Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
Sylabus przedmiotu Zoologia kręgowców:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zoologia kręgowców | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zoologii na poziomie szkoły średniej, zoologia bezkręgowców |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstaw podziału systematycznego kręgowców oraz umiejętność rozróżniania zwierząt z różnych gromad kręgowców |
C-2 | Ogólna znajomość biologii i ekologii omawianych gromad kręgowców |
C-3 | Znajomość anatomii i morfologii poszczególnych gromad kręgowców na podstawie wybranych gatunków |
C-4 | Znajomość cech budowy zwierząt charakterystycznych dla życia w różnych środowiskach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezczaszkowce, osłonice – budowa morfologiczna | 2 |
T-L-2 | Ichtiofauna – budowa morfologiczna smoczkoustych, przystosowania morfologiczne i anatomiczne gatunków ryb żyjących w różnych niszach środowiska wodnego | 2 |
T-L-3 | Herpetofauna – anatomia i morfologia na przykładzie wybranych gatunków | 2 |
T-L-4 | Awifauna - anatomia i morfologia gatunków ptaków, przystosowanych do różnych środowisk | 2 |
T-L-5 | Teriofauna - obserwacja cech przystosowawczych ssaków do różnych warunków bytowania | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Strunowce, osłonice, bezczaszkowce, pierwotne kręgowce - systematyka, pochodzenie, występowanie, biologia | 1 |
T-W-2 | Bezszczękowce, szczękowce: chrzęstniki, kostniki - systematyka, budowa, biologia, ekologia | 1 |
T-W-3 | Płazy ze szczególnym uwzględnieniem gatunków polskich - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia | 2 |
T-W-4 | Gady kopalne i dzisiejsze - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia | 2 |
T-W-5 | Pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia ptaków | 2 |
T-W-6 | Ssaki - pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-2 | Przygotowanie do sprawdzianów | 10 |
A-L-3 | Studiowanie zalecanej literatury | 6 |
A-L-4 | Pisemne zaliczenie | 4 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczeń | 10 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem technik wizualnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca poszczególne działy zoologii kręgowców |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności i umiejętności pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_C04_W01 Student charakteryzuje cechy anatomiczne i morfologicze kręgowców, opisuje ich sposób życia, zna zasady klasyfikacji zwierząt | BL_1A_W11 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
BL_1A_C04_W02 Student omawia cechy anatomiczne i morfologiczne powstałe w wyniku przystosowania się organizmów zwierzęcych do różnych środowisk | BL_1A_W12 | — | C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_C04_U01 Student korzysta z dostępnych kluczy i na ich podstawie rozpoznaje wybrane kręgowce | BL_1A_U03 | — | C-1, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_C04_K01 Student postępuje zgodnie z zasadmi etyki; jest aktywny i dba o bezpieczeństwo swoje i grupy | BL_1A_K03 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_C04_W01 Student charakteryzuje cechy anatomiczne i morfologicze kręgowców, opisuje ich sposób życia, zna zasady klasyfikacji zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student charakteryzuje cechy anatomiczne i morfologicze kręgowców, opisuje ich sposób życia, zna zasady klasyfikacji zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_C04_W02 Student omawia cechy anatomiczne i morfologiczne powstałe w wyniku przystosowania się organizmów zwierzęcych do różnych środowisk | 2,0 | |
3,0 | Student omawia cechy anatomiczne i morfologiczne powstałe w wyniku przystosowania się organizmów zwierzęcych do różnych środowisk | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_C04_U01 Student korzysta z dostępnych kluczy i na ich podstawie rozpoznaje wybrane kręgowce | 2,0 | |
3,0 | Student korzysta z dostępnych kluczy i na ich podstawie rozpoznaje wybrane kręgowce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_C04_K01 Student postępuje zgodnie z zasadmi etyki; jest aktywny i dba o bezpieczeństwo swoje i grupy | 2,0 | |
3,0 | Student postępuje zgodnie z zasadmi etyki; jest aktywny i dba o bezpieczeństwo swoje i grupy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zamachowski W., Zyśk A., Strunowce Chordata. Podręcznik zoologii dla studentów, Wyd. Naukowe WSP, Kraków, 1997
- Grodziński Z., Zoologia Przedstrunowce i strunowce, PWN, Warszawa, 1979
- Kowalski K., Ssaki. Zarys teriologii, PWN, Warszawa, 1971
- Jurd R.D., Biologia zwierząt, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2007
- Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1997
- Hempel-Zawitkowska J., Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Brylińskia M. (red), Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 1996
- Berger L., Płazy i gady Polski, PWN, Warszawa, 2000
- Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1982
- Szarski H., Anatomia porównawcza kręgowców, PWN, Warszawa, 1982