Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Protistologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Protistologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 5 1,00,40zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością świata protistów
C-2Rola protistów w biotopach naturalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Hodowla i pozyskiwanie protistów do obserwacji5
T-L-2Budowa komórek protistów z różnych jednostek systematycznych - obserwacje mikroskopowe5
10
wykłady
T-W-1Historia badań nad protistami. Najważniejsi twórcy protistologii1
T-W-2Morfologia komórek protistów. Rola organelli komórkowych1
T-W-3Protisty skałotwórcze i skamieniałości przewodnie1
T-W-4Protisty symbiotyczne i pasożytnicze1
T-W-5Protisty jako wskaźniki stanu czystości wód oraz wskaźniki pracy osadu czynnego w oczyszczalniach biologicznych. Protisty w eksperymentach laboratoryjnych1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń8
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianu10
A-L-4Pisemne zaliczenie2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie się do sprawdzianu10
A-W-5Pisemne zaliczenie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem programu power point
M-2Filmy dotyczące protistów
M-3Pokaz z użyciem żywych protistów oraz protistów utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek protistów skałotwórczych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny pisany na ostatnim ćwiczeniu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta
S-4Ocena formująca: ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C11_W01
Student opisuje morfologię komórki protistów, rozpoznaje organelle komórkowe
BL_1A_W08, BL_1A_W11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BL_1A_C11_W02
Student charakteryzuje choroby powodowane przez protisty
BL_1A_W07C-1, C-2T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C11_U01
Student prowadzi hodowlę protistów
BL_1A_U07C-1, C-2T-W-5, T-L-1M-3S-4
BL_1A_C11_U02
Student prawidłowo przeprowadza obserwacje mikroskopową preparatów biologicznych; wskazuje organelle komórek protistów
BL_1A_U07C-1, C-2T-W-2, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C11_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy samodzielnej i grupowej; dba o bezpieczeństwo indywidualne i pozostałych członków zespołu;
BL_1A_K01, BL_1A_K03, BL_1A_K04, BL_1A_K05C-1, C-2T-W-5, T-W-2, T-L-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-L-1M-1, M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C11_W01
Student opisuje morfologię komórki protistów, rozpoznaje organelle komórkowe
2,0
3,0Student opisuje morfologię komórki protistów, rozpoznaje organelle komórkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_C11_W02
Student charakteryzuje choroby powodowane przez protisty
2,0
3,0Student charakteryzuje choroby powodowane przez protisty
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C11_U01
Student prowadzi hodowlę protistów
2,0
3,0Student prowadzi hodowlę protistów
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_C11_U02
Student prawidłowo przeprowadza obserwacje mikroskopową preparatów biologicznych; wskazuje organelle komórek protistów
2,0
3,0Student prawidłowo przeprowadza obserwacje mikroskopową preparatów biologicznych; wskazuje organelle komórek protistów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C11_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy samodzielnej i grupowej; dba o bezpieczeństwo indywidualne i pozostałych członków zespołu;
2,0
3,0Student przejawia aktywny udział w pracy samodzielnej i grupowej; dba o bezpieczeństwo indywidualne i pozostałych członków zespołu;
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czapik A., Podstawy protozoologii, PWN, Warszawa, 1992
  2. Raabe Z., Zarys protozoologii, PWN, Warszawa, 1972
  3. Kadłubowski R., Kurnatowska A.( red.), Protozoologia lekarska, w - Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999
  4. Kayser F.H., Kurt A.B., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Dziubek Z. (red.), Choroby zakaźne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Hodowla i pozyskiwanie protistów do obserwacji5
T-L-2Budowa komórek protistów z różnych jednostek systematycznych - obserwacje mikroskopowe5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia badań nad protistami. Najważniejsi twórcy protistologii1
T-W-2Morfologia komórek protistów. Rola organelli komórkowych1
T-W-3Protisty skałotwórcze i skamieniałości przewodnie1
T-W-4Protisty symbiotyczne i pasożytnicze1
T-W-5Protisty jako wskaźniki stanu czystości wód oraz wskaźniki pracy osadu czynnego w oczyszczalniach biologicznych. Protisty w eksperymentach laboratoryjnych1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń8
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianu10
A-L-4Pisemne zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie się do sprawdzianu10
