Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do biochemii klinicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wprowadzenie do biochemii klinicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 4 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 4 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z realizowanych na wcześniejszych semestrach przedmiotów: chemia bioorganiczna, biochemia, anatomia, biologia komórki i fizjologia zwierzat

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowym celem przedmiotu jest zrozumienie przez studenta związku między zaburzeniam metabolizmu a jednostką chorobową i wynikiem badania laboratoryjnego oraz nabycie umiejętności podstawowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych laboratoryjnych badań diagnosycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wartość diagnostyczna rutynowych , podstawowych badań diagnostycznych badań laboratoryjnych: morfologii krwi obwodowej, OB i dadania ogólnego moczu1
T-A-2Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej organizmu. Stęzenie glukozy we krwi jako kryterium diagnostyczne cukrzycy. Kryteria klasyfikacji rodzaju cukrzycy. Zaburzenia metabolizmu energetycznego, równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elekktrolitowej, morgologiczne i funkcjonalne ukladów i narzadów - powikłania wczesne i późne w cukrzycy - diagnostyka i monitorowanie skuteczności terapii1
T-A-3Patobiochemia i diagnostyka i podział zaburzeń gospodarki lipidowej. Zaburzeniauwarunkowane enzymatycznie i hormonalnie, otyłość i głodzenie. Udział lipidów w procesie miażdzycowym - lipidowy czynnik ryzyka. Zespół metaboliczny.1
T-A-4Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń czynności wątroby niedokrwiennej mięśnia sercowego. Rola wątroby w metabolizmie ustrojowym i detoksykacji. Hepatotoksyczność ksenobiotyków, ze szczególnym uwzględnieniem niektórych leków i alkoholu. Diagnostyka WZW, stłuszczenia i marskości watroby. Markery niedokrwienia, uszkodzenia i zawału mięsnia sercowego.1
4
wykłady
T-W-1Rola i miejsce biochemii klinicznej w diagnostyce laboratoryjnej, terapii i profilaktyce. Każda choroba ma swoje biochemiczne podłoże. Zaburzenia metabolizmu jako przyczyny i następstwa stanów patologicznych. Wpływ zaburzeń metabolizmu w poszczególnych narzadach na czynnośc innych organów i całego organizmu. Biochemiczne wskaźniki biochemiczne używane w rutynowej diagnostyce i monitorowaniu przebiegu chorób oraz prognozowaniu i ocenie skuteczności leczenia. Profil ogólny i profile narządowe. Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej. Podstawowe prawa gospodarki wodno-elektrolitowej organizmu ludzi i zwierząt. Przestrzenie wodne, elekrolity i ciśnienie osmotyczne - znaczenie diagnostyczne. Odwodnienia i przewodnienia, rodzaje, przyczyny i następstwa.2
T-W-2Patobiochemia i diagnostka laboratoryjna zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej organizmu. Powiazania homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej - podstawowe prawa. Najwazniejsze uklady buforowe organizmu wewnatz- i zewnątrzkomorkowe. Rola nerek płuc i innych narzadow w regulacji równowagii kwasowo-zasadowej. podstawowe wskaźniki stosowane w ocenie stanu równowagi kwasowo-zasadowej. Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej - rodzaje, przyczyny, następstwa i mechanizmy kompensacyjne.1
T-W-3Enzymy i ich wykorzystanie w ocenie zaburzeń podstawowych szlaków metabolicznych. Enzymy wewnatrzkomórkowe i sekrecyjne. Izoenzymy i izoformy. Narzadowe profile enzymatyczne.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach4
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-A-3Przygotowanie wraz z zespołem pod kontrola prowadzacego cwiczenia prezentacji i omówienia wyznaczonego tematu8
A-A-4Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z bieżącym tematem ćwiczeń6
A-A-5Przygotowanie do końcowego zaliczenia materiału objętego programem cwiczeń10
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach4
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady2
A-W-3Samodzielne studiowanie bieżącej tematyki wykładów10
A-W-4Przygotowanie do końcowego zaliczenia materiału objętego programem wykładów13
A-W-5Zaliczenie końcowe materiału objętego programem wykladów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z przedstawieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-4Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń (wolne pytania).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C18.4_W01
Student charakteryzuje podstawowe zaburzenia w gospodarce wodno-mineralnej, kwasowo-zasadowej, lipidowej, białkowej i energetycznej organizmu. Zna podstawowe przyczyny tych zaburzeń, podstawowe wskaźniki fizjologiczne i biochemiczne służące do oceny stopnia ich nasilenia. Wykazuje związek przyczynowo-skutkowy między tymi zaburzeniam a konkretnymi jednostkami chorobowymi.
