Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Badania in vivo i in vitro:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania in vivo i in vitro
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL6 5 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu fizjologii oraz biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z mechanizmami podziałów komórkowych.
C-2Zapoznanie studenta z różnymi aspektami badań in vivo i in vitro.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do technik w badaniach in vivo i in vitro.1
T-L-2Zjawisko genotoksyczności – etap 2. Przeprowadzenie testu kometowego. Wpływ czynników na stabilność materiału genetycznego. Test mikrojąder.1
T-L-3Analiza ekspresji genów metodą real-time PCR. Przygotowanie pożywek agarowych w celu badania reakcji roślin na stres wywołany zasoleniem i niedoborami pokarmowymi.1
T-L-4Inicjacja kultur kalusowych różnych genotypów pomidora w celu określenia ich reakcji na stres wywołany zasoleniem. Preparowanie zarodków żyta i ich wykładanie na pożywki z niedoborami pokarmowymi w celu określenia ich reakcji na wywołany stres abiotyczny.1
T-L-5Ocena reakcji wybranych genotypów pomidora oraz żyta w oparciu o założone doświadczenie laboratoryjne. Obserwacje. Przeprowadzenie pomiarów biometrycznych. Opracowanie i omówienie wyników przeprowadzonych eksperymentów. Dyskusja i wnioski.1
5
wykłady
T-W-1Modele zwierzęce w badaniach in vivo a modele tkankowe i komórkowe in vitro. Dynamika proliferacyjna różnych typów komórek w cyklu generacyjnym w warunkach in vivo i in vitro oraz czynniki wzrostowe wspomagające ten proces.2
T-W-2Modelowe badania in vitro w uzyskiwaniu prostych i złożonych substytutów tkankowych - sztuczna skóra i jej wykorzystanie w różnych aspektach badawczych i w medycynie regeneracyjnej.2
T-W-3Modelowe badania in vitro i ex vivo w tworzeniu zaawansowanych substytutów narządowych - sztuczna chrząstka, sztuczna rogówka, drukowanie organów. Wady, zalety oraz interpretacja badań w warunkach in vivo i in vitro.1
T-W-4Technika SNaPshot i jej wykorzystanie w identyfikacji markerów molekularnych.3
T-W-5Rekombinowanie DNA oraz konstrukcja markerów CAPS na przykładzie markerów molekularnych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.5
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia materiału.12
A-L-3zaliczenie2
A-L-4Studiowanie pismiennictwa11
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie pismiennictwa10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4zaliczenie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C23_W01
Objaśnia mechanizmy podziałów komórkowych in vivo i in vitro.
BL_1A_W05C-1T-L-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-1
BL_1A_BL-S-C23_W02
Definiuje zjawisko genotoksyczności.
BL_1A_W17C-2T-L-1, T-L-2M-2, M-1S-1
BL_1A_BL-S-C23_W03
Definiuje różnice w profilach ekspresyjnych komórek in vivo i in vitro.
BL_1A_W04C-1T-L-1, T-L-3, T-W-5, T-W-4M-5, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C23_U01
Dobiera warunki hodowli in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych.
BL_1A_U05C-2T-L-4, T-L-5, T-W-1M-4S-1
BL_1A_BL-S-C23_U02
Interpretuje wyniki testu genotoksyczności.
BL_1A_U05C-2T-L-2M-5, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C23_K01
Student ma świadomość istniejących różnic pomiędzy badaniami in vivo i in vitro.
BL_1A_K01C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-5, M-1, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C23_W01
Objaśnia mechanizmy podziałów komórkowych in vivo i in vitro.
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje wiedzę z zakresu mechanizmów podziałów komórkowych in vivo i in vitro
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C23_W02
Definiuje zjawisko genotoksyczności.
2,0
3,0Student poprawnie definiuje zjawisko genotoksyczności
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C23_W03
Definiuje różnice w profilach ekspresyjnych komórek in vivo i in vitro.
