Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Podstawy kynologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy kynologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zoologia kręgowców, anatomia i fizjologia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z biologią i behawiorem psa domowego oraz jego użytkowością oraz

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa anatomiczna psów na przykładzie wybranych ras. Ocena i wady pokroju (wrażenie ogólne i proporcje ciała, ocena psa w ruchu, ocena budowy głowy, szata, barwa nosa i pazurów, wady pokroju; ciężkie i dyskwalifikujące1
T-A-2Pielęgnacja psa - codzienna i specjalistyczna. Higiena i profilaktyka w amatorskiej hodowli psów2
T-A-3Wybrane elementy hodowli psów rasowych w Polsce1
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń1
5
wykłady
T-W-1Biologia i systematyka psowatych Canidae. Charakterystyka i pochodzenie psa domowego C. familiaris (pochodzenie psa, początki i przesłanki udomowienia, formy zachowania się wspólne dla psa i wilka, kształtowanie się ras i typów użytkowych2
T-W-2Podstawy genetyki psów (wybrane zagadnienia z genetyki cech jakościowych i ilościowych u psa, dziedziczenie cech reprodukcyjnych, dziedziczenie niektórych cech budowy - głowa, długość nóg, uszy, ostrogi, ogon, uzębienie, dziedziczenie umaszczenia, dziedziczenie cech okrywy włosowej, wybrane wady i choroby dziedziczne (defekty i choroby układu kostnego, choroby układu nerwowego, choroby oczu, choroby serca i układu krążenia)2
T-W-3Specyfika budowy układu pokarmowego psa i podstawy żywienia (trawienie i wchłanianie, wady i zalety różnych sposobów żywienia, zasady żywienia psów z różnych grup wiekowych, wybrane elementy dietetyki)1
T-W-4Wilk w ciele jamnika, czyli fizjologia psa domowego i innych Canidae2
T-W-5Rozród psa (anatomia układu rozrodczego psa i suki, fazy cyklu rujowego i ich zewnętrzne objawy, wady i zalety stosowania środków hormonalnych w regulacji cyklu rujowego u suk; blokowanie cieczki i jego skutki, nowoczesne metody diagnostyki cieczki, krycie i jego terminy, prawidłowe prowadzenie suki szczennej, ciążą i poród, postępowanie z suką rodzącą i karmiącą, wychów i pielęgnacja szczeniąt, ciąża urojona (przebieg, wpływ na sukę oraz naturalne i hormonalne metody leczenia)2
T-W-6Behawior psa (zachowanie socjalne szczeniąt i zwierząt młodych, fazy socjalizacji (noworodek, faza psiej socjalizacji, problemy wychowawcze z psami, behawioralne wskaźniki emocji – psia mowa, etogram psa, pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie, agresja u psów, jej rodzaje i źródła pochodzenia, organizacja socjalna psów, psy a dorośli, psy a psy, wpływ kastracji i sterylizacji na zachowanie się psa1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnych10
A-A-3Studiowanie polecanej literatury10
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
A-W-3Zaliczenie wykładów2
A-W-4Samodzielne studiowanie wykładów3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Problemowa dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji wykonanych przez studantów
M-3Ćwiczenia terenowe w siedzibie TOZ-u i Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowane przez studenta
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-O1.1_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat biologii, w tym anatomii, fizjologii, behawioru, psa domowego
BL_2A_W11, BL_2A_W01C-1T-A-1, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-2, S-3, S-1
BL_2A_BL-S2-O1.1_W02
Student posiada specjalistyczną wiedzę na temat chowu psa i rozszerzoną z zakresu hodowli psów rasowych
BL_2A_W13C-1T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-O1.1_U01
Student ocenia pokrój psa wykorzystującv podstawowe pomiary zoometryczne; ocenia wady pokroju w statyce i w ruchu, rozpoznaje wady uzębienia u psów. Potrafi ocenić stan szaty oraz określić umaszczenie i przynależnośc rasową psa.
