Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Migracje zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Migracje zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zakresu zoologii bezkręgowców i kręgowców
W-2wiadomości z zakresu ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem migracji, jej przyczynami i mechanizmami
C-2zapoznanie studentów z gatunkami zaliczanymi do migrantów (stałych, okresowych, przypadkowych)
C-3zapoznanie studentów z ewolucyjnym znaczeniem i skutkami migracji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przyczyny i typy migracji oraz behawior migracyjny i orientacja przestrzenna zwierząt2
T-W-2Anemorchia i forezja oraz migracje jednokierunkowe2
T-W-3Migracje powrotne, czyli regularne podróże, zgodne z porami roku2
T-W-4Gatunki mgracyjne2
T-W-5Metody wykorzystywane w badaniach wędrówek zwierząt.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie wskazanego piśmiennictwa6
A-W-3przygotowanie do zajęć1
A-W-4konsultacje2
A-W-5przygotowanie się do sprawdzianu4
A-W-6Sprawdzian pisemny2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny na ostatnich zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta podczas zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C07.1_W01
Student definiuje i charakteryzuje zjawisko migracji zwierząt, wymienia jej rodzaje;
BL_1A_W11, BL_1A_W12, BL_1A_W13, BL_1A_W14C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1
BL_1A_C07.1_W02
Student wymienia i charakteryzuje gatunki zwierząt zaliczanych do migrantów, ze szczególnym uwzględnieniem ich przystosowań i zachowań migracyjnych (w tym migracje człowieka)
BL_1A_W01, BL_1A_W05, BL_1A_W12C-1, C-2, C-3T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C07.1_U01
Student prawidłowo klasyfikuje zjawiska migracji oraz oznacza spotykane gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej migracyjności
BL_1A_U03, BL_1A_U08, BL_1A_U15, BL_1A_U17, BL_1A_U18C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C07.1_K01
Student wykazuje postawę aktywną, otwartą i poszukującą; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
BL_1A_K01, BL_1A_K06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C07.1_W01
Student definiuje i charakteryzuje zjawisko migracji zwierząt, wymienia jej rodzaje;
2,0
3,0Student definiuje i charakteryzuje zjawisko migracji zwierząt, wymienia jej rodzaje;
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_C07.1_W02
Student wymienia i charakteryzuje gatunki zwierząt zaliczanych do migrantów, ze szczególnym uwzględnieniem ich przystosowań i zachowań migracyjnych (w tym migracje człowieka)
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje gatunki zwierząt zaliczanych do migrantów, ze szczególnym uwzględnieniem ich przystosowań i zachowań migracyjnych (w tym migracje człowieka)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C07.1_U01
Student prawidłowo klasyfikuje zjawiska migracji oraz oznacza spotykane gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej migracyjności
2,0
3,0Student prawidłowo klasyfikuje zjawiska migracji oraz oznacza spotykane gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej migracyjności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C07.1_K01
Student wykazuje postawę aktywną, otwartą i poszukującą; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
2,0
3,0Student wykazuje postawę aktywną, otwartą i poszukującą; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Attenborough D., Na ścieżkach życia, Wydawnictwo Wilga, Polska (Warszawa), 1993
  2. Baker R.R. (red.), Niezwykłe wędrówki zwierząt, Wydawnictwo Muza SA, Polska (Warszawa), 1994
  3. Hoare B., Migracje zwierząt, Muza S.A., Warszawa, 2010
  4. Krebs C.J., Ekologia, Wydawnictwo PWN, Polska (Warszawa), 1996

Literatura dodatkowa

  1. Elphick J. (red.), Atlas wędrówek ptaków, Wydawnictwo PWRiL, Polska (Warszawa), 1996
  2. Pęczalska A., Wędrówki zwierząt morskich, Wydawnictwo Morskie, Polska (Gdańsk), 1981
  3. Wolański N., Ekologia człowieka, Wydawnictwo PWN, Polska (Warszawa), 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przyczyny i typy migracji oraz behawior migracyjny i orientacja przestrzenna zwierząt2
T-W-2Anemorchia i forezja oraz migracje jednokierunkowe2
