Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Zwierzęta synantropijne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta synantropijne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 5 1,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 1,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zakresu zoologii bezkręgowców i kręgowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem i charakterem synantropizmu oraz jego rolą w przyrodzie
C-2zapoznanie studentów z mechanizmami towarzyszącymi zjawisku synantropizmu oraz sposobami i skutkami rozprzestrzeniania się synantropów
C-3zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt zaliczanych do synantropów w Polsce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Populacje stref miejskich i podmiejskich1
T-A-2Populacje z małych miast oraz wsi i innych skupisk ludzkich2
T-A-3Przenikanie się populacji synantropijnych pomiędzy sobą i z populacjami niesynantropijnymi1
T-A-4Gatunki zwierząt synantropijnych na terenie Polski1
5
wykłady
T-W-1Synantropizacja i synurbizacja. Definicje zwierząt synantropijnych i synurbijnych. Przyczyny i czynniki sprzyjające synantropizacji1
T-W-2Korzyści i zagrożenia wynikające z synantropijnego trybu życia zwierząt1
T-W-3Sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów1
T-W-4Wpływ czynników antropomorficznych na behawior synantropów oraz stosunek ludzi do zwierząt synantropijnych1
T-W-5Wybrane gatunki synantropów oraz zmiany ich składu gatunkowego w zależności od strefy klimatycznej1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie własnej prezentacji studentów na temat zwierząt synantropijnych15
A-A-3konsultacje5
A-A-4przygotowanie się do sprawdzianu20
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego40
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2filmy na temat synantropizacji, zwierząt synantropijnych i synurbijnych
M-3ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem utrwalonych przedstawicieli zwierząt synantropijnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta, jego aktywności i zaangażowania
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisany na ostatnim ćwiczeniu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C12/15.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować i charakteryzować zjawisko synantropizmu oraz jego rolę w przyrodzie oraz sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów, znać i charakteryzować gatunki zwierząt zaliczanych do synantropów
BL_1A_W07, BL_1A_W10, BL_1A_W11, BL_1A_W12, BL_1A_W13, BL_1A_W14, BL_1A_W15, BL_1A_W23C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C12/15.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: odpowiednio zinterpretować i scharakteryzować zjawisko synantropizmu oraz jego rolę w miejscowej przyrodzie; odpowiednio oszacować sposoby i skutki rozprzestrzeniania się konkretnych gatunków synantropów; rozpoznać oraz zweryfikować i scharakteryzować konkretne gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej synantropijności
BL_1A_U01, BL_1A_U03, BL_1A_U07, BL_1A_U08, BL_1A_U18C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BL_1A_C12/15.3_U02
Potrafi w oparciu o odpowiednio dobraną literaturę przedmiotu wykazać zmiany jakie zachodzą w faunie synantropijnej i synurbijnej naszego kraju.
BL_1A_U03C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C12/15.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów synantropizmu i jego roli w przyrodzie; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
BL_1A_K01, BL_1A_K06C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C12/15.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować i charakteryzować zjawisko synantropizmu oraz jego rolę w przyrodzie oraz sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów, znać i charakteryzować gatunki zwierząt zaliczanych do synantropów
2,0Student nie zna najważniejszych zagadnień dotyczących synantropizacji. Nie potrafi wymienić gatunków zwierząt synantropijnych.
3,0Student definiuje najważniejsze zagadnienia dotyczące synantropizacji. Potrafi wymienić gatunki zwierząt synantropijnych, charakterystycznych dla naszego kraju.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C12/15.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: odpowiednio zinterpretować i scharakteryzować zjawisko synantropizmu oraz jego rolę w miejscowej przyrodzie; odpowiednio oszacować sposoby i skutki rozprzestrzeniania się konkretnych gatunków synantropów; rozpoznać oraz zweryfikować i scharakteryzować konkretne gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej synantropijności
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić na przykładach konkretnych gatunków, co odróżnia zwierzęta synantropijne, od zwierząt żyjących w ekosystemach naturalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_C12/15.3_U02
Potrafi w oparciu o odpowiednio dobraną literaturę przedmiotu wykazać zmiany jakie zachodzą w faunie synantropijnej i synurbijnej naszego kraju.