BL_2A_U14, BL_2A_U06C-1T-A-2, T-A-3M-1, M-3, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-O1.1_K01
Przy pracy z psami student wykazuje odpowiedzialność za bezpieczestwo swoje i innych; ma świadomość odpowiedzialności za naszych "braci mniejszych", oraz niebezpieczeństw płynących z hodowli psów ras agresywnych
BL_2A_K07, BL_2A_K06C-1T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-W-4M-1, M-3, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-O1.1_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat biologii, w tym anatomii, fizjologii, behawioru, psa domowego
2,0Student nie posiada wiedzy na temat biologii psa domowego
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat biologii psa domowego
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat biologii psa domowego, potrafi wymienić zasadnicze elementy jego budowy
4,0Student posiada podstawową wiedzę na temat biologii psa domowego, w tym anatomii, fizjologii i behawioru
4,5Student posiada na dobrze ugruntowaną wiedzę na na temat anatomii, fizjologii i behawioru psów
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę na na temat anatomii, fizjologii i behawioru psów
BL_2A_BL-S2-O1.1_W02
Student posiada specjalistyczną wiedzę na temat chowu psa i rozszerzoną z zakresu hodowli psów rasowych
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy na temat chowu i hodowli psów rasowych
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat chowu psów rasowych
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat chowu i hodowli psów rasowych
4,0Student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę na temat chowu i hodowli psów rasowych
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat chowu i podstawową na temat hodowli psów rasowych
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat chowu i hodowli psów rasowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-O1.1_U01
Student ocenia pokrój psa wykorzystującv podstawowe pomiary zoometryczne; ocenia wady pokroju w statyce i w ruchu, rozpoznaje wady uzębienia u psów. Potrafi ocenić stan szaty oraz określić umaszczenie i przynależnośc rasową psa.
2,0
3,0Student ocenia pokrój psa wykorzystującv podstawowe pomiary zoometryczne; ocenia wady pokroju w statyce i w ruchu, rozpoznaje wady uzębienia u psów. Potrafi ocenić stan szaty oraz określić umaszczenie i przynależnośc rasową psa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-O1.1_K01
Przy pracy z psami student wykazuje odpowiedzialność za bezpieczestwo swoje i innych; ma świadomość odpowiedzialności za naszych "braci mniejszych", oraz niebezpieczeństw płynących z hodowli psów ras agresywnych
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w nikłym stopniu
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w dużym stopniu
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w bardzo dużym stopniu, w kontaktach z psem postępuje etycznie
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w bardzo dużym stopniu, ma również świadomość niebezpieczeństw chowu i hodowli psów raz agresywnych
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w bardzo dużym stopniu, ma również świadomość niebezpieczeństw chowu i hodowli psów raz agresywnych, wyraża oceny dotyczące walk psów

Literatura podstawowa

  1. Fisher J., Okiem psa, PWRiL, Warszawa, 1994
  2. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  3. O'Heare J., Zachowania agresywne u psów, Galaktyka, Warszawa, 2009
  4. Räber H., Encyklopedia psów rasowych, Warszawa, Wydawnictwo Multico, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Willis M.B., Poradnik dla hodowców psów. Genetyka w praktyce, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Kilcommons B., Wilson S., Mój pies świadczy o mnie, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa anatomiczna psów na przykładzie wybranych ras. Ocena i wady pokroju (wrażenie ogólne i proporcje ciała, ocena psa w ruchu, ocena budowy głowy, szata, barwa nosa i pazurów, wady pokroju; ciężkie i dyskwalifikujące1
T-A-2Pielęgnacja psa - codzienna i specjalistyczna. Higiena i profilaktyka w amatorskiej hodowli psów2
T-A-3Wybrane elementy hodowli psów rasowych w Polsce1
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biologia i systematyka psowatych Canidae. Charakterystyka i pochodzenie psa domowego C. familiaris (pochodzenie psa, początki i przesłanki udomowienia, formy zachowania się wspólne dla psa i wilka, kształtowanie się ras i typów użytkowych2
T-W-2Podstawy genetyki psów (wybrane zagadnienia z genetyki cech jakościowych i ilościowych u psa, dziedziczenie cech reprodukcyjnych, dziedziczenie niektórych cech budowy - głowa, długość nóg, uszy, ostrogi, ogon, uzębienie, dziedziczenie umaszczenia, dziedziczenie cech okrywy włosowej, wybrane wady i choroby dziedziczne (defekty i choroby układu kostnego, choroby układu nerwowego, choroby oczu, choroby serca i układu krążenia)2