2,0
3,0Student poprawnie opisuje najważniejsze różnice w profilach ekspresyjnych komórek in vivo i in vitro
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C23_U01
Dobiera warunki hodowli in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych.
2,0
3,0Student prezentuje warunki hodowli in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych, bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C23_U02
Interpretuje wyniki testu genotoksyczności.
2,0
3,0Student prezentuje suche wyniki testu genotoksyczności bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  2. Słomski R. (red.), Analiza DNA. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Drewa T., Kultury komórkowe zwierząt i człowieka., Wydawnictwo CM UMK, Bydgoszcz, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do technik w badaniach in vivo i in vitro.1
T-L-2Zjawisko genotoksyczności – etap 2. Przeprowadzenie testu kometowego. Wpływ czynników na stabilność materiału genetycznego. Test mikrojąder.1
T-L-3Analiza ekspresji genów metodą real-time PCR. Przygotowanie pożywek agarowych w celu badania reakcji roślin na stres wywołany zasoleniem i niedoborami pokarmowymi.1
T-L-4Inicjacja kultur kalusowych różnych genotypów pomidora w celu określenia ich reakcji na stres wywołany zasoleniem. Preparowanie zarodków żyta i ich wykładanie na pożywki z niedoborami pokarmowymi w celu określenia ich reakcji na wywołany stres abiotyczny.1
T-L-5Ocena reakcji wybranych genotypów pomidora oraz żyta w oparciu o założone doświadczenie laboratoryjne. Obserwacje. Przeprowadzenie pomiarów biometrycznych. Opracowanie i omówienie wyników przeprowadzonych eksperymentów. Dyskusja i wnioski.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele zwierzęce w badaniach in vivo a modele tkankowe i komórkowe in vitro. Dynamika proliferacyjna różnych typów komórek w cyklu generacyjnym w warunkach in vivo i in vitro oraz czynniki wzrostowe wspomagające ten proces.2
T-W-2Modelowe badania in vitro w uzyskiwaniu prostych i złożonych substytutów tkankowych - sztuczna skóra i jej wykorzystanie w różnych aspektach badawczych i w medycynie regeneracyjnej.2
T-W-3Modelowe badania in vitro i ex vivo w tworzeniu zaawansowanych substytutów narządowych - sztuczna chrząstka, sztuczna rogówka, drukowanie organów. Wady, zalety oraz interpretacja badań w warunkach in vivo i in vitro.1
T-W-4Technika SNaPshot i jej wykorzystanie w identyfikacji markerów molekularnych.3
T-W-5Rekombinowanie DNA oraz konstrukcja markerów CAPS na przykładzie markerów molekularnych.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.5
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia materiału.12
A-L-3zaliczenie2
A-L-4Studiowanie pismiennictwa11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie pismiennictwa10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C23_W01Objaśnia mechanizmy podziałów komórkowych in vivo i in vitro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z mechanizmami podziałów komórkowych.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do technik w badaniach in vivo i in vitro.
T-W-3Modelowe badania in vitro i ex vivo w tworzeniu zaawansowanych substytutów narządowych - sztuczna chrząstka, sztuczna rogówka, drukowanie organów. Wady, zalety oraz interpretacja badań w warunkach in vivo i in vitro.
T-W-1Modele zwierzęce w badaniach in vivo a modele tkankowe i komórkowe in vitro. Dynamika proliferacyjna różnych typów komórek w cyklu generacyjnym w warunkach in vivo i in vitro oraz czynniki wzrostowe wspomagające ten proces.
T-W-2Modelowe badania in vitro w uzyskiwaniu prostych i złożonych substytutów tkankowych - sztuczna skóra i jej wykorzystanie w różnych aspektach badawczych i w medycynie regeneracyjnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje wiedzę z zakresu mechanizmów podziałów komórkowych in vivo i in vitro
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C23_W02Definiuje zjawisko genotoksyczności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W17zna zasady przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego oraz zna możliwości wykorzystania materiału biologicznego w różnych dziedzinach powiązanych z naukami przyrodniczymi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z różnymi aspektami badań in vivo i in vitro.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do technik w badaniach in vivo i in vitro.