BL_1A_W09, BL_1A_W16C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C18.4_U01
Student potrafi przeprowadzić podstawową analizę i interpretację wybranych wyników rutynowych kontrolnych badań laboratoryjnych oraz tzw.profili narzadowych.
BL_1A_U04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C18.4_K01
Ma świadomość , że podłożem wszystkich procesów zarówno fizjologicznych, jak i patologicznych są przemiany biochemiczne, stąd też stale uzupełnia swą wiedzę z zakresu biochemii ogólnej i klinicznej.
BL_1A_K01, BL_1A_K05C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-5S-1
BL_1A_C18.4_K02
Student jako członek zespołu ma poczucie odpowiedzialności za końcowy efekt pracy wszystkich osób tworzących zespół, stad też rzetelnie wykonuje swą część zadania i aktywnie uczestniczy w jego prezentacji.
BL_1A_K02, BL_1A_K03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C18.4_W01
Student charakteryzuje podstawowe zaburzenia w gospodarce wodno-mineralnej, kwasowo-zasadowej, lipidowej, białkowej i energetycznej organizmu. Zna podstawowe przyczyny tych zaburzeń, podstawowe wskaźniki fizjologiczne i biochemiczne służące do oceny stopnia ich nasilenia. Wykazuje związek przyczynowo-skutkowy między tymi zaburzeniam a konkretnymi jednostkami chorobowymi.
2,0
3,0Student charakteryzuje w sposób mocno uproszczony tylko niektóre z podstawowych zaburzeN w gospodarce wodno-mineralnej, kwasowo-zasadowej, lipidowej, białkowej i energetycznej organizmu. Wybiórczo zna główne przyczyny tych zaburzeń i podstawowe wskaźniki fizjologiczne oraz biochemiczne służące do oceny stopnia ich nasilenia. W bardzo ograniczonym zakresie potrafi wykazać związek przyczynowo-skutkowy między tymi zaburzeniam a konkretnymi jednostkami chorobowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C18.4_U01
Student potrafi przeprowadzić podstawową analizę i interpretację wybranych wyników rutynowych kontrolnych badań laboratoryjnych oraz tzw.profili narzadowych.
2,0
3,0Student wybiórczo potrafi przeprowadzić podstawową analizę i interpretację wybranych wyników wyników rutynowych kontrolnych badań laboratoryjnych oraz tzw.profili narzadowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C18.4_K01
Ma świadomość , że podłożem wszystkich procesów zarówno fizjologicznych, jak i patologicznych są przemiany biochemiczne, stąd też stale uzupełnia swą wiedzę z zakresu biochemii ogólnej i klinicznej.
2,0
3,0Student uznaje biochemiczne podłoże wszystkich procesów fizjologicznych i patologicznych w żywym organizmie, ale swą wiedzę z tego zakresu uzupełnia w bardzo ograniczonym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_C18.4_K02
Student jako członek zespołu ma poczucie odpowiedzialności za końcowy efekt pracy wszystkich osób tworzących zespół, stad też rzetelnie wykonuje swą część zadania i aktywnie uczestniczy w jego prezentacji.