2,0
3,0Na wybranych przykładach potrafi scharakteryziować zmiany jakim podlega fauna synantropijna i synurbijna w naszym kraju
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C12/15.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów synantropizmu i jego roli w przyrodzie; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
2,0
3,0Student ma świadomość jak ważne jest stosowanie reguł etyki w postępowaniu ze zwierzętami synantropijnymi. Ma świadomość zagrożeń, których przyczyną mogą być kontakty ze zwierzętami synantropijnymi i wie jak takie zagrożenia minimalizować.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Barczak T., Indykiewicz P., Fauna miast, Wydawnictwa Uczelniane ATR, Polska (Bydgoszcz), 1998
  2. Indykiewicz P., Barczak T. (red.), Fauna miast Europy środkowej 21. wieku, Wydawnictwo LOGO, Polska (Bydgoszcz), 2004
  3. Indykiewicz P., Barczak T., Kaczorowski G., (red.), Bioróżnorodność i ekologia populacji zwierzęcych w środowiskach zurbanizowanych, Wydawnictwo NICE, Polska (Bydgoszcz), 2001
  4. Indykiewicz P., Jerzak L., Barczak T., Fauna miast – ochronić różnorodność biotyczną w miastach, Wydawnictwo SAR "Pomorze", Polska (Bydgoszcz), 2008
  5. Reichholf J., Żyją wśród nas – Fauna i flora osiedli miejskich - Leksykon przyrodniczy, Wydawnictwo Świat Książki, Polska (Warszawa), 1999
  6. Ryan C. (red.), Urban Ecology, Wydawnictwo Springer Verlag, Niemcy (Berlin), 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jura R.D., Biologia zwierząt, PWN, Polska (Warszawa), 2007
  2. Kimball J.W. (red.), Biologia, PWN, Polska (Warszawa), 1979
  3. Luniak M., 2006, Bogactwo gatunkowe i liczebność fauny wielkiego miasta – przykład Warszawy, Kosmos, Polska, 2006, 55 (1), s: 45-52
  4. Strzałko J., Mossor-Pietraszewska T., Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Polska (Warszawa-Poznań), 1999
  5. Zyska W., Kowalczyk A., Zyska P., Szczecin jako miejsce urbanizowania się zwierząt kręgowych, Wyd. Szczec. Tow. Nauk., Polska (Szczecin), 1995, in: Jasnowska J. (red): Stan środowiska miasta i rejonu Szczecina; s: 117- 126

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Populacje stref miejskich i podmiejskich1
T-A-2Populacje z małych miast oraz wsi i innych skupisk ludzkich2
T-A-3Przenikanie się populacji synantropijnych pomiędzy sobą i z populacjami niesynantropijnymi1
T-A-4Gatunki zwierząt synantropijnych na terenie Polski1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Synantropizacja i synurbizacja. Definicje zwierząt synantropijnych i synurbijnych. Przyczyny i czynniki sprzyjające synantropizacji1
T-W-2Korzyści i zagrożenia wynikające z synantropijnego trybu życia zwierząt1
T-W-3Sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów1
T-W-4Wpływ czynników antropomorficznych na behawior synantropów oraz stosunek ludzi do zwierząt synantropijnych1
T-W-5Wybrane gatunki synantropów oraz zmiany ich składu gatunkowego w zależności od strefy klimatycznej1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie własnej prezentacji studentów na temat zwierząt synantropijnych15
A-A-3konsultacje5
A-A-4przygotowanie się do sprawdzianu20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego40
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C12/15.3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować i charakteryzować zjawisko synantropizmu oraz jego rolę w przyrodzie oraz sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów, znać i charakteryzować gatunki zwierząt zaliczanych do synantropów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W07rozumie podstawowe zagadnienia z biologii i patogenezy mikroorganizmów
BL_1A_W10zna anatomiczną i morfologiczną budowę ciała organizmów żywych z topograficznym opisem i lokalizacją narządów, rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
BL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
BL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
BL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
BL_1A_W23zna i definiuje rolę społeczno-humanistyczną elementów świata ożywionego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem i charakterem synantropizmu oraz jego rolą w przyrodzie