T-L-2Zjawisko genotoksyczności – etap 2. Przeprowadzenie testu kometowego. Wpływ czynników na stabilność materiału genetycznego. Test mikrojąder.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie definiuje zjawisko genotoksyczności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C23_W03Definiuje różnice w profilach ekspresyjnych komórek in vivo i in vitro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W04zna molekularne podstawy funkcjonowania organizmów prokariotycznych i eukariotycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z mechanizmami podziałów komórkowych.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do technik w badaniach in vivo i in vitro.
T-L-3Analiza ekspresji genów metodą real-time PCR. Przygotowanie pożywek agarowych w celu badania reakcji roślin na stres wywołany zasoleniem i niedoborami pokarmowymi.
T-W-5Rekombinowanie DNA oraz konstrukcja markerów CAPS na przykładzie markerów molekularnych.
T-W-4Technika SNaPshot i jej wykorzystanie w identyfikacji markerów molekularnych.
Metody nauczaniaM-5Pokaz.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie opisuje najważniejsze różnice w profilach ekspresyjnych komórek in vivo i in vitro
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C23_U01Dobiera warunki hodowli in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U05posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać zalety osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa; potrafi wskazać metody jakimi określone procesy mogą byś analizowane; potrafi przeprowadzić pod opieką opiekuna proste doświadczenia in vitro;
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z różnymi aspektami badań in vivo i in vitro.
Treści programoweT-L-4Inicjacja kultur kalusowych różnych genotypów pomidora w celu określenia ich reakcji na stres wywołany zasoleniem. Preparowanie zarodków żyta i ich wykładanie na pożywki z niedoborami pokarmowymi w celu określenia ich reakcji na wywołany stres abiotyczny.
T-L-5Ocena reakcji wybranych genotypów pomidora oraz żyta w oparciu o założone doświadczenie laboratoryjne. Obserwacje. Przeprowadzenie pomiarów biometrycznych. Opracowanie i omówienie wyników przeprowadzonych eksperymentów. Dyskusja i wnioski.
T-W-1Modele zwierzęce w badaniach in vivo a modele tkankowe i komórkowe in vitro. Dynamika proliferacyjna różnych typów komórek w cyklu generacyjnym w warunkach in vivo i in vitro oraz czynniki wzrostowe wspomagające ten proces.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje warunki hodowli in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych, bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C23_U02Interpretuje wyniki testu genotoksyczności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U05posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać zalety osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa; potrafi wskazać metody jakimi określone procesy mogą byś analizowane; potrafi przeprowadzić pod opieką opiekuna proste doświadczenia in vitro;
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z różnymi aspektami badań in vivo i in vitro.
Treści programoweT-L-2Zjawisko genotoksyczności – etap 2. Przeprowadzenie testu kometowego. Wpływ czynników na stabilność materiału genetycznego. Test mikrojąder.
Metody nauczaniaM-5Pokaz.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje suche wyniki testu genotoksyczności bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C23_K01Student ma świadomość istniejących różnic pomiędzy badaniami in vivo i in vitro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z różnymi aspektami badań in vivo i in vitro.
Treści programoweT-W-3Modelowe badania in vitro i ex vivo w tworzeniu zaawansowanych substytutów narządowych - sztuczna chrząstka, sztuczna rogówka, drukowanie organów. Wady, zalety oraz interpretacja badań w warunkach in vivo i in vitro.
T-W-1Modele zwierzęce w badaniach in vivo a modele tkankowe i komórkowe in vitro. Dynamika proliferacyjna różnych typów komórek w cyklu generacyjnym w warunkach in vivo i in vitro oraz czynniki wzrostowe wspomagające ten proces.
T-W-2Modelowe badania in vitro w uzyskiwaniu prostych i złożonych substytutów tkankowych - sztuczna skóra i jej wykorzystanie w różnych aspektach badawczych i w medycynie regeneracyjnej.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-5Pokaz.
M-1Wykład informacyjny.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.