Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Nutri-, farmako- i toksykogenomika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nutri-, farmako- i toksykogenomika | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw z zakresu genetyki i biologii komórki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami czynnymi pochodzenia egzogennego a genomem człowieka z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego. |
C-2 | Zapoznanie z możliwościami stosowania diety w oparciu o profil genetyczny. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizmy modelowe i metody stosowane w badaniach związanych z nutri-, farmako- i toksykogenomiką. | 1 |
T-A-2 | Nutrigenomika a wspomaganie terapii chorób. Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom. | 2 |
T-A-3 | Nutri- i farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu i różnych formach uzależnienia. | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój i perspektywy nutri-, farmako- i toksykogenomiki. Podstawowe pojęcia i powiązanie z innymi dziedzinami nauki. | 2 |
T-W-2 | Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym substancje biologicznie czynne i czynniki toksyczne zawarte w pożywieniu i farmaceutykach. | 4 |
T-W-3 | Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na czynniki żywieniowe, farmakologiczne i toksyczne. Omówienie indywidualnych i etnicznych różnic w odpowiedzi na składniki zawarte w produktach spożywczych i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych w danych genach. | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych | 5 |
A-A-2 | przygotowanie prezentacji tematycznej | 20 |
A-A-3 | konsultacje | 4 |
A-A-4 | zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 2 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-3 | konsultacje | 4 |
A-W-4 | zaliczenie treści wykładów i omówienie wyników | 2 |
A-W-5 | samodzielne studiowanie piśmiennictwa | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-N-D7_W01 student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka | BL_2A_W10, BL_2A_W12 | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
BL_2A_BLM-N-D7_W02 student wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka | BL_2A_W12 | — | C-2 | T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-N-D7_U01 student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki | BL_2A_U15 | — | C-2 | T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-N-D7_K01 wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie | BL_2A_K03 | — | C-2 | T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-N-D7_W01 student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka | 2,0 | student nie zna interakcji między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka |
3,0 | student wymienia niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka i opisuje na wybranym przykładzie | |
3,5 | student wymienia i opisuje niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka | |
4,0 | student wymienia wszystkie poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka oraz opisuje niektóre z nich | |
4,5 | student wymienia wszystkie poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka i szczegółowo opisuje większość z nich | |
5,0 | student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka | |
BL_2A_BLM-N-D7_W02 student wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka | 2,0 | student nie zna możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka |
3,0 | student wymienia niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka i opisuje wybrany przykład | |
3,5 | student wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka | |
4,0 | student wymienia wszystkie poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka oraz opisuje niektóre z nich | |
4,5 | student wymienia wszystkie poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka oraz opisuje większość z nich | |
5,0 | student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-N-D7_U01 student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki | 2,0 | student nie prezentuje samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki |
3,0 | student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki pobieżnie i w sposób mało komunikatywny | |
3,5 | student prezentuje samodzielnie zdobytą , lecz niepełną, wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki dość komunikatywnie | |
4,0 | student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki w sposób jasny i komunikatywny lecz nie wyczerpując tematu | |
4,5 | student potrafi jasno i dość szczegółowo zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki | |
5,0 | student potrafi jasno i szczegółowo, w ciekawy sposób zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-N-D7_K01 wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie | 2,0 | student nie wykonuje powierzonego zadania wymagającego potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie |
3,0 | student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy, głównie podręcznikowy i w języku polskim | |
3,5 | student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany przeciętny materiał źródłowy, głównie w języku polskim | |
4,0 | student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, głównie w języku polskim | |
4,5 | student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, w tym obcojęzyczny | |
5,0 | student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany bogaty materiał źródłowy, w tym najnowszy oryginalny i obcojęzyczny |
Literatura podstawowa
- Bal J. (red)., Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., PWN, Warszawa, 2008
- Grajek W. (red.), Przeciwutleniacze w żywności., WNT, Warszawa, 2007
- Prandota J., Podstawy farmakogenetyki i farmakogenomiki w praktyce klinicznej., Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2003
Literatura dodatkowa
- Beszłej J.A., Szewczuk-Bogusławska M., Grzesiak M., Farmakogenetyka w psychiatrii., Wyd. Continuo, Wrocław, 2007
- Drewa G., Ferenc T. (red.), Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy., Wyd. Medyczne Urban & Partner, Wrocław, 2003
- Sadowska A., Ekotoksykologia z elementami mutagenezy i kancerogenezy środowiskowej., Wyd. SGGW, Warszawa, 2010