C-2zapoznanie studentów z mechanizmami towarzyszącymi zjawisku synantropizmu oraz sposobami i skutkami rozprzestrzeniania się synantropów
C-3zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt zaliczanych do synantropów w Polsce
Treści programoweT-A-1Populacje stref miejskich i podmiejskich
T-A-2Populacje z małych miast oraz wsi i innych skupisk ludzkich
T-A-3Przenikanie się populacji synantropijnych pomiędzy sobą i z populacjami niesynantropijnymi
T-A-4Gatunki zwierząt synantropijnych na terenie Polski
T-W-1Synantropizacja i synurbizacja. Definicje zwierząt synantropijnych i synurbijnych. Przyczyny i czynniki sprzyjające synantropizacji
T-W-2Korzyści i zagrożenia wynikające z synantropijnego trybu życia zwierząt
T-W-3Sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów
T-W-4Wpływ czynników antropomorficznych na behawior synantropów oraz stosunek ludzi do zwierząt synantropijnych
T-W-5Wybrane gatunki synantropów oraz zmiany ich składu gatunkowego w zależności od strefy klimatycznej
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2filmy na temat synantropizacji, zwierząt synantropijnych i synurbijnych
M-3ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem utrwalonych przedstawicieli zwierząt synantropijnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta, jego aktywności i zaangażowania
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisany na ostatnim ćwiczeniu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna najważniejszych zagadnień dotyczących synantropizacji. Nie potrafi wymienić gatunków zwierząt synantropijnych.
3,0Student definiuje najważniejsze zagadnienia dotyczące synantropizacji. Potrafi wymienić gatunki zwierząt synantropijnych, charakterystycznych dla naszego kraju.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C12/15.3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: odpowiednio zinterpretować i scharakteryzować zjawisko synantropizmu oraz jego rolę w miejscowej przyrodzie; odpowiednio oszacować sposoby i skutki rozprzestrzeniania się konkretnych gatunków synantropów; rozpoznać oraz zweryfikować i scharakteryzować konkretne gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej synantropijności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U01wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki i statystyki i stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie;
BL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
BL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
BL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
BL_1A_U18potrafi określić możliwości utrzymania zwierząt w różnych systemach ekologicznych; umie ocenić dobrostan zwierząt; umie scharakteryzować i zinterpretować podstawowe zasady i typy zachowań zwierząt;
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem i charakterem synantropizmu oraz jego rolą w przyrodzie
C-2zapoznanie studentów z mechanizmami towarzyszącymi zjawisku synantropizmu oraz sposobami i skutkami rozprzestrzeniania się synantropów
C-3zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt zaliczanych do synantropów w Polsce
Treści programoweT-A-1Populacje stref miejskich i podmiejskich
T-A-2Populacje z małych miast oraz wsi i innych skupisk ludzkich
T-A-3Przenikanie się populacji synantropijnych pomiędzy sobą i z populacjami niesynantropijnymi
T-A-4Gatunki zwierząt synantropijnych na terenie Polski
T-W-1Synantropizacja i synurbizacja. Definicje zwierząt synantropijnych i synurbijnych. Przyczyny i czynniki sprzyjające synantropizacji
T-W-2Korzyści i zagrożenia wynikające z synantropijnego trybu życia zwierząt
T-W-3Sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów
T-W-4Wpływ czynników antropomorficznych na behawior synantropów oraz stosunek ludzi do zwierząt synantropijnych
T-W-5Wybrane gatunki synantropów oraz zmiany ich składu gatunkowego w zależności od strefy klimatycznej
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2filmy na temat synantropizacji, zwierząt synantropijnych i synurbijnych
M-3ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem utrwalonych przedstawicieli zwierząt synantropijnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta, jego aktywności i zaangażowania
