Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Ćwiczenia terenowe z ekologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ćwiczenia terenowe z ekologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT4 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie ogólnej wiedzy z zakresu botaniki i zoologii oraz biogeografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami obserwacji zwierząt w róznych środowiskach
C-2Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami odławiania zwierząt z różnych ekosystemów oraz ze sprzętem i narzędziami do odłowu i przenoszenia zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Przedstawienie harmonogramu i organizacji zajęć terenowych. Zapoznanie studentów z zasadami zaliczenia przedmiotu oraz zasadami postępowania w terenie.1
T-T-2Abiotyczne i biotyczne elementy ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Struktura troficzna. Przepływ energii i obieg materii. Równowaga biologiczna ekosystemów1
T-T-3Typy i przykłady zbiorowisk roślinnych. Uwarunkowania łączenia się roślin w zbiorowiska1
T-T-4Analiza zbiorowisk roślinnych w ekosystemach naturalnych (zbiorowiska łąkowe i kserotermiczne, zbiorowiska leśne i zaroślowe) i antropogenicznie zmienionych (pastwisko, pole uprawne, park i trawnik miejski). Zbiorowiska synantropijne1
T-T-5Zasady i i sposoby obserwacji, odławiania i konserwacji zwierząt z różnych ekosystemów ze szczególnym uwzględnieniem gatunków chronionych. Sprzęt i narzędzia do odłowu, prznoszenia i konserwacji zwierząt2
T-T-6Obserwacja zwierząt w różnych ekosystemach oraz odławianie zwierząt bezkręgowych nie podlegających ochronie. Oznaczanie zebranych zwierzat z wykorzystaniem kluczy1
T-T-7Obserwacja zwierząt kręgowych i bezkręgowych w środowisku wodnym. Metody poboru prób i oznaczanie zwierząt1
T-T-8Praktyczne określanie interakcji międzygatunkowych; antagonistycznych i nieantagonistycznych.1
T-T-9Gleba i jej zasobność. Właściwości fizyczne i chemiczne gleby. Rodzaje, gatunki i systemy glebowe. Rozpoznawanie gleb1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach40
A-T-2opracowanie wyników obserwacji wykonanych podczas zajęć terenowych, opracowanie sprawozdań w formie prezentacji multimedialnej20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem odpowiednich metod
M-2Pokaz z wyjaśnieniem
M-3Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z poszczególnych zajęć terenowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_B16_W01
Student zna sposoby obserwacji prowadzonych w różnych środowiskach oraz ma wiedzę dotyczacą zasad, sposobu i narzędzi służących do poboru prób roślin i zwierząt
BL_1A_W05, BL_1A_W13C-1, C-2T-T-5, T-T-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_B16_U01
Student potrafi posługiwać się sprzętem do obserwacji i odławiania zwierząt.Umie posługiwać się podstawowymi metodami obserwacji i badań ekologicznych
BL_1A_U03C-1, C-2T-T-5, T-T-6, T-T-7, T-T-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_B16_K01
Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, postępuje zgodnie z zasadmi etyki i z zaangażowaniem prowadzi obserwacje i analizy ekologiczne
BL_1A_K03, BL_1A_K04C-1, C-2T-T-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_B16_W01
Student zna sposoby obserwacji prowadzonych w różnych środowiskach oraz ma wiedzę dotyczacą zasad, sposobu i narzędzi służących do poboru prób roślin i zwierząt
2,0
3,0Student ma wiedzę dotyczacą zasad, sposobu i narzędzi służących do poboru prób roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_B16_U01
Student potrafi posługiwać się sprzętem do obserwacji i odławiania zwierząt.Umie posługiwać się podstawowymi metodami obserwacji i badań ekologicznych
2,0
3,0Student potrafi posługiwać się sprzętem do obserwacji i odławiania zwierząt.Umie posługiwać się podstawowymi metodami obserwacji i badań ekologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_B16_K01
Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, postępuje zgodnie z zasadmi etyki i z zaangażowaniem prowadzi obserwacje i analizy ekologiczne
2,0
3,0Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, postępuje zgodnie z zasadmi etyki i z zaangażowaniem prowadzi obserwacje i analizy ekologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 1999
  2. Egene P. Odum, Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. praza zbiorowa pod red. Alicji Kurnatowskiej, Ekologia i jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997
  2. Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska, Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Poznań - Warszawa, 1999

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Przedstawienie harmonogramu i organizacji zajęć terenowych. Zapoznanie studentów z zasadami zaliczenia przedmiotu oraz zasadami postępowania w terenie.1