T-W-3Specyfika budowy układu pokarmowego psa i podstawy żywienia (trawienie i wchłanianie, wady i zalety różnych sposobów żywienia, zasady żywienia psów z różnych grup wiekowych, wybrane elementy dietetyki)1
T-W-4Wilk w ciele jamnika, czyli fizjologia psa domowego i innych Canidae2
T-W-5Rozród psa (anatomia układu rozrodczego psa i suki, fazy cyklu rujowego i ich zewnętrzne objawy, wady i zalety stosowania środków hormonalnych w regulacji cyklu rujowego u suk; blokowanie cieczki i jego skutki, nowoczesne metody diagnostyki cieczki, krycie i jego terminy, prawidłowe prowadzenie suki szczennej, ciążą i poród, postępowanie z suką rodzącą i karmiącą, wychów i pielęgnacja szczeniąt, ciąża urojona (przebieg, wpływ na sukę oraz naturalne i hormonalne metody leczenia)2
T-W-6Behawior psa (zachowanie socjalne szczeniąt i zwierząt młodych, fazy socjalizacji (noworodek, faza psiej socjalizacji, problemy wychowawcze z psami, behawioralne wskaźniki emocji – psia mowa, etogram psa, pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie, agresja u psów, jej rodzaje i źródła pochodzenia, organizacja socjalna psów, psy a dorośli, psy a psy, wpływ kastracji i sterylizacji na zachowanie się psa1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnych10
A-A-3Studiowanie polecanej literatury10
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
A-W-3Zaliczenie wykładów2
A-W-4Samodzielne studiowanie wykładów3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-O1.1_W01Student posiada pogłębioną wiedzę na temat biologii, w tym anatomii, fizjologii, behawioru, psa domowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
BL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z biologią i behawiorem psa domowego oraz jego użytkowością oraz
Treści programoweT-A-1Budowa anatomiczna psów na przykładzie wybranych ras. Ocena i wady pokroju (wrażenie ogólne i proporcje ciała, ocena psa w ruchu, ocena budowy głowy, szata, barwa nosa i pazurów, wady pokroju; ciężkie i dyskwalifikujące
T-W-6Behawior psa (zachowanie socjalne szczeniąt i zwierząt młodych, fazy socjalizacji (noworodek, faza psiej socjalizacji, problemy wychowawcze z psami, behawioralne wskaźniki emocji – psia mowa, etogram psa, pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie, agresja u psów, jej rodzaje i źródła pochodzenia, organizacja socjalna psów, psy a dorośli, psy a psy, wpływ kastracji i sterylizacji na zachowanie się psa
T-W-4Wilk w ciele jamnika, czyli fizjologia psa domowego i innych Canidae
T-W-1Biologia i systematyka psowatych Canidae. Charakterystyka i pochodzenie psa domowego C. familiaris (pochodzenie psa, początki i przesłanki udomowienia, formy zachowania się wspólne dla psa i wilka, kształtowanie się ras i typów użytkowych
T-W-2Podstawy genetyki psów (wybrane zagadnienia z genetyki cech jakościowych i ilościowych u psa, dziedziczenie cech reprodukcyjnych, dziedziczenie niektórych cech budowy - głowa, długość nóg, uszy, ostrogi, ogon, uzębienie, dziedziczenie umaszczenia, dziedziczenie cech okrywy włosowej, wybrane wady i choroby dziedziczne (defekty i choroby układu kostnego, choroby układu nerwowego, choroby oczu, choroby serca i układu krążenia)
T-W-3Specyfika budowy układu pokarmowego psa i podstawy żywienia (trawienie i wchłanianie, wady i zalety różnych sposobów żywienia, zasady żywienia psów z różnych grup wiekowych, wybrane elementy dietetyki)
T-W-5Rozród psa (anatomia układu rozrodczego psa i suki, fazy cyklu rujowego i ich zewnętrzne objawy, wady i zalety stosowania środków hormonalnych w regulacji cyklu rujowego u suk; blokowanie cieczki i jego skutki, nowoczesne metody diagnostyki cieczki, krycie i jego terminy, prawidłowe prowadzenie suki szczennej, ciążą i poród, postępowanie z suką rodzącą i karmiącą, wychów i pielęgnacja szczeniąt, ciąża urojona (przebieg, wpływ na sukę oraz naturalne i hormonalne metody leczenia)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Problemowa dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji wykonanych przez studantów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowane przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat biologii psa domowego
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat biologii psa domowego
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat biologii psa domowego, potrafi wymienić zasadnicze elementy jego budowy
4,0Student posiada podstawową wiedzę na temat biologii psa domowego, w tym anatomii, fizjologii i behawioru
4,5Student posiada na dobrze ugruntowaną wiedzę na na temat anatomii, fizjologii i behawioru psów