2,0
3,0Student poprawnie wykonał powierzone mu przez zesół zadanie, zachowując indywiduaność, nie nie zadbał jednak o spójność swej części z całością pracy zespołu. W przedstawieniu i omówieniu przezentacji oraz dyskusji jest mało aktywny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Angielski S., Jakubowski Z., Dominiczak M.H, Biochemia kliniczna, Wydawnictwo Perseusz, Gdańsk, 1996
  2. Angielski S., Rogulski J., Zarys biochemii klinicznej i analityki, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1988
  3. Dembińska-Kieć A., Noskalski J.W, Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Wydawnictwo Urban i Partner, Wrocław, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Kokot F., Kokot S., Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004
  2. Winnicka A, Wartości referencyjne podstawowych badań laboratoryjnych w weterynarii, Wydawnictwo SGGW, warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wartość diagnostyczna rutynowych , podstawowych badań diagnostycznych badań laboratoryjnych: morfologii krwi obwodowej, OB i dadania ogólnego moczu1
T-A-2Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej organizmu. Stęzenie glukozy we krwi jako kryterium diagnostyczne cukrzycy. Kryteria klasyfikacji rodzaju cukrzycy. Zaburzenia metabolizmu energetycznego, równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elekktrolitowej, morgologiczne i funkcjonalne ukladów i narzadów - powikłania wczesne i późne w cukrzycy - diagnostyka i monitorowanie skuteczności terapii1
T-A-3Patobiochemia i diagnostyka i podział zaburzeń gospodarki lipidowej. Zaburzeniauwarunkowane enzymatycznie i hormonalnie, otyłość i głodzenie. Udział lipidów w procesie miażdzycowym - lipidowy czynnik ryzyka. Zespół metaboliczny.1
T-A-4Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń czynności wątroby niedokrwiennej mięśnia sercowego. Rola wątroby w metabolizmie ustrojowym i detoksykacji. Hepatotoksyczność ksenobiotyków, ze szczególnym uwzględnieniem niektórych leków i alkoholu. Diagnostyka WZW, stłuszczenia i marskości watroby. Markery niedokrwienia, uszkodzenia i zawału mięsnia sercowego.1
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i miejsce biochemii klinicznej w diagnostyce laboratoryjnej, terapii i profilaktyce. Każda choroba ma swoje biochemiczne podłoże. Zaburzenia metabolizmu jako przyczyny i następstwa stanów patologicznych. Wpływ zaburzeń metabolizmu w poszczególnych narzadach na czynnośc innych organów i całego organizmu. Biochemiczne wskaźniki biochemiczne używane w rutynowej diagnostyce i monitorowaniu przebiegu chorób oraz prognozowaniu i ocenie skuteczności leczenia. Profil ogólny i profile narządowe. Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej. Podstawowe prawa gospodarki wodno-elektrolitowej organizmu ludzi i zwierząt. Przestrzenie wodne, elekrolity i ciśnienie osmotyczne - znaczenie diagnostyczne. Odwodnienia i przewodnienia, rodzaje, przyczyny i następstwa.2
T-W-2Patobiochemia i diagnostka laboratoryjna zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej organizmu. Powiazania homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej - podstawowe prawa. Najwazniejsze uklady buforowe organizmu wewnatz- i zewnątrzkomorkowe. Rola nerek płuc i innych narzadow w regulacji równowagii kwasowo-zasadowej. podstawowe wskaźniki stosowane w ocenie stanu równowagi kwasowo-zasadowej. Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej - rodzaje, przyczyny, następstwa i mechanizmy kompensacyjne.1
T-W-3Enzymy i ich wykorzystanie w ocenie zaburzeń podstawowych szlaków metabolicznych. Enzymy wewnatrzkomórkowe i sekrecyjne. Izoenzymy i izoformy. Narzadowe profile enzymatyczne.1
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach4
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-A-3Przygotowanie wraz z zespołem pod kontrola prowadzacego cwiczenia prezentacji i omówienia wyznaczonego tematu8
A-A-4Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z bieżącym tematem ćwiczeń6
A-A-5Przygotowanie do końcowego zaliczenia materiału objętego programem cwiczeń10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach4
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady2
A-W-3Samodzielne studiowanie bieżącej tematyki wykładów10
A-W-4Przygotowanie do końcowego zaliczenia materiału objętego programem wykładów13
A-W-5Zaliczenie końcowe materiału objętego programem wykladów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C18.4_W01Student charakteryzuje podstawowe zaburzenia w gospodarce wodno-mineralnej, kwasowo-zasadowej, lipidowej, białkowej i energetycznej organizmu. Zna podstawowe przyczyny tych zaburzeń, podstawowe wskaźniki fizjologiczne i biochemiczne służące do oceny stopnia ich nasilenia. Wykazuje związek przyczynowo-skutkowy między tymi zaburzeniam a konkretnymi jednostkami chorobowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W09zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy o klasyfikacji, budowie, funkcjach i przemianach substratów wystepujących w żywych organizmach
BL_1A_W16zna mechanizmy reakcji obronnych żywego organizmu w odpowiedzi na różnorodne substacje i patogeny
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem przedmiotu jest zrozumienie przez studenta związku między zaburzeniam metabolizmu a jednostką chorobową i wynikiem badania laboratoryjnego oraz nabycie umiejętności podstawowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych laboratoryjnych badań diagnosycznych.