T-T-2Abiotyczne i biotyczne elementy ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Struktura troficzna. Przepływ energii i obieg materii. Równowaga biologiczna ekosystemów1
T-T-3Typy i przykłady zbiorowisk roślinnych. Uwarunkowania łączenia się roślin w zbiorowiska1
T-T-4Analiza zbiorowisk roślinnych w ekosystemach naturalnych (zbiorowiska łąkowe i kserotermiczne, zbiorowiska leśne i zaroślowe) i antropogenicznie zmienionych (pastwisko, pole uprawne, park i trawnik miejski). Zbiorowiska synantropijne1
T-T-5Zasady i i sposoby obserwacji, odławiania i konserwacji zwierząt z różnych ekosystemów ze szczególnym uwzględnieniem gatunków chronionych. Sprzęt i narzędzia do odłowu, prznoszenia i konserwacji zwierząt2
T-T-6Obserwacja zwierząt w różnych ekosystemach oraz odławianie zwierząt bezkręgowych nie podlegających ochronie. Oznaczanie zebranych zwierzat z wykorzystaniem kluczy1
T-T-7Obserwacja zwierząt kręgowych i bezkręgowych w środowisku wodnym. Metody poboru prób i oznaczanie zwierząt1
T-T-8Praktyczne określanie interakcji międzygatunkowych; antagonistycznych i nieantagonistycznych.1
T-T-9Gleba i jej zasobność. Właściwości fizyczne i chemiczne gleby. Rodzaje, gatunki i systemy glebowe. Rozpoznawanie gleb1
10

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach40
A-T-2opracowanie wyników obserwacji wykonanych podczas zajęć terenowych, opracowanie sprawozdań w formie prezentacji multimedialnej20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_B16_W01Student zna sposoby obserwacji prowadzonych w różnych środowiskach oraz ma wiedzę dotyczacą zasad, sposobu i narzędzi służących do poboru prób roślin i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami obserwacji zwierząt w róznych środowiskach
C-2Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami odławiania zwierząt z różnych ekosystemów oraz ze sprzętem i narzędziami do odłowu i przenoszenia zwierząt
Treści programoweT-T-5Zasady i i sposoby obserwacji, odławiania i konserwacji zwierząt z różnych ekosystemów ze szczególnym uwzględnieniem gatunków chronionych. Sprzęt i narzędzia do odłowu, prznoszenia i konserwacji zwierząt
T-T-7Obserwacja zwierząt kręgowych i bezkręgowych w środowisku wodnym. Metody poboru prób i oznaczanie zwierząt
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem odpowiednich metod
M-2Pokaz z wyjaśnieniem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę dotyczacą zasad, sposobu i narzędzi służących do poboru prób roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_B16_U01Student potrafi posługiwać się sprzętem do obserwacji i odławiania zwierząt.Umie posługiwać się podstawowymi metodami obserwacji i badań ekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami obserwacji zwierząt w róznych środowiskach
C-2Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami odławiania zwierząt z różnych ekosystemów oraz ze sprzętem i narzędziami do odłowu i przenoszenia zwierząt
Treści programoweT-T-5Zasady i i sposoby obserwacji, odławiania i konserwacji zwierząt z różnych ekosystemów ze szczególnym uwzględnieniem gatunków chronionych. Sprzęt i narzędzia do odłowu, prznoszenia i konserwacji zwierząt
T-T-6Obserwacja zwierząt w różnych ekosystemach oraz odławianie zwierząt bezkręgowych nie podlegających ochronie. Oznaczanie zebranych zwierzat z wykorzystaniem kluczy
T-T-7Obserwacja zwierząt kręgowych i bezkręgowych w środowisku wodnym. Metody poboru prób i oznaczanie zwierząt
T-T-8Praktyczne określanie interakcji międzygatunkowych; antagonistycznych i nieantagonistycznych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem odpowiednich metod
M-2Pokaz z wyjaśnieniem
M-3Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z poszczególnych zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi posługiwać się sprzętem do obserwacji i odławiania zwierząt.Umie posługiwać się podstawowymi metodami obserwacji i badań ekologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_B16_K01Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, postępuje zgodnie z zasadmi etyki i z zaangażowaniem prowadzi obserwacje i analizy ekologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
BL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami obserwacji zwierząt w róznych środowiskach
C-2Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami odławiania zwierząt z różnych ekosystemów oraz ze sprzętem i narzędziami do odłowu i przenoszenia zwierząt
Treści programoweT-T-1Przedstawienie harmonogramu i organizacji zajęć terenowych. Zapoznanie studentów z zasadami zaliczenia przedmiotu oraz zasadami postępowania w terenie.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem odpowiednich metod
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z poszczególnych zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, postępuje zgodnie z zasadmi etyki i z zaangażowaniem prowadzi obserwacje i analizy ekologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0