Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
Sylabus przedmiotu Migracje zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Migracje zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiadomości z zakresu zoologii bezkręgowców i kręgowców |
W-2 | wiadomości z zakresu ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów ze zjawiskiem migracji, jej przyczynami i mechanizmami |
C-2 | zapoznanie studentów z gatunkami zaliczanymi do migrantów (stałych, okresowych, przypadkowych) |
C-3 | zapoznanie studentów z ewolucyjnym znaczeniem i skutkami migracji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przyczyny i typy migracji oraz behawior migracyjny i orientacja przestrzenna zwierząt | 2 |
T-W-2 | Anemorchia i forezja oraz migracje jednokierunkowe | 2 |
T-W-3 | Migracje powrotne, czyli regularne podróże, zgodne z porami roku | 2 |
T-W-4 | Gatunki mgracyjne | 2 |
T-W-5 | Metody wykorzystywane w badaniach wędrówek zwierząt. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | czytanie wskazanego piśmiennictwa | 6 |
A-W-3 | przygotowanie do zajęć | 1 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
A-W-5 | przygotowanie się do sprawdzianu | 4 |
A-W-6 | Sprawdzian pisemny | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z użyciem Power Pointa |
M-2 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny na ostatnich zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta podczas zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_C07.1_W01 Student definiuje i charakteryzuje zjawisko migracji zwierząt, wymienia jej rodzaje; | BL_1A_W11, BL_1A_W12, BL_1A_W13, BL_1A_W14 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
BL_1A_C07.1_W02 Student wymienia i charakteryzuje gatunki zwierząt zaliczanych do migrantów, ze szczególnym uwzględnieniem ich przystosowań i zachowań migracyjnych (w tym migracje człowieka) | BL_1A_W01, BL_1A_W05, BL_1A_W12 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_C07.1_U01 Student prawidłowo klasyfikuje zjawiska migracji oraz oznacza spotykane gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej migracyjności | BL_1A_U03, BL_1A_U08, BL_1A_U15, BL_1A_U17, BL_1A_U18 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_C07.1_K01 Student wykazuje postawę aktywną, otwartą i poszukującą; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne | BL_1A_K01, BL_1A_K06 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_C07.1_W01 Student definiuje i charakteryzuje zjawisko migracji zwierząt, wymienia jej rodzaje; | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje i charakteryzuje zjawisko migracji zwierząt, wymienia jej rodzaje; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_C07.1_W02 Student wymienia i charakteryzuje gatunki zwierząt zaliczanych do migrantów, ze szczególnym uwzględnieniem ich przystosowań i zachowań migracyjnych (w tym migracje człowieka) | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje gatunki zwierząt zaliczanych do migrantów, ze szczególnym uwzględnieniem ich przystosowań i zachowań migracyjnych (w tym migracje człowieka) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_C07.1_U01 Student prawidłowo klasyfikuje zjawiska migracji oraz oznacza spotykane gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej migracyjności | 2,0 | |
3,0 | Student prawidłowo klasyfikuje zjawiska migracji oraz oznacza spotykane gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej migracyjności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_C07.1_K01 Student wykazuje postawę aktywną, otwartą i poszukującą; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje postawę aktywną, otwartą i poszukującą; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Attenborough D., Na ścieżkach życia, Wydawnictwo Wilga, Polska (Warszawa), 1993
- Baker R.R. (red.), Niezwykłe wędrówki zwierząt, Wydawnictwo Muza SA, Polska (Warszawa), 1994
- Hoare B., Migracje zwierząt, Muza S.A., Warszawa, 2010
- Krebs C.J., Ekologia, Wydawnictwo PWN, Polska (Warszawa), 1996
Literatura dodatkowa
- Elphick J. (red.), Atlas wędrówek ptaków, Wydawnictwo PWRiL, Polska (Warszawa), 1996
- Pęczalska A., Wędrówki zwierząt morskich, Wydawnictwo Morskie, Polska (Gdańsk), 1981
- Wolański N., Ekologia człowieka, Wydawnictwo PWN, Polska (Warszawa), 2006