystatyna, kwas sialowy białka jaja kurzego - właściwości i możliwości wykorzystania w przemyśle biomedycznym i spożywczym. | 1 |
T-W-6 | Metody frakcjonowania żółtka i pozyskiwanie immunoglobulin, foswityny oraz fosfolipidów. z przeznaczeniem do wytworzenia preparatów w zastosowaniach biomedycznych i weterynaryjnych. | 2 |
T-W-7 | Technologia produkcji nowej generacji suplementów diety, m.in. na bazie fosfolipidów żółtka, immunoglobulin i lipoprotein. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Pokaz |
M-4 | Dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.4_W01 Student zna skład morfologiczny i chemiczny jaj kurzych, wymienia i opisuje substancje biologicznie czynne wystepujące w surowcu jajczarskim. | BL_1A_W24 | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.4_U01 Student interpretuje znaczenie substancji bioaktywnych wystepujących w jajach kurzych w aspekcie ich wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym i spożywczym | BL_1A_U19 | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.4_K01 Student jest otwarty na sugestie prowadzącego zajęcia, dąży do wzbogacenia wiedzy, wykazuje odpowiedzialność za należytą realizację postawionego zadania. | BL_1A_K05 | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-4, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.4_W01 Student zna skład morfologiczny i chemiczny jaj kurzych, wymienia i opisuje substancje biologicznie czynne wystepujące w surowcu jajczarskim. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.4_U01 Student interpretuje znaczenie substancji bioaktywnych wystepujących w jajach kurzych w aspekcie ich wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym i spożywczym | 2,0 | Student nie potrafi objaśnić i interpretować podstawowych zagadnień dotyczących zrealizowanego materiału. |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia dotyczące zrealizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Student potrafi w dostateczny sposób objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia dotyczące zrealizowanego materiału. | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie objaśnić i interpretować wiekszość zagadnienień dotyczących zrealizowanego materiału. | |
4,5 | Potrafi dobrze objaśnić i interpretować wszystkie zagadnienia dotyczące zrealizowanego materiału . | |
5,0 | Potrafi bardzo dobrze objaśnić i interpretować wszystkie zagadnienia dotyczące zrealizowanego materiału. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.4_K01 Student jest otwarty na sugestie prowadzącego zajęcia, dąży do wzbogacenia wiedzy, wykazuje odpowiedzialność za należytą realizację postawionego zadania. | 2,0 | Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów. | |
4,0 | Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
4,5 | Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
5,0 | Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. |
Literatura podstawowa
- Trziszka T., Jajczarstwo, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2002
- Huopalahti R., Lopez-Fandino R., Anton M., Schade R., Bioactive Egg Compounds, Springer, Berlin, 2007
Literatura dodatkowa
- Dziuba J., Fornal Ł., Biologicznie aktywne peptydy i białka żywności, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, 2009