A-W-5Pisemne zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C11_W01Student opisuje morfologię komórki protistów, rozpoznaje organelle komórkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W08zna strukturę oraz funkcję komórki, a także budowę oraz zróżnicowanie tkanek organizmów żywych
BL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością świata protistów
C-2Rola protistów w biotopach naturalnych
Treści programoweT-W-1Historia badań nad protistami. Najważniejsi twórcy protistologii
T-W-2Morfologia komórek protistów. Rola organelli komórkowych
T-W-3Protisty skałotwórcze i skamieniałości przewodnie
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem programu power point
M-2Filmy dotyczące protistów
M-3Pokaz z użyciem żywych protistów oraz protistów utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek protistów skałotwórczych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny pisany na ostatnim ćwiczeniu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje morfologię komórki protistów, rozpoznaje organelle komórkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C11_W02Student charakteryzuje choroby powodowane przez protisty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W07rozumie podstawowe zagadnienia z biologii i patogenezy mikroorganizmów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością świata protistów
C-2Rola protistów w biotopach naturalnych
Treści programoweT-W-4Protisty symbiotyczne i pasożytnicze
T-W-5Protisty jako wskaźniki stanu czystości wód oraz wskaźniki pracy osadu czynnego w oczyszczalniach biologicznych. Protisty w eksperymentach laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem programu power point
M-2Filmy dotyczące protistów
M-3Pokaz z użyciem żywych protistów oraz protistów utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek protistów skałotwórczych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny pisany na ostatnim ćwiczeniu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student charakteryzuje choroby powodowane przez protisty
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C11_U01Student prowadzi hodowlę protistów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością świata protistów
C-2Rola protistów w biotopach naturalnych
Treści programoweT-W-5Protisty jako wskaźniki stanu czystości wód oraz wskaźniki pracy osadu czynnego w oczyszczalniach biologicznych. Protisty w eksperymentach laboratoryjnych
T-L-1Hodowla i pozyskiwanie protistów do obserwacji
Metody nauczaniaM-3Pokaz z użyciem żywych protistów oraz protistów utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek protistów skałotwórczych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prowadzi hodowlę protistów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C11_U02Student prawidłowo przeprowadza obserwacje mikroskopową preparatów biologicznych; wskazuje organelle komórek protistów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością świata protistów
C-2Rola protistów w biotopach naturalnych
Treści programoweT-W-2Morfologia komórek protistów. Rola organelli komórkowych
T-L-2Budowa komórek protistów z różnych jednostek systematycznych - obserwacje mikroskopowe
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem programu power point
M-2Filmy dotyczące protistów
M-3Pokaz z użyciem żywych protistów oraz protistów utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek protistów skałotwórczych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny pisany na ostatnim ćwiczeniu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta
S-4Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prawidłowo przeprowadza obserwacje mikroskopową preparatów biologicznych; wskazuje organelle komórek protistów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C11_K01Student przejawia aktywny udział w pracy samodzielnej i grupowej; dba o bezpieczeństwo indywidualne i pozostałych członków zespołu;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
BL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością świata protistów
C-2Rola protistów w biotopach naturalnych
Treści programoweT-W-5Protisty jako wskaźniki stanu czystości wód oraz wskaźniki pracy osadu czynnego w oczyszczalniach biologicznych. Protisty w eksperymentach laboratoryjnych
T-W-2Morfologia komórek protistów. Rola organelli komórkowych
T-L-2Budowa komórek protistów z różnych jednostek systematycznych - obserwacje mikroskopowe
T-W-1Historia badań nad protistami. Najważniejsi twórcy protistologii
T-W-4Protisty symbiotyczne i pasożytnicze
T-W-3Protisty skałotwórcze i skamieniałości przewodnie
T-L-1Hodowla i pozyskiwanie protistów do obserwacji
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem programu power point
M-2Filmy dotyczące protistów
M-3Pokaz z użyciem żywych protistów oraz protistów utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek protistów skałotwórczych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przejawia aktywny udział w pracy samodzielnej i grupowej; dba o bezpieczeństwo indywidualne i pozostałych członków zespołu;
3,5
4,0
4,5
5,0