Treści programoweT-A-1Wartość diagnostyczna rutynowych , podstawowych badań diagnostycznych badań laboratoryjnych: morfologii krwi obwodowej, OB i dadania ogólnego moczu
T-A-2Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej organizmu. Stęzenie glukozy we krwi jako kryterium diagnostyczne cukrzycy. Kryteria klasyfikacji rodzaju cukrzycy. Zaburzenia metabolizmu energetycznego, równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elekktrolitowej, morgologiczne i funkcjonalne ukladów i narzadów - powikłania wczesne i późne w cukrzycy - diagnostyka i monitorowanie skuteczności terapii
T-A-3Patobiochemia i diagnostyka i podział zaburzeń gospodarki lipidowej. Zaburzeniauwarunkowane enzymatycznie i hormonalnie, otyłość i głodzenie. Udział lipidów w procesie miażdzycowym - lipidowy czynnik ryzyka. Zespół metaboliczny.
T-A-4Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń czynności wątroby niedokrwiennej mięśnia sercowego. Rola wątroby w metabolizmie ustrojowym i detoksykacji. Hepatotoksyczność ksenobiotyków, ze szczególnym uwzględnieniem niektórych leków i alkoholu. Diagnostyka WZW, stłuszczenia i marskości watroby. Markery niedokrwienia, uszkodzenia i zawału mięsnia sercowego.
T-W-1Rola i miejsce biochemii klinicznej w diagnostyce laboratoryjnej, terapii i profilaktyce. Każda choroba ma swoje biochemiczne podłoże. Zaburzenia metabolizmu jako przyczyny i następstwa stanów patologicznych. Wpływ zaburzeń metabolizmu w poszczególnych narzadach na czynnośc innych organów i całego organizmu. Biochemiczne wskaźniki biochemiczne używane w rutynowej diagnostyce i monitorowaniu przebiegu chorób oraz prognozowaniu i ocenie skuteczności leczenia. Profil ogólny i profile narządowe. Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej. Podstawowe prawa gospodarki wodno-elektrolitowej organizmu ludzi i zwierząt. Przestrzenie wodne, elekrolity i ciśnienie osmotyczne - znaczenie diagnostyczne. Odwodnienia i przewodnienia, rodzaje, przyczyny i następstwa.
T-W-2Patobiochemia i diagnostka laboratoryjna zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej organizmu. Powiazania homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej - podstawowe prawa. Najwazniejsze uklady buforowe organizmu wewnatz- i zewnątrzkomorkowe. Rola nerek płuc i innych narzadow w regulacji równowagii kwasowo-zasadowej. podstawowe wskaźniki stosowane w ocenie stanu równowagi kwasowo-zasadowej. Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej - rodzaje, przyczyny, następstwa i mechanizmy kompensacyjne.
T-W-3Enzymy i ich wykorzystanie w ocenie zaburzeń podstawowych szlaków metabolicznych. Enzymy wewnatrzkomórkowe i sekrecyjne. Izoenzymy i izoformy. Narzadowe profile enzymatyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przedstawieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-4Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń (wolne pytania).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student charakteryzuje w sposób mocno uproszczony tylko niektóre z podstawowych zaburzeN w gospodarce wodno-mineralnej, kwasowo-zasadowej, lipidowej, białkowej i energetycznej organizmu. Wybiórczo zna główne przyczyny tych zaburzeń i podstawowe wskaźniki fizjologiczne oraz biochemiczne służące do oceny stopnia ich nasilenia. W bardzo ograniczonym zakresie potrafi wykazać związek przyczynowo-skutkowy między tymi zaburzeniam a konkretnymi jednostkami chorobowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C18.4_U01Student potrafi przeprowadzić podstawową analizę i interpretację wybranych wyników rutynowych kontrolnych badań laboratoryjnych oraz tzw.profili narzadowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem przedmiotu jest zrozumienie przez studenta związku między zaburzeniam metabolizmu a jednostką chorobową i wynikiem badania laboratoryjnego oraz nabycie umiejętności podstawowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych laboratoryjnych badań diagnosycznych.