T-W-3Migracje powrotne, czyli regularne podróże, zgodne z porami roku2
T-W-4Gatunki mgracyjne2
T-W-5Metody wykorzystywane w badaniach wędrówek zwierząt.2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie wskazanego piśmiennictwa6
A-W-3przygotowanie do zajęć1
A-W-4konsultacje2
A-W-5przygotowanie się do sprawdzianu4
A-W-6Sprawdzian pisemny2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C07.1_W01Student definiuje i charakteryzuje zjawisko migracji zwierząt, wymienia jej rodzaje;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
BL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
BL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem migracji, jej przyczynami i mechanizmami
C-2zapoznanie studentów z gatunkami zaliczanymi do migrantów (stałych, okresowych, przypadkowych)
C-3zapoznanie studentów z ewolucyjnym znaczeniem i skutkami migracji
Treści programoweT-W-1Przyczyny i typy migracji oraz behawior migracyjny i orientacja przestrzenna zwierząt
T-W-3Migracje powrotne, czyli regularne podróże, zgodne z porami roku
T-W-4Gatunki mgracyjne
T-W-5Metody wykorzystywane w badaniach wędrówek zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje i charakteryzuje zjawisko migracji zwierząt, wymienia jej rodzaje;
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C07.1_W02Student wymienia i charakteryzuje gatunki zwierząt zaliczanych do migrantów, ze szczególnym uwzględnieniem ich przystosowań i zachowań migracyjnych (w tym migracje człowieka)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem migracji, jej przyczynami i mechanizmami
C-2zapoznanie studentów z gatunkami zaliczanymi do migrantów (stałych, okresowych, przypadkowych)
C-3zapoznanie studentów z ewolucyjnym znaczeniem i skutkami migracji
Treści programoweT-W-4Gatunki mgracyjne
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje gatunki zwierząt zaliczanych do migrantów, ze szczególnym uwzględnieniem ich przystosowań i zachowań migracyjnych (w tym migracje człowieka)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C07.1_U01Student prawidłowo klasyfikuje zjawiska migracji oraz oznacza spotykane gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej migracyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
BL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
BL_1A_U15potrafi wskazać znaczenie zwierząt i roślin w kulturze, sztuce współczesnej i dawnej, literaturze oraz religii;
BL_1A_U17analizuje zjawiska i procesy gospodarcze, polityczne i demograficzne; ocena ich skutki dla środowiska naturalnego;
BL_1A_U18potrafi określić możliwości utrzymania zwierząt w różnych systemach ekologicznych; umie ocenić dobrostan zwierząt; umie scharakteryzować i zinterpretować podstawowe zasady i typy zachowań zwierząt;
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem migracji, jej przyczynami i mechanizmami
C-2zapoznanie studentów z gatunkami zaliczanymi do migrantów (stałych, okresowych, przypadkowych)
C-3zapoznanie studentów z ewolucyjnym znaczeniem i skutkami migracji
Treści programoweT-W-1Przyczyny i typy migracji oraz behawior migracyjny i orientacja przestrzenna zwierząt
T-W-3Migracje powrotne, czyli regularne podróże, zgodne z porami roku
T-W-4Gatunki mgracyjne
T-W-5Metody wykorzystywane w badaniach wędrówek zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prawidłowo klasyfikuje zjawiska migracji oraz oznacza spotykane gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej migracyjności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C07.1_K01Student wykazuje postawę aktywną, otwartą i poszukującą; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem migracji, jej przyczynami i mechanizmami
C-2zapoznanie studentów z gatunkami zaliczanymi do migrantów (stałych, okresowych, przypadkowych)
C-3zapoznanie studentów z ewolucyjnym znaczeniem i skutkami migracji
Treści programoweT-W-1Przyczyny i typy migracji oraz behawior migracyjny i orientacja przestrzenna zwierząt
T-W-2Anemorchia i forezja oraz migracje jednokierunkowe
T-W-3Migracje powrotne, czyli regularne podróże, zgodne z porami roku
T-W-4Gatunki mgracyjne
T-W-5Metody wykorzystywane w badaniach wędrówek zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje postawę aktywną, otwartą i poszukującą; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
3,5
4,0
4,5
5,0