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę na na temat anatomii, fizjologii i behawioru psów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-O1.1_W02Student posiada specjalistyczną wiedzę na temat chowu psa i rozszerzoną z zakresu hodowli psów rasowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W13ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę o chowie i hodowli zwierząt amatorskich i towarzyszących oraz ma podstawową wiedzę o zasadach gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z biologią i behawiorem psa domowego oraz jego użytkowością oraz
Treści programoweT-A-2Pielęgnacja psa - codzienna i specjalistyczna. Higiena i profilaktyka w amatorskiej hodowli psów
T-A-3Wybrane elementy hodowli psów rasowych w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Problemowa dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji wykonanych przez studantów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowane przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy na temat chowu i hodowli psów rasowych
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat chowu psów rasowych
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat chowu i hodowli psów rasowych
4,0Student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę na temat chowu i hodowli psów rasowych
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat chowu i podstawową na temat hodowli psów rasowych
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat chowu i hodowli psów rasowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-O1.1_U01Student ocenia pokrój psa wykorzystującv podstawowe pomiary zoometryczne; ocenia wady pokroju w statyce i w ruchu, rozpoznaje wady uzębienia u psów. Potrafi ocenić stan szaty oraz określić umaszczenie i przynależnośc rasową psa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z biologią i behawiorem psa domowego oraz jego użytkowością oraz
Treści programoweT-A-2Pielęgnacja psa - codzienna i specjalistyczna. Higiena i profilaktyka w amatorskiej hodowli psów
T-A-3Wybrane elementy hodowli psów rasowych w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Ćwiczenia terenowe w siedzibie TOZ-u i Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt
M-2Problemowa dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji wykonanych przez studantów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowane przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ocenia pokrój psa wykorzystującv podstawowe pomiary zoometryczne; ocenia wady pokroju w statyce i w ruchu, rozpoznaje wady uzębienia u psów. Potrafi ocenić stan szaty oraz określić umaszczenie i przynależnośc rasową psa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-O1.1_K01Przy pracy z psami student wykazuje odpowiedzialność za bezpieczestwo swoje i innych; ma świadomość odpowiedzialności za naszych "braci mniejszych", oraz niebezpieczeństw płynących z hodowli psów ras agresywnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
BL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z biologią i behawiorem psa domowego oraz jego użytkowością oraz
Treści programoweT-A-2Pielęgnacja psa - codzienna i specjalistyczna. Higiena i profilaktyka w amatorskiej hodowli psów
T-A-3Wybrane elementy hodowli psów rasowych w Polsce
T-W-6Behawior psa (zachowanie socjalne szczeniąt i zwierząt młodych, fazy socjalizacji (noworodek, faza psiej socjalizacji, problemy wychowawcze z psami, behawioralne wskaźniki emocji – psia mowa, etogram psa, pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie, agresja u psów, jej rodzaje i źródła pochodzenia, organizacja socjalna psów, psy a dorośli, psy a psy, wpływ kastracji i sterylizacji na zachowanie się psa
T-W-4Wilk w ciele jamnika, czyli fizjologia psa domowego i innych Canidae
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Ćwiczenia terenowe w siedzibie TOZ-u i Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt
M-2Problemowa dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji wykonanych przez studantów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowane przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w nikłym stopniu
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w dużym stopniu
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w bardzo dużym stopniu, w kontaktach z psem postępuje etycznie
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w bardzo dużym stopniu, ma również świadomość niebezpieczeństw chowu i hodowli psów raz agresywnych
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w bardzo dużym stopniu, ma również świadomość niebezpieczeństw chowu i hodowli psów raz agresywnych, wyraża oceny dotyczące walk psów