Treści programoweT-A-1Wartość diagnostyczna rutynowych , podstawowych badań diagnostycznych badań laboratoryjnych: morfologii krwi obwodowej, OB i dadania ogólnego moczu
T-A-2Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej organizmu. Stęzenie glukozy we krwi jako kryterium diagnostyczne cukrzycy. Kryteria klasyfikacji rodzaju cukrzycy. Zaburzenia metabolizmu energetycznego, równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elekktrolitowej, morgologiczne i funkcjonalne ukladów i narzadów - powikłania wczesne i późne w cukrzycy - diagnostyka i monitorowanie skuteczności terapii
T-A-3Patobiochemia i diagnostyka i podział zaburzeń gospodarki lipidowej. Zaburzeniauwarunkowane enzymatycznie i hormonalnie, otyłość i głodzenie. Udział lipidów w procesie miażdzycowym - lipidowy czynnik ryzyka. Zespół metaboliczny.
T-A-4Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń czynności wątroby niedokrwiennej mięśnia sercowego. Rola wątroby w metabolizmie ustrojowym i detoksykacji. Hepatotoksyczność ksenobiotyków, ze szczególnym uwzględnieniem niektórych leków i alkoholu. Diagnostyka WZW, stłuszczenia i marskości watroby. Markery niedokrwienia, uszkodzenia i zawału mięsnia sercowego.
T-W-1Rola i miejsce biochemii klinicznej w diagnostyce laboratoryjnej, terapii i profilaktyce. Każda choroba ma swoje biochemiczne podłoże. Zaburzenia metabolizmu jako przyczyny i następstwa stanów patologicznych. Wpływ zaburzeń metabolizmu w poszczególnych narzadach na czynnośc innych organów i całego organizmu. Biochemiczne wskaźniki biochemiczne używane w rutynowej diagnostyce i monitorowaniu przebiegu chorób oraz prognozowaniu i ocenie skuteczności leczenia. Profil ogólny i profile narządowe. Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej. Podstawowe prawa gospodarki wodno-elektrolitowej organizmu ludzi i zwierząt. Przestrzenie wodne, elekrolity i ciśnienie osmotyczne - znaczenie diagnostyczne. Odwodnienia i przewodnienia, rodzaje, przyczyny i następstwa.
T-W-2Patobiochemia i diagnostka laboratoryjna zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej organizmu. Powiazania homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej - podstawowe prawa. Najwazniejsze uklady buforowe organizmu wewnatz- i zewnątrzkomorkowe. Rola nerek płuc i innych narzadow w regulacji równowagii kwasowo-zasadowej. podstawowe wskaźniki stosowane w ocenie stanu równowagi kwasowo-zasadowej. Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej - rodzaje, przyczyny, następstwa i mechanizmy kompensacyjne.
T-W-3Enzymy i ich wykorzystanie w ocenie zaburzeń podstawowych szlaków metabolicznych. Enzymy wewnatrzkomórkowe i sekrecyjne. Izoenzymy i izoformy. Narzadowe profile enzymatyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przedstawieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń (wolne pytania).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wybiórczo potrafi przeprowadzić podstawową analizę i interpretację wybranych wyników wyników rutynowych kontrolnych badań laboratoryjnych oraz tzw.profili narzadowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C18.4_K01Ma świadomość , że podłożem wszystkich procesów zarówno fizjologicznych, jak i patologicznych są przemiany biochemiczne, stąd też stale uzupełnia swą wiedzę z zakresu biochemii ogólnej i klinicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem przedmiotu jest zrozumienie przez studenta związku między zaburzeniam metabolizmu a jednostką chorobową i wynikiem badania laboratoryjnego oraz nabycie umiejętności podstawowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych laboratoryjnych badań diagnosycznych.
Treści programoweT-A-2Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej organizmu. Stęzenie glukozy we krwi jako kryterium diagnostyczne cukrzycy. Kryteria klasyfikacji rodzaju cukrzycy. Zaburzenia metabolizmu energetycznego, równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elekktrolitowej, morgologiczne i funkcjonalne ukladów i narzadów - powikłania wczesne i późne w cukrzycy - diagnostyka i monitorowanie skuteczności terapii
T-A-3Patobiochemia i diagnostyka i podział zaburzeń gospodarki lipidowej. Zaburzeniauwarunkowane enzymatycznie i hormonalnie, otyłość i głodzenie. Udział lipidów w procesie miażdzycowym - lipidowy czynnik ryzyka. Zespół metaboliczny.