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisany na ostatnim ćwiczeniu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić na przykładach konkretnych gatunków, co odróżnia zwierzęta synantropijne, od zwierząt żyjących w ekosystemach naturalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C12/15.3_U02Potrafi w oparciu o odpowiednio dobraną literaturę przedmiotu wykazać zmiany jakie zachodzą w faunie synantropijnej i synurbijnej naszego kraju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem i charakterem synantropizmu oraz jego rolą w przyrodzie
C-2zapoznanie studentów z mechanizmami towarzyszącymi zjawisku synantropizmu oraz sposobami i skutkami rozprzestrzeniania się synantropów
C-3zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt zaliczanych do synantropów w Polsce
Treści programoweT-A-1Populacje stref miejskich i podmiejskich
T-A-2Populacje z małych miast oraz wsi i innych skupisk ludzkich
T-A-3Przenikanie się populacji synantropijnych pomiędzy sobą i z populacjami niesynantropijnymi
T-A-4Gatunki zwierząt synantropijnych na terenie Polski
T-W-1Synantropizacja i synurbizacja. Definicje zwierząt synantropijnych i synurbijnych. Przyczyny i czynniki sprzyjające synantropizacji
T-W-2Korzyści i zagrożenia wynikające z synantropijnego trybu życia zwierząt
T-W-3Sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów
T-W-4Wpływ czynników antropomorficznych na behawior synantropów oraz stosunek ludzi do zwierząt synantropijnych
T-W-5Wybrane gatunki synantropów oraz zmiany ich składu gatunkowego w zależności od strefy klimatycznej
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2filmy na temat synantropizacji, zwierząt synantropijnych i synurbijnych
M-3ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem utrwalonych przedstawicieli zwierząt synantropijnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta, jego aktywności i zaangażowania
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisany na ostatnim ćwiczeniu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na wybranych przykładach potrafi scharakteryziować zmiany jakim podlega fauna synantropijna i synurbijna w naszym kraju
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C12/15.3_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów synantropizmu i jego roli w przyrodzie; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem i charakterem synantropizmu oraz jego rolą w przyrodzie
C-2zapoznanie studentów z mechanizmami towarzyszącymi zjawisku synantropizmu oraz sposobami i skutkami rozprzestrzeniania się synantropów
C-3zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt zaliczanych do synantropów w Polsce
Treści programoweT-A-1Populacje stref miejskich i podmiejskich
T-A-2Populacje z małych miast oraz wsi i innych skupisk ludzkich
T-A-3Przenikanie się populacji synantropijnych pomiędzy sobą i z populacjami niesynantropijnymi
T-A-4Gatunki zwierząt synantropijnych na terenie Polski
T-W-1Synantropizacja i synurbizacja. Definicje zwierząt synantropijnych i synurbijnych. Przyczyny i czynniki sprzyjające synantropizacji
T-W-2Korzyści i zagrożenia wynikające z synantropijnego trybu życia zwierząt
T-W-3Sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów
T-W-4Wpływ czynników antropomorficznych na behawior synantropów oraz stosunek ludzi do zwierząt synantropijnych
T-W-5Wybrane gatunki synantropów oraz zmiany ich składu gatunkowego w zależności od strefy klimatycznej
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2filmy na temat synantropizacji, zwierząt synantropijnych i synurbijnych
M-3ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem utrwalonych przedstawicieli zwierząt synantropijnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisany na ostatnim ćwiczeniu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość jak ważne jest stosowanie reguł etyki w postępowaniu ze zwierzętami synantropijnymi. Ma świadomość zagrożeń, których przyczyną mogą być kontakty ze zwierzętami synantropijnymi i wie jak takie zagrożenia minimalizować.
3,5
4,0
4,5
5,0