T-A-4Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń czynności wątroby niedokrwiennej mięśnia sercowego. Rola wątroby w metabolizmie ustrojowym i detoksykacji. Hepatotoksyczność ksenobiotyków, ze szczególnym uwzględnieniem niektórych leków i alkoholu. Diagnostyka WZW, stłuszczenia i marskości watroby. Markery niedokrwienia, uszkodzenia i zawału mięsnia sercowego.
T-W-1Rola i miejsce biochemii klinicznej w diagnostyce laboratoryjnej, terapii i profilaktyce. Każda choroba ma swoje biochemiczne podłoże. Zaburzenia metabolizmu jako przyczyny i następstwa stanów patologicznych. Wpływ zaburzeń metabolizmu w poszczególnych narzadach na czynnośc innych organów i całego organizmu. Biochemiczne wskaźniki biochemiczne używane w rutynowej diagnostyce i monitorowaniu przebiegu chorób oraz prognozowaniu i ocenie skuteczności leczenia. Profil ogólny i profile narządowe. Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej. Podstawowe prawa gospodarki wodno-elektrolitowej organizmu ludzi i zwierząt. Przestrzenie wodne, elekrolity i ciśnienie osmotyczne - znaczenie diagnostyczne. Odwodnienia i przewodnienia, rodzaje, przyczyny i następstwa.
T-W-2Patobiochemia i diagnostka laboratoryjna zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej organizmu. Powiazania homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej - podstawowe prawa. Najwazniejsze uklady buforowe organizmu wewnatz- i zewnątrzkomorkowe. Rola nerek płuc i innych narzadow w regulacji równowagii kwasowo-zasadowej. podstawowe wskaźniki stosowane w ocenie stanu równowagi kwasowo-zasadowej. Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej - rodzaje, przyczyny, następstwa i mechanizmy kompensacyjne.
T-W-3Enzymy i ich wykorzystanie w ocenie zaburzeń podstawowych szlaków metabolicznych. Enzymy wewnatrzkomórkowe i sekrecyjne. Izoenzymy i izoformy. Narzadowe profile enzymatyczne.
Metody nauczaniaM-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uznaje biochemiczne podłoże wszystkich procesów fizjologicznych i patologicznych w żywym organizmie, ale swą wiedzę z tego zakresu uzupełnia w bardzo ograniczonym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C18.4_K02Student jako członek zespołu ma poczucie odpowiedzialności za końcowy efekt pracy wszystkich osób tworzących zespół, stad też rzetelnie wykonuje swą część zadania i aktywnie uczestniczy w jego prezentacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem przedmiotu jest zrozumienie przez studenta związku między zaburzeniam metabolizmu a jednostką chorobową i wynikiem badania laboratoryjnego oraz nabycie umiejętności podstawowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych laboratoryjnych badań diagnosycznych.
Treści programoweT-A-1Wartość diagnostyczna rutynowych , podstawowych badań diagnostycznych badań laboratoryjnych: morfologii krwi obwodowej, OB i dadania ogólnego moczu
T-A-2Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej organizmu. Stęzenie glukozy we krwi jako kryterium diagnostyczne cukrzycy. Kryteria klasyfikacji rodzaju cukrzycy. Zaburzenia metabolizmu energetycznego, równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elekktrolitowej, morgologiczne i funkcjonalne ukladów i narzadów - powikłania wczesne i późne w cukrzycy - diagnostyka i monitorowanie skuteczności terapii
T-A-3Patobiochemia i diagnostyka i podział zaburzeń gospodarki lipidowej. Zaburzeniauwarunkowane enzymatycznie i hormonalnie, otyłość i głodzenie. Udział lipidów w procesie miażdzycowym - lipidowy czynnik ryzyka. Zespół metaboliczny.
T-A-4Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń czynności wątroby niedokrwiennej mięśnia sercowego. Rola wątroby w metabolizmie ustrojowym i detoksykacji. Hepatotoksyczność ksenobiotyków, ze szczególnym uwzględnieniem niektórych leków i alkoholu. Diagnostyka WZW, stłuszczenia i marskości watroby. Markery niedokrwienia, uszkodzenia i zawału mięsnia sercowego.
Metody nauczaniaM-4Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykonał powierzone mu przez zesół zadanie, zachowując indywiduaność, nie nie zadbał jednak o spójność swej części z całością pracy zespołu. W przedstawieniu i omówieniu przezentacji oraz dyskusji jest mało aktywny.
3,5
4,0
4